ועדת הריכוזיות לא הבינה את בעיית הריכוזיות

הבעיה האמתית - חברות מועטות שולטות בחלק ניכר מן המשק ומפיקות מכך יתרונות לבעלי המניות שלהן - על חשבון הציבור

>> ההמלצות שהגישה ועדת הריכוזיות משקפות יותר מכל חוסר הבנה וערבוב בין בעיות שונות. על פי הדיווח, מדובר בשינויים שנועדו "לחזק את מועצות המנהלים של חברות הפירמידה ואת ועדות הביקורת שלהן, ולשנות את המנגנונים לאישור משכורות מנהלים". אלה שטויות, שלכל היותר מקדמות שינויים בממשל התאגידי אך לא פותרות כהוא זה את בעיית הריכוזיות.

הבעיה האמתית היא שחברות מועטות שולטות בחלק ניכר מן המשק ומפיקות מכך יתרונות לבעלי המניות שלהן - על חשבון הציבור. משכורות המנהלים אינן קשורות לבעיה, ושינוין לא יפתור אותה. חוסר ההבנה בולט במיוחד בהמלצות לחיזוק מועצת המנהלים וועדות הביקורת. נניח שכל חברי מועצת המנהלים עצמאיים ואינם נתונים להשפעת בעל השליטה. הם עדיין מחויבים לאינטרסים של בעלי המניות, ולא לאלה של אזרחי המדינה. חובתם של חברי מועצת המנהלים בפירמידה היא להביא למיצוי מרבי את יתרונות השליטה, ומכאן לגזור יתרונות לבעלי המניות. עליהם להשתלט על עוד חברות ולהגדיל את השפעתם במשק אם הדבר מקדם את עניינם של בעלי המניות.

עוד שטות היא ההמלצה כי "כאשר טייקון רוצה להתרחב, הוא יידרש לאפשר השתלטויות עוינות על חברות בתוך פירמידות". כאשר שאיפות ההתרחבות של הטייקונים מוסיפות ערך לחברה על חשבון הציבור, בעלי המניות יצביעו בעדן. זה יהיה טוב לפירמידה, אך יזיק למשק. יש אפוא לפרק את הפירמידות, לא להסדיר את היחסים בתוכן בין בעלי המניות לבעל השליטה. בעיית הסוכן בממשל התאגידי, כלומר מצב שבו בעל שליטה "גונב" לטובתו מקורות מהחברה, קיימת גם בחברות שאינן פירמידה. אין לכך שום קשר לריכוזיות.

פתרון שווא אחר הוא ההפרדה בין חברות פיננסיות לריאליות. נניח שקונגלומרט של חברות מוכר חברה פיננסית ורוכש חברה ריאלית חשובה במקומה - מה הועילו ההמלצות? האם פחתה השליטה של הקונגלומראט במשק כתוצאה מכך? עוד שטות היא הדרישה "לאפשר השתלטויות עוינות על חברות בתוך פירמידות", כלומר אם פירמידה א' חפצה להשתלט על חברות בפירמידה ב', יש להקל על כך. לא ברור איך זה יקטין את הריכוזיות במשק.

יש פתרון פשוט שעשוי לשמש נקודת פתיחה: להטיל מס על דיווידנד שמושכות חברות האחזקה מהחברות הבנות. זה קיים בארה"ב, ואכן שם אין פירמידות. אנשי מסים טוענים שהדבר יפגע בזכויות הקניין של בעלי החברות, ומשום כך מציעים חקיקה אימתנית ומסובכת, שתפקיע את זכויות הקניין מבעלי השליטה ותפגע בניהול התקין של חברות. קשה לראות מדוע פגיעה זו עדיפה. מדוע לא להתחיל בפתרון הפשוט?

הכותב הוא מרצה למינהל עסקים באוניברסיטת ניו יורק