בקשה לתביעה נגד בעלי איילון אחזקות: קיבלו שכר של 100 מיליון שקל שלא כדין

תביעה נגזרת הוגשה לבית המשפט המחוזי נגד לוי יצחק ונגה רחמני, בטענה שהפרו את חובות האמון וההגינות, והתעשרו שלא כדין על חשבון החברה

האם משכורות העתק שנטלו לוי יצחק רחמני ובנו נגה רחמני מקופת החברה הציבורית איילון אחזקות יושבו לקופת החברה? בבקשה לתביעה נגזרת שהוגשה היום למחלקה הכלכלית בבית המשפט המחוזי בתל אביב טוענת התובעת, רחל גוטליב, כי על השניים לפצות את חברת הביטוח ב-103 מיליון שקל בשל הנזקים שנגרמו לחברה לכאורה בשל משיכת המשכורות על ידי השניים לאורך השנים.

משפחת רחמני מחזיקה ב-85% ממניות איילון אחזקות, שמחזיקה בחברת הביטוח איילון, חברת הביטוח השישית בגודלה בישראל. לוי יצחק רחמני כיהן כיו"ר דירקטוריון ומנכ"ל חברת איילון אחזקות ובנו נגה שימש כמשנה למנכ"ל.

התביעה מתבססת על מכתב ששיגרה באחרונה רשות ניירות ערך לרחמני ובו ציינה כי התשלומים ששולמו להם נעשו בניגוד לדין. מהתביעה עולה, כי לפי מידע שמסרה איילון אחזקות לרשות ניירות ערך ולבורסה, שולמו ללוי יצחק רחמני בין השנים 2002-2011 יותר מ-69 מיליון שקל. לבנו נגה שולמו מ-2002-2008 כ-34 מיליון שקל.

ב-1987 הונפקה החברה בבורסה. לטענת התובעת, החל מ-1997 ועד עתה נמנעו לוי יצחק ונגה רחמני באופן עקבי מהלביא את שכרם לאישור אסיפת בעלי המניות של החברה, כאשר שכרם מאמיר מדי שנה ב-10%, וזאת בנוסף לכך ששכרם צמוד לשיעור עליית מדד המחירים לצרכן.

התובעת מוסיפה כי "גם כאשר הופסקה כהונתם של השניים ב-2005, בשל הרשעתם ב'קרטל הביטוח' (במהלך שנות ה-90' הורשעו במסגרת הסדרי טיעון 11 נושאי משרה בכירים בחברות הביטוח בארץ בעריכת הסדרים כובלים בענפי ביטוח שונים. לוי יצחק ונגה רחמני לא חתמו על הסדר והורשעו בתום הליך משפטי ארוך - ה"ר), ולפיכך פקעו הסכמי ההעסקה שלהם עם החברה... לא טרחו הנתבעים להפחית את שכרם המופרז או להביאו לאישור אסיפת בעלי המניות בחברה".

התובעת מלינה כי "החל מ-2002 ועד למועד תביעה זו חומסים רחמני את קופת החברה ונוטלים סכומי עתק מקופתה של החברה ללא זכות שבדין". היא מוסיפה כי הם מסתירים מהציבור את תנאי העסקתם ומפרים את חובות הדיווח החלות עליהם.

חישוב שערכו עורכי הדין מעלה כי ב-2010 הסתכמה עלות שכרם של השניים בלמעלה מ-13 מיליון שקל, סכום המהווה כ-35% מהרווח הנקי של איילון אחזקות באותה שנה. בסך הכל במהלך השנים האחרונות שולמו לשניים למעלה מ-100 מיליון שקל.

ביולי 2005, כשלושה חודשים לאחר שבית המשפט העליון הרשיע את רחמני בעבירות הגבלים עסקיים חתמו השניים על הסדר עם המפקח על הביטוח במשרד האוצר. רחמני האב התחייב שלא יכהן כנושא משרה באיילון ביטוח במשך שבע שנים ורחמני הבן התחייב לא לכהן כנושא משרה בחברה במשך שלוש שנים. השניים התחייבו שלא יעסקו בענייניה של החברה הבת, ולא יתנו ייעוץ או יקיימו קשר עסקי כלשהו עם החברה.

הפסקת כהונת האב כיו"ר דירקטוריון וכמנכ"ל של איילון ביטוח ושל הבן כמשנה למנכ"ל, שינתה לפי התביעה באופן מהותי וקיצוני את סוג השירותים שבגינם שולם שכרם. למרות זאת, נטען בתביעה, תנאי העסקתם לא הובאו לאישור מחדש. התובעת מסבירה זאת בכך ש"הנתבעים לא הביאו את תנאי העסקתם לאישור האסיפה הכללית של החברה האם משום שידעו שאין כל סיכוי, ולו קלוש, כי זו תאשר את תנאי העסקתם המופרזים והמופרכים".

לטענת התובעת, לוי יצחק ונגה רחמני הפרו את חובות האמון וההגינות שלהם כלפי החברה, והתעשרו שלא כדין על חשבון החברה.

מחברת הביטוח איילון טרם נמסרה תגובה.

התובעת מיוצגת על ידי עו"ד שלומי מושקוביץ, יניב סטיס ואיתן חיימוביץ וכן על ידי עו"ד עמית מנור ונתי פולינגר.