אלו שנות ה-80: הפלייליסט של 1987

מוסיקה לטינית, שירים בצרפתית, כוכבי עבר וקליפים מושקעים בטירוף עבור רשת ה-MTV. זו הייתה 1987 במוזיקה

סוזן וגה

בימים של חגיגות ה-39 למדינת ישראל, האירוע הגדול בארץ היה פרוץ האינתיפדה ה-1 וגניזת פרוייקט מטוס הלביא, וגם איך אפשר בלי שביתת שידורים בת 52 יום ברשות השידור. אז בשאר הימים שכן היתה מוסיקה ברדיו רציתי להזכיר לכם מה כן עשה לנו טוב ב1987. מוסיקה לטינית, שירים בצרפתית, שנה שמחזירה כוכבי עבר וקליפים ממש מושקעים עבור MTV. גם בשנה זאת היו שירים שאי אפשר לשכוח ומאחוריהם סיפורים שאולי לא הכרתם.

1 . Madonna - La Isla Bonita

[youtube_embed youtube_id='qqIIW7nxBgc']

שירה של מדונה "La Isla Bonita" היה שיר השנה של רשת ג . השיר שהתגלגל לארץ שנה קודם בביצוע הזמרת הספרדיה ״Lucia״ ששרה את ״Marineo״, הוא בעצם קאבר לשיר של מדונה מתוך האלבום ״True Blue״, שיר שיצא כסינגל רשמי רק שנה אחרי. פטריק לאונרד כתב את השיר עבור מייקל ג'קסון כחלק מהאלבום ‪“BAD”‬, אבל ג'קסון טען שהוא לא אהב את שם השיר ודחה אותו. ליאונרד הציע אותו למדונה, שהוסיפה כמה מילים בסגנון שלה. "La Isla Bonita" פירושו "האי היפה" בספרדית, השיר נפתח בזה שמדונה נסעה לסן פדרו, אם לא ידעתם סאן פדרו הוא לא אי, והוא נלקח לשיר כי פשוט נשמע מתאים למילים, בראיונות של מדונה היא ספרה כי לא ידעה איפה זה סאן פדרו ואף פעם לא ביקרה שם, ונתקלה בשם הזה בדרכה לאולפן כשראתה יציאה בכביש לכיון סאן פדרו.

2. Michael Jackson - Bad

[youtube_embed youtube_id='dsUXAEzaC3Q']

בקיץ 1987 יצא אלבומו השביעי של מייקל ג׳קסון ‪“‬Bad‪”‬, מתוכו כשם האלבום והסינגל השני השיר "‪“‬Bad‬ עם וידאו קליפ של 18 דקות, שבויים על ידי מרטין סקורסזה בו שיחק וסלי סנייפס את תפקיד מנהיג הכנופייה היריבה מול ג׳קסון, את אמו של מייקל מגלמת הזמרת Roberta Flack. השיר אמור היה להיות דואט של ג׳קסון עם הזמר פרינס דבר שלא יצא בסוף לפועל, כי פרינס טען שהשיר להיט גם בלעדיו ובכלל מיעט לשתף פעולה עם זמרים אחרים. פירוש שם השיר Bad הוא Cool. ֿלשיר דרך אגב הי‪תה‬ פרודיה מצויינת שקבלה את ברכת הדרך מג׳קסון בשם Fat לה אחראי היוצר המופרע Weird Al Yankovic.

3. U2 - With Or Without You

[youtube_embed youtube_id='XmSdTa9kaiQ']

בשנת 1987 חברי להקת U2 כובשים בפעם ה-1 את צמרת המצעד האמריקאי עם הסינגל WITH OR WITHOUT YOU שלקוח מתוך אלבומם ה 5 The Joshua Tree. את השיר כתב בונו סולן הלהקה האירית המדהימה הזאת והוא שיר אהבה על מערכת יחסים תוך כדי התמודדות עם בעיות החיים. השיר הפך להיות אחד הלהיטים הגדולים ביותר של הלהקה והיה גם הסינגל ה1 שיצא בפורמט cd.

4. Petshop Boys - It’s A Sin

[youtube_embed youtube_id='dRHetRTOD1Q']

It’s A Sin הוא הסינגל המצליח ביותר מתוך אלבומם השני של להקת ה ״Petshop Boys״ או כפי שקראו להם בארץ ״נערי חנות חיות השעשועים״ השיר היה ללהיט השני שלהם שהצליח להגיע למקום ה 1 במצעד הבריטי. Neil Tennant סולנה של הלהקה, התחנך בכנסיה קתולית ותמיד היתה לו השקפה שלילית עליה, לימים התבגר והלהקה הצליחה
וכדי לתקן דברים, השיר מסתיים עם בקשת סליחה בלטינית שם פונה למוריו וחבריו מילדותו כדי שיכירו בו ובהתנצלותו הכנה. It’s A Sin היה במקום ה-2 של המצעד השנתי של רשת ג׳ וזכה גם הוא לקאבר משעשע של להקת פנצ׳ר ״בחמסין״.

5. Desireless - Voyage, voyage

[youtube_embed youtube_id='6PDmZnG8KsM']

Desireless הוא שמה הבימתי של Claudie Fritsch-Mentrop הצרפתיה בת ה-64, Desireless שעדיין מקליטה שירים מעולם לא הצליחה לחזור על ההצלחה של Voyage, voyage . השיר היה הסינגל ה-1 שלה מתוך אלבום הבכורה וללהיט ענק כולל ישראל ביותר מ 10 מדינות למרות שהוא מושר בצרפתית. גם לשיר הזה היתה פארודיה בעברית של ״להקת פנצ׳ר״ ״מסאז׳ מסאז׳״ בתוכניתו של ״יקיר אביב״ ב ״רשת ג׳״.

6. France Gall - Ella, elle l'a

[youtube_embed youtube_id='YUPxwKso_pQ']

מייד אחרי ההצלחה הגדולה של השיר הצרפתי Voyage, voyage ופריחה מחודשת של להיטים בצרפתית במועדוני תל אביב (קולנוע דן ועוד), זוכה הזמרת הותיקה ובעלת הקריירה העולמית France Gall זוכת תחרות האירוויזיון ב 1965 לקאמבק עולמי בשיר Ella, elle l’a. השיר Ella, elle l'a (אלה, יש לה את זה) נכתב על ידי בעלה לאותם ימים המלחין היהודי הצרפתי מישל ברז'ה על אלה פיצג'רלד זמרת הג׳אז, אחת מהמשפיעות ביותר במאה ה-20, הקליפ מלווה במצגת תמונות שלה. השיר חודש ב 2008 על ידי הזמרת הבלגית Kate Ryan.

7. Suzanne Vega - Luka

[youtube_embed youtube_id='VZt7J0iaUD0']

השיר Luka הוא שיר מרגש מאוד, שלקוח מתוך אלבומה השני של Suzanne Vega ואחד משני להיטיה הגדולים ובניגוד למוסיקה הקצבית והאקורדים השמחים, השיר מספר את סיפורו העצוב של ילד בשם לוקה, שעובר התעללות ואסור לו לספר מה עובר עליו. את הרעיון לשיר קבלה ״סוזן וגה״ בבנין בו גרה, ופגשה שם כמה פעמים חבורת ילדים שהתגוררו עמה ובינהם היה ״לוקה״ שהיה מפוחד. לימים בראינות שנערכו עמה היא ספרה שאיננה יודעת בוודאות, אם באמת עבר ״לוקה״ סוג של התעללות או שפשוט היה ילד שונה. לקח לה המון זמן לכתוב את השיר כדי להעביר את המסר הנכון שלו ״התעללות בילדים חייבת להפסיק' וכולם יודעים את זה״. השיר היה במקום ה-3 של המצעד השנתי של רשת ג׳ באותה שנה.

8.‬ Rick Astley - Never Gonna Give You Up

[youtube_embed youtube_id='dQw4w9WgXcQ']

מסתבר שאחרי שנתיים ש Rick Astley עבד באולפן של שליישיית המפיקים הכי חשובה באותם ימים בבריטניה Stock, Aitken and Waterman הוא מקבל הזדמנות משלו. השיר יוצא כסינגל הבכורה שלו מתוך אלבום הבכורה, והופך ללהיט ענק בעולם. הסיפור מאחורי השיר הוא על בחורה ש Pete Waterman היה מאוהב בה במשך 3 שנים, ואסטלי שהיה עד לשיחת טלפון בת 3 שעות באולפן אמר בסיום השיחה לווטרמן ״You're never gonna give her up״ , החברה החליטו לעשות מזה שיר וכך הוא נולד. הפקת השיר מושפעת מ Colonel Abramsוהלהיט שלו מ1995 "Trapped".

9. Johnny Logan - Hold me now

[youtube_embed youtube_id='ZyZbFfVNwPA']

אחד השירים השמאלצים של שנות ה-80 הוא ללא ספק Hold me now שירו של ג׳וני לוגן זוכה תחרות האירוויזיון באותה שנה מאירלנד. לוגן שכבר זכה ב 1980 בתחרות עם What's Another Year? כתב ומבצע את השיר. השיר מתאר אדם שנעזב על ידי אהובתו עבור מישהו אחר ומבקש ממנה לגעת בו בפעם האחרונה. Hold me now נחשב על ידי מעריצים רבים כאחד מנקודות השיא של היסטוריית התחרות, לאחרונה נבחר כשיר השלישי הכי טוב בהיסטורית האירוויזיון.

10. George Harrison - Got My Mind Set On You

[youtube_embed youtube_id='_71w4UA2Oxo']

השיר Got My Mind Set On You במקור משנת 1962 שירו של James Ray. ג׳ורג׳ הריסון (גיטריסט להקת החיפושיות), קנה עותק של הסינגל בצעירותו בקיץ 1963 בעת ביקור אחותו לואיז באילינוי. שנים רבות לאחר מכן, כשכתב את האלבום "Cloud Nine", זכר את השיר והחליט לבצע לו גרסת כיסוי. Cloud Nine היה גם אלבום הסולו האחרון של הריסון בחייו. את השיר הפיק עם הריסון ״ג׳ף לין״ מלהקת ELO ואת השפעות של לין אפשר לשמוע בשירה של המקהלה. הוידאו של השיר היה שונה וניתן לראות בו חפצים זזים מעצמם סביב הריסון מה שתרם בזמנו לשידורים רבים בערוץ Mtv.

בינג' שנות ה-80: צפו בכל פרקי הסדרה

ומה לגבי המטבח המרוקאי? הנה המתכון המקורי לעוגיות המלך של ליליאן

איזו דמות הכי מצחיקה אתכם בשנות ה-80?

הכריעו והשפיעו: איזה משחק הכי מזכיר לכם את שנות ה-80?

שנות ה-80 עונה 3