כך שרדנו את שנת תשמ"ד: הפלייליסט של 1984

ממשיכים בסדרת הפלייליסטים האולטימטיבית של שנות ה-80 שמביא לנו חנן דרוב, העורך המוזיקלי של קומדיית הקאלט "שנות ה-80". תקציר מוזיקלי בווידאו

זמן צפייה: 02:14

כן אני יליד שנות ה-80 ואני לא מתבייש בזה. נולדתי ב-1971 בחולון, בן בכור למשפחה קטנה, סך הכל שני אחים. ״משפחה מיוחסת״ עם קירבה משפחתית לנעמי שמר אלילת התרבות (סבתא של נעמי שמר הייתה בת דודה של סבא שלי). מדובר בקירבה ממש רחוקה אבל אצל אשכנזים גם קירבה ממש רחוקה מספיקה כדי שאמא שלך, אלילת התרבות שלי, תרצה שגם שני בניה יתעסקו באמנות. לא סתם נהייתי די ג'יי ולא זמר, כי חוש קצב תמיד היה לי, תמיד אהבתי קצב ואת האמת לא הבנתי עד היום למה מכרו לי את הסיפור שכדי להיות מתופף צריך להתחיל בחלילי. מהר מאוד הבנתי שחלילן לא יצא ממני ועברתי לחוג הבא, הכי טבעי לבן באותם ימים - ג׳אז. אני לא מתכוון למוזיקה, אלא לחוג לריקוד שאולי היום מכנים אותו 'היפ הופ'. כן, מצחיק, אבל גיבור תרבות הריקודים של שנות ה-70-80 ג׳וקי ארקין ז״ל, היה המורה שלי באותם ימים, ושם בחולון פגשתי לראשונה בחיי את ג׳ורג' בנסון , ליונול ריצ'י, פלאשדאנס, כשהכל מושמע מטייפ סלילים. בואו נגיד שתמיד הייתי כוכב האירועים המשפחתיים, אבל גם זה לא בייש אותי. מה כן בייש? שאת 1984 לא אשכח לעולם, כי כמו כולם  בבית הספר גם אני האמנתי שזאת השנה האחרונה ביקום. משהו בצירוף האותיות תשמ"ד גרם לכולם בשכונה להאמין שזהו, הכל מסתיים. אני מקדיש את הפלייליסט הזה לזכרה של אותה שנה ״נוראית״.

קבלו את 10 הלהיטים הבולטים של 1984:

1. George Michael - Careless Whisper

נתחיל בשיר הכי בולט של שנות ה-80. זהו סינגל הסולו הראשון של ג׳ורג מייקל כשעוד היה חצי מהצמד ״וואם״ שיצא אמנם באלבום ‪“‬Make IT Big‪”‬ אבל רשמית יצא בחלק מהמדינות תחת שמו של ג׳ורג' מייקל.‬ השיר הזה פתח את הדרך לקריירה העצמאית ואחת הגדולות של תרבות הפופ אותה הפסדנו בשנה שעברה. את רוב שירי וואם ג׳ורג מייקל כתב לבדו אבל שיר זה נכתב יחד עם שותפו ללהקה אנדרו רידג'לי. בניגוד לשמועה שהשיר התבסס על אירוע ממשי בחייו של ג׳ורג מייקל, הסיפור ממש פיקטיבי ונכתב באוטובוס ללחן שהולחן קודם לכן. קטע הסולו סקסופון שפותח את השיר, הולחן על ידי מייקל וקצר מחמאות יותר מכל דבר שעשה בחייו. את הקטע ביצע סטיב גרגורי, אחרי אודישנים לעשרות סקספונים.

[youtube_embed youtube_id='izGwDsrQ1eQ']

לפלייליסט של שנת 83' לחצו כאן

הפרקים המלאים של שנות ה-80 מחכים לכם כאן

טופי חלב ומרק מוקרם: מה אכלנו בשנות ה-80? 

2. Alphaville - Big in Japan

להיט הבכורה של ההרכב הגרמני אלפאוויל היה Big In Japan. את הווידאו ביים דייטר מאייר סולנה של להקת "ילו".שם השיר הוא סוג של בדיחה פרטית של מריאן גולד הסולן על להקות מזדקנות שמסיימות את הקריירה בהופעות במזרח (מישהו אמר ישראל ?). מריאן מספר שב-1977 קנה תקליט של הרכב בריטי לא מוכר בשם Big in Japan ומכאן השם. סולנה של הלהקה הלא מוכרת היה הולי ג'ונסון שלימים הקים את Frankie Goes To Hollywood. כשיצא השיר Big in Japan הוא הדיח את ״Relax״ של Frankie Goes To Hollywood מהמקום ה-1 במצעד הבריטי. "גדול ביפן" כמו שקראו לו במצעדים, מספר על זוג אוהבים שמנסים להגמל מהרואין, ושניהם מדמיינים כמה נהדר זה יהיה לאהוב בלי הסם, עם רגשות אמיתיים בעולמות אמיתיים. עד היום תחנת גן החיות בברלין היא מקום מפגש לנרקומנים, ולכן המקום הזה הפך למקום של השיר.

[youtube_embed youtube_id='tl6u2NASUzU']

3. Frankie Goes To Hollywood - The Power Of Love

Frankie Goes To Hollywood היתה להקת סינת'-פופ מאנגליה שעשתה המון רעש בזמן פעילותה ושילבה מסרים מיניים עם פורנוגרפיה ובוטות. אחרי הסינגל Relax שעסק בסקס ו-Two Tribes שעסק בפוליטיקה עם קליפ פרובוקטיבי בו נראו רייגן וגורבצ'וב מתאבקים בזירת אגרוף, הגיע הסינגל השלישי, The power of love, שעוסק ברוחניות ובדת ומתאר את הולדתו של ישו ולטעמי הוא הכי יפה מבחינה מוסיקלית. את הקליפ צילמו בישראל.

[youtube_embed youtube_id='NyoTvgPn0rU']

4. Lionel Richie - Hello

מתוך האלבום Can't Slow Down, זוכה הגראמי השני של ליונל ריצ'י בקריירת הסולו, קבלו את Hello, בלדת הפופ שנשארה בפלייליסטים עד היום. הווידאו-קליפ מציג את אהבתו הנכזבת של ריצ'י בתפקיד המורה לסטודנטית עיוורת לאמנות (בגילומה של לורה קרינגטון). לקראת סוף השיר, מציגה הסטודנטית לריצ'י פסל של ראשו, מעשה ידיה, וריצ'י מבין כי במשך כל הזמן היו רגשות האהבה הדדיים. הקליפ נבחר בזמנו כקליפ הגרוע ביותר בכל הזמנים. ריצ׳י מנגן בשיר את הפסנתר ואם תפגשו בו אי פעם במציאות תשדלו לא לומר לו Hello, is it me you're looking for? כי כולם אומרים לו את זה.

[youtube_embed youtube_id='b_ILDFp5DGA']

5. Laura Branigan - Self Control

השיר הוא על זמרת שחייה מוקדשים לחיי הלילה המרגשים שלה, שם היא נוטה לאבד שליטה, והוא במקור שיר איטלקי שיצא שנה קודם בביצוע באירופה. את תפקיד הליד בשיר המקורי החליפו מסינטי לגיטרות ועל העיבוד אחראים גדולי המוסיקאים של התקופה ג׳ורגיו מורדר והארולד פאלטרמייר.‬ כמובן שהביצוע של ברניגן הצליח הרבה יותר מהמקור וסביר להניח שלא ידעתם את זה אם לא הייתם ממש מכורים לאייטיז וליורופופ.‬

[youtube_embed youtube_id='miGUnKWcYeo']

6. ‬Wham! - Wake Me Up Before You Go-Go‪‬

אז בזמן שג'ורג מייקל מתכנן את קריירת הסולו שלו, מככב להיט ענק של "וואם" (ראו סעיף 1) גם בארצות הברית וגם באנגליה במקום הראשון. נדייק, זה השיר הראשון שלהם שזוכה למעמד הזה ובהחלט אחד הלהיטים הגדולים של הצמד. השיר הוכתר כאחד השירים הטובים ביותר של שנות ה-80 בכל מצעד אפשרי. אנדרו רידג'לי התגורר בבית הוריו גם אחרי שוואם התפרסמו בעיקר בגלל שהיה כל הזמן בסיבובי הופעות. יום אחד ביקש מאמא שלו בפתק להעיר אותו ובטעות יצא לו Wake me up up, פעמיים up, אז הוא הוסיף את המשפט before you go go עם פעמיים go‪‬. וכך נולד שם השיר שמספר על בחור שמגלה שחברה שלו הלכה לרקוד במועדון גוגו בזמן שהוא ישן ומבקש ממנה להעיר אותו לפני שהיא הולכת לשם שוב בפעם הבאה.‬

[youtube_embed youtube_id='pIgZ7gMze7A']

7. ‬Duran Duran - The Reflex

‪‬הלהיט הכי גדול של דוראן דוראן היה The Reflex, שיצא בעולם באפריל 84' והיה הסינגל האחד עשר של הלהקה והשני שמגיע למקום הראשון במצעד הבריטי. גם בארצות הברית השיר הצליח מאוד והיה במקום הראשון בבילבורד. אצלנו במצעד השנתי של רשת ג' הגיע למקום התשיעי. כמו הרבה מהשירים המצליחים גם לשיר זה אין משמעות מיוחדת למעט ההשפעה של כמה בקבוקי יין על הכותבים. האלבום ממנו לקוח השיר נקרא Seven ומשמעותו (העמוקה) היא חמש חברי הלהקה ושני מנהליה.

[youtube_embed youtube_id='oDnNF5cHCdo']

8. Cyndi Lauper - Time After Time

השיר Time After Time מתוך אלבום הבכורה של סינדי לאופר, נכתב על ידיה בתחילת דרכה המוזיקלית בעבודה על התקליט יחד עם רוב היימן מלהקת פילדלפיה. השיר נכתב לבקשתו של מפיק האלבום ריק צ'רטוף ממש לקראת סוף העבודה כשכבר היו להם את רוב השירים והיה חסר רק עוד סינגל אחד. שם השיר מבוסס על סרט מדע בדיוני מ-1979 שעוסק באדם שהמציא מכונת זמן. עם השיר הזה הגיעה לאופר למקום הראשון במצעד הבילבורד בארצות הברית, לראשונה בחייה. אם שאלתם את עצמכם איזה סרט לאופר רואה בתחילת הקליפ, אז זה Garden of Allah משנת 1936, והדמעות בסוף השיר של לאופר, היו אמיתיות.

[youtube_embed youtube_id='VdQY7BusJNU']

9. Queen - I Want To Break Free

את השיר I Want To Break Free כתב בסיסט להקת קוין ג'ון דיקון מנקודת מבט גברית על תנועת שחרור הנשים. הווידאו שהוחרם בארצות הברית על ידי MTV הוא פארודיה על אופרת הסבון הבריטית Coronation Street שמשודרת מ-1960 ועד היום. בקליפ המצחיק שאותו יצר רוג'ר טיילורפרדי מרקורי היה מוכן לסלק את השפם המסחרי שלו בתור אישה, אבל הבמאי התעקש לא לעשות את זה. אנשים רבים חושבים שהסולו בשיר הוא גיטרה, אבל לא, זהו סינטי שמנוגן על ידי פרד מנדל.

[youtube_embed youtube_id='f4Mc-NYPHaQ']

10. Prince - When doves cry

ולסיום שנת 1984 קבלו את When doves cry מתוך הסרט החצי אוטוביוגרפי שעשה פרינס - Purple Rain. בסרט, השיר מבטא את פחדיו של פרינס להיות כמו הוריו והמקלט המוסיקלי שלו הוא כאשר היונים בוכות. השיר נכתב, הולחן, עובד ובוצע על ידי פרינס עצמו. תפקיד הבס בשיר ירד שניה לפני המיקס הסופי אבל בקליפ המקורי, שכנראה עקב מותו של פרינס לא נמצא ברשת, אפשר לראות את בסיסט הלהקה שלו מנגן למרות שלא שומעים אותו.