מהפכת האופנה: קורנית דיגיטל משנה את כל מה שידעתם על תעשיית הבגדים

חברת קורנית דיגיטל מהחברות המהפכניות ברמה הגלובלית שמובילה חדשנות לצד קיימות הלכה למעשה, החברה הוקמה בשנת 2002 במטרה לייצר מערכות דפוס דיגיטליות מתקדמות להדפסה על טקסטיל. בשביל להתחיל ולהבין את המהפכה הענקית שקורנית מובילים חשוב להכיר את תעשיית האופנה והשפעתה על הקטסטרופה האקלימית

חברת קורנית דיגיטל מהחברות המהפכניות ברמה הגלובלית שמובילה חדשנות לצד קיימות הלכה למעשה | צילום: מיכל חלבין

עולם האופנה והטקסטיל הוא מזהם מספר 2 בעולם אחרי הנפט. תעשיית הבגדים אחראית ל־20% מזיהום המים ול־10% מפליטות החנקן הדו חמצני; קילוגרם אחד של בגדים מייצר 28 ק"ג של גזי חממה, ורבע מהכימיקלים שמיוצרים בעולם נועדו לענף הטקסטיל. זוהי תעשייה מזהמת ומנצלת שמרחיבה את הפערים הכלכליים לממדים חסרי תקדים ותוביל אותנו לקריסה אקולוגית בלתי נמנעת אם לא נתעשת בהקדם. רונן סמואל מנכ"ל החברה ועמר קולקה סמנכ"ל השיווק מסבירים כיצד הפכו תהליכים אנאלוגיים ארוכים ומזהמים לדיגיטליים, קצרים, יעילים וברי קיימא.

איך מתחולל שינוי?

רונן סמואל, מנכ״ל קורנית דיגיטל: ״בחרנו להיות מובילי דרך במהפכה ובשינוי הגדול שמתרחש בעולם אל עבר עתיד ירוק יותר. תעשיית האופנה מייצרת כמויות עצומות של בגדים כאשר 25% ממה שיוצר נזרק. אם בעבר הברנדים קבעו את הטרנד והחליפו קולקציה כל  18 חודשים אחר כך כל עונה והיום כל מספר שבועות כך שבמלאי מצטברים טונות של בגדים שנזרקים. הייצור מזהם ונצלני, איכות הבגד יורדת והביקוש גדל. הלקוחות מושפעים מאוד מהרשתות החברתיות, כל אחד רוצה להיות מיוחד, לבטא את עצמו ותעשיית האופנה צריכה לשנות ולהגיב לדפוסי התנהגויות של הלקוחות ברמת הדקות. כולם מייצרים במדינות עולם שלישי בזול ובתהליכים מאוד מזהמים. הפתרון שלנו מאפשר להציג מוצרים באופן וירטואלי, בלי לייצר מראש, אפשר לשנות כמה שרוצים בכל רגע, ולייצר לפי דרישה במקום וליד הלקוח״.

''כולם מייצרים במדינות עולם שלישי בזול ובתהליכים מאוד מזהמים. הפתרון שלנו מאפשר להציג מוצרים באופן וירטואלי, בלי לייצר מראש, אפשר לשנות כמה שרוצים בכל רגע, ולייצר לפי דרישה במקום וליד הלקוח״ | צילום: כפיר זיו

כיצד הטכנולוגיה שלכם משנה את חוקי המשחק?

״הבשורה שלנו היא קיימות ומקומיות. אנחנו מייצרים מכונות לדפוס דיגיטלי על גבי טקסטיל ודיו פיגמנטי שיש לו יתרונות מאוד גדולים בדפוס; צריכת המים מזערית, אין רעלים ואין שום זיהום לסביבה. המפעל לייצור הדיו ממוקם בקרית גת, מפרנס משפחות רבות ואנחנו גאים להיות ישראלים״ כך מתאר רונן סמואל את התהליכים שמובילים אותם ערכית.

עמר קולקה סמנכ״ל השיווק מוסיף ״יש לנו לקוחות בקליפורניה בתוך גבולות העיר לוס אנג'לס ששם חוקי הסביבה נוקשים מאוד, כנ"ל בקופנהגן ובכל העולם, הביקוש למכונות דיגיטליות ולדיו שאינו מזהם רק עולה וזה בזכות הטכנולוגיה שהיא עצמאית, לא מזהמת, כיווץ התהליכים והגמישות הטוטאלית״.

איך בפועל נראה השינוי?

״שוק הטקסטיל והאופנה עובר יותר ויותר לאון-ליין, לייצור קרוב למקום הביקוש, ולייצור לפי דרישה. ייצור בכמויות בסין, בנגלדש, סרילנקה וויטנאם רחוק ממקום הביקוש ובכמויות הרבה מעבר לדרישת הלקוחות, כמו כן, גורם לזיהום ולא עונה עוד על הצורך המשתנה של הלקוחות ולכן לא רלוונטי עוד. אם פעם היית הולכ.ת לחנות והיו מוצגים על המדף ארבעה דגמים, היום בזכות מהפכת האון ליין הבחירה היא רחבה בהרבה. עוד לפני הקורונה אנשים התחילו לעבור לרכישות און ליין בעיקר בתחום הלבוש, הקורונה רק האיצה. זה נוח, המחירים זולים, ניתן להחזיר וזה מגיע עד הבית. החנויות הפיזיות הופכות למקום שמציג את החזון של המותג או המעצב. מה שאנחנו מאפשרים זה ייצור מהיר, רק לאחר הזמנה ובכך לחסוך מלאי בגדים עצום שהולך לפח, תהליכים ברי קיימא וייצור מקומי נגיש שמונע בן השאר ניצול משפחות עניות במדינות עולם שלישי״ מאפיין רונן את החירות שהשינויים הטכנלוגיים מאפשרים.

עמר קולקה סמנכ״ל השיווק מוסיף ״יש לנו לקוחות בקליפורניה בתוך גבולות העיר לוס אנג'לס ששם חוקי הסביבה נוקשים מאוד, כנ''ל בקופנהגן ובכל העולם, הביקוש למכונות דיגיטליות ולדיו שאינו מזהם רק עולה וזה בזכות הטכנולוגיה שהיא עצמאית, לא מזהמת, כיווץ התהליכים והגמישות הטוטאלית״. | צילום: דיוייד גראב

כיצד מתנהל שיתוף הפעולה עם המעצבים?

רונן סמואל: אנחנו אנשי טכנולוגיה והשיתוף פעולה עם היצירתיות והערכים הנוספים שהמעצבים מביאים איתם משמעותית לנו. זו חוויה גדולה להיות חלק מתהליך היצירה של המעצבים, הם מגלים שאין להם מגבלות, הכל ניתן לבדיקה, אין את שלב התיכנון הארוך כי כאן ועכשיו הם יכולים להיות בניסוי וטעייה כמה שהם רוצים. והתוצאה אופנה ירוקה, חכמה ולא מזהמת. אנחנו צועדים ביחד איתם לעולם ירוק ולעבר עולם שמביע את עצמו ללא מגבלות, ללא מלאיים שנזרקים וללא זיהום.

עמר קולקה סמנכ״ל השיווק: המעצבים יכולים לצייר, לסרוק להדפיס ותוך דקה זה יוצא מהמכונה. פעם הם היו צריכים להדפיס עשרות, מאות או אלפים כדי שזה יהיה כדאי. אנחנו גם יכולים להדפיס את צורת החיתוך של הבגד ביחד עם ההדפס ואנחנו יודעים להתממשק למכונות החיתוך.

איך מטמיעים את המוצרים שלכם בקרב מעצבי העתיד?

עמר קולקה: כשסטודנטים לומדים עיצוב יש חופש אמנותי וחלומות גדולים ואז כשהם נכנסים לבתי האופנה הם מגלים את האילוצים. פתאום הם מבינים שכשמתכננים דפוס עדיף עם מעט צבעים כי אחרת זה יעלה הרבה מאוד כסף. בדפוס הדיגיטלי אתה לא מוגבל בכלל. לכן חשוב לנו להכיר לדור הצעיר את הטכנולוגיה שלנו. יש לנו בין שאר שיתופי הפעולה מהארץ ומהעולם, קורס קבוע בשנקר, תמיד סביב תמה אידיאולוגית של קיימות, זה מאוד מספק ברמת השיח, מכיוון שהסטודנטים הישראלים לא מקובעים, הם באים לשמוע וללמוד. אחד הדברים שחשובים לנו שיבינו הוא מה הטכנולוגיה החדשה מאפשרת ושלא ינסו באמצעותה לדמות את מה שהיה. אנחנו מלמדים את הסטודנטים שהכיף האמיתי הוא לעבוד עם הדבר עצמו בלי לחקות שום דבר מהעבר.

 כמה רחוק אתם מאמינים שתצליחו להגיע?

רונן סמואל: קורנית צמחה ב50% ברבעון הרביעי של 2020 בעקבות הנסיקה במסחר המקוון. החולשה בשרשרת האספקה של ההדפסה האנלוגית על טקסטיל שהתבססה על הייצור במזרח אסיה גרמה לעולם להבין את החוזקות ברות הקיימא של ייצור מקומי. יש פוטנציאל אדיר למה שאנחנו עושים וזה ברור לאן העולם צריך ללכת.

עמר קולקה: תעשיית המוסיקה עברה טרנספורמציה, חוקי המשחק השתנו לגמרי אני יכול לראות את ההקבלה לעולם שלנו. אנחנו בדרך לשם. בכל העולם נזרקים מדי שנה שני מיליון טון של אופנה. כיוון שעלויות הייצור במדינות העולם השלישי אפסיות, אפשר לייצר ולהשליך את הקולקציות הכושלות לפח בהפסד זניח, אם בכלל. גם הלקוחות שקונים בגדים במחירים אטרקטיביים ובאיכות נמוכה, זורקים וקונים חדש בקצב מסחרר. ברור לכולנו שההפסד הוא כולו שלנו.

קורנית דיגיטל הינה חברה שנסחרת בנאסד"ק, שוויה ורווחיה עולים משנה לשנה ואכן ישנו ביקוש אדיר למכונות הדיגיטליות יחד עם זאת חשוב לזכור שהשינוי המתחולל מהווה פחות מאחוז אחד מהשוק. המשמעות שאנו חיים בעולם מזהם מאוד שנתון לשליטה של מי שדואג שבעלי ההון ימשיכו וירוויחו. מי שיכולים לחולל את המהפכה הם אנחנו - הצרכנים. בזכות הצורך לביטוי עצמי רחב ומשתנה בשילוב המודעות הגוברת לנזק העצום שתעשיית הטקסטיל מחוללת, נוכל להחליט מה נעדיף לקנות. בזכות המהפכה הדיגיטלית שרק הולכת ורווחת בכל תחום, אפשר להחזיק בתקווה לטרנספורמציה בעולם האופנה, שעד היום כאמור הוא מזהם מספר 2 בעולם.

לאתר קורנית>>

שבוע האופנה קורנית 2021 ישודר בכל יום החל מה-28 למרץ ועד ה-1 באפריל בערוץ רשת 13