עתיד הפחם בישראל יציב מאי פעם

לידיעת הקוראים מאשקלון: הפחם הוא זול, הוא זמין והוא כאן כדי להישאר. למרבה הצער, העובדה שהוא הורג אתכם היא שולית. שיחת מומחים מייאשת על העתיד האנרגטי של ישראל

הפקת חשמל מאנרגיות מתחדשות נחשבת לאחד מהתחומים המושקעים היום בעולם. הבעיה היחידה מתחילה ונגמרת בכך שישראל, לקראת סוף העשור הראשון של המאה ה-21, עדיין רחוקה מלהיות שם. עם אספקת חשמל של פחות מאחוז ממקורות אנרגיה מתחדשים, נראה שעל אף התעוזה הסולארית במכרזי תחנות הכוח באשלים שבדרום, הפחם הולך להישאר איתנו עוד שנים רבות. התחנה הפחמית באשקלון אמורה לחזק כנראה את הנתון מעורר המחלוקת לפיו כ-70% מייצור החשמל בישראל מקורו בפחם ותחנות כוח פחמיות. כיצד יראה העתיד הישראלי בעולם של מעבר לאנרגיות ירוקות יותר - הכל בסופו של עניין קשור בחבלי הפוליטיקה המקומית והבינלאומית.

ישראל שחקנית עתירת ניסיון בפחם

"דלק הפחם צפוי להמשיך ולהיות, גם בעתיד, דלק משמעותי במשקי החשמל ובעולם האנרגיה", הסביר השבוע דדי גולן, דובר חברת חשמל, והדגיש כי המועד המוקדם ביותר להפעל תחנת הכוח הפחמית באשקלון הוא 2014. מזה עשור שמדברים בחברת החשמל על הצורך הקיים בהקמת תחנת כוח פחמית וזאת לא רק מההיבט הכלכלי, אלא גם מהיבט האסטרטגי של פיתוח משק חשמל לטווח ארוך. כידוע, פחם נחשב למחצב זול וזמין להפקת חשמל, אולם החסרונות הטמונות בשריפתו עשויות לגרום לנזקים בריאותיים לבני האדם. עובדה זו אינה מפריעה לכך ש- 50% ממשקי החשמל בעולם מבוססים על פחם. בשעה בה רק 20% מייצור החשמל בעולם מבוססים על גז ואנרגיה גרעינית וכ-2% בלבד מבוססים על אנרגיות מתחדשות כמו שמש או רוח, נראה שיציבות הפחם והגרעין ישארו כך גם ב-20 השנים הקרובות. "ישראל במשוואה זו", סיפר פרופ' עזרא בר זיו בקונגרס הבינלאומי הראשון לכלכלה, אנרגיה ואקולוגיה שנערך בשבוע שעבר בתל אביב, "היא שחקנית עתירת ניסיון העושה שימוש ב-200 סוגי פחם בתחומה". עוד הוסיף בר זיו "שמאחר ואנרגיית הפחם זולה פי 2 עד 4 מאנרגיית הגז הטבעי בגלל שעתודותיה רבות יותר, הדבר יוצר בטחון אנרגטי למדינות גדולות כמו ארצות הברית וסין, וגם לישראל".

עתודות גז בלתי יציבות

השימוש היציב בפחם מציב את שאלת עתיד החשמל הירוק בישראל עדיין ללא מענה. אמנם כיוונים בתחום כבר מתרחשים, כמו במפעלי נייר חדרה שהמירו את השימוש במזוט המזהם במפעליהם לגז טבעי, אולם התפתחותו של משק הגז בעשור האחרון היא עדיין איטית להחריד ומוכתבת בצעדים סטטוריים מגבילים. על אף זאת, בחברת חשמל מצהירים כי כבר בסוף העשור הנוכחי תוכל החברה לייצר כ-50% מההספק במערכת הייצור באמצעות יחידות המוסקות בגז טבעי. פעולותיה אלה מקודמות בעיקר בעקבות חוזה עם חברת ים תטיס, הממוקמת בסמוך לאשקלון, ועם המצרים בדבר אספקת גז לישראל, תוך ניסיון מתמיד למצוא מקורות גז נוספים כמו באמצעות שיתוף הפעולה האפשרי עם חברת "בריטיש" גז הממוקמת בחופי עזה. אולם, העובדה כי עתודות הגז באשקלון אמורות להסתיים ב-2012 ושהמצרים הם לא בדיוק גורם יציב מבחינה גיאו-פוליטית כמו גם הפלשתינאים, עדיין מביאה להישארותו של הפחם בתמונה.

אור ירוק בקצה התחנה

שתי נקודות אור בעניין זה יכולות דווקא לקדם טכנולוגיות חדשות שיביאו לצמצום השימוש בפחם והתלות בנפט בארץ ובעולם. האחת מצוייה לדבריה של עו"ד עירית רייטר, ממשרד עו"ד יובל לוי ושות', בחוק אמריקני מ-2007 לעידוד ייצור אנרגיה ממקורות מתחדשים. באמצעות סעיף מובנה בחוק קיימת מזה שנתיים אפשרות תקצוב בסך מיליוני דולרים ליזמים ישראלים במטרה לייצור שיתופי פעולה אמריקאים בתחום זה הנחשב למפותח באזור.

האחרת, לדברי פרופסור בר זיו, מצויה בטכנולוגיה חדשה ההופכת את הפחם לגז נקי בדומה לגז טבעי. טכנולוגיה זו, הנחשבת כעת ליקרה אף יותר מגז ומיושמת בינתיים רק בתחנות קטנות, היא כנראה העתיד הירוק שמחכה לנו מעבר לפינה. בחברת חשמל מניחים שזו הולכת להיות אחת מטכנולוגיות האנרגיה המתקדמות ביותר שישולבו במשק החשמל בישראל החל מ-2030.

אולם, עד שזה יקרה כנראה שנאלץ להמשיך ולספוח את הפחם המזהם לגופינו ולקוות לבטחונות גז טובים יותר.

עוד בחיים בירוק
אושרה הקמת תחנת הכוח הפחמית באשקלון
ההחלטה להקים את תחנת הכוח הפחמית באשקלון עוברת לבג"צ