אגרת גודש בתל אביב: ההיית או חלמנו חלום?

כששר התחבורה העשירי בעשור האחרון מתפטר והרכבת הקלה נראית כמו עוד פיל לבן, אפילו המהלכים לגביית אגרת גודש בעיר הצפופה בארץ נשמעים מצחיק. רשמים מיום העיון לתחבורה בגני התערוכה

"אני מקווה שתוך כמה שבועות תושלם התוכנית להפיכת השימוש בכלי הרכב ללא ידידותית" מסכם מנכ"ל משרד התחבורה, גדעון סיטרמן, בהערת אגב ביום עיון מיוחד שהתקיים בסוף השבוע האחרון (חמישי) בגני התערוכה. אם תהיתם לאיזו מהפכה בדיוק התכוון סיטרמן בדבריו, אז כנראה לא תופתעו במיוחד לשמוע שדווקא בנושאים של גביית אגרות גודש מתחבורה מסתבר שהתוכניות ממשיכות להתגבש להן מאחורי הקלעים. אולם, במצב שבו אין עדיין לוחות זמנים להקמתה של רשות תחבורה ארצית או מטרופולינית, וששר תחבורה העשירי של העשור האחרון מסיים שוב בטרם עת את הקדנציה - אגרות גודש בעיר תל אביב נראות כמו עוד חלום רחוק של משרד התחבורה.

באירופה עושים, בישראל מדברים

על רפורמה רצינית בתפעולה של מערכת התחבורה ממשיכים לדבר במשרד התחבורה ממש כפי שעשו גם לפני חצי שנה - בכנס תחבורה שנערך זמן קצר לפני חג הפסח. כך קורה, שגם כשבוע ימים לפני שחגי השנה החדשה פורצים אל חיינו, יום עיון בנושאי תחבורה מסתמן כעוד אירוע שניתן לציינו ביומן, ותו לא. אמנם, דווקא לגבי התוכנית המהפכנית של מתן אגרות גודש וחנייה בתל אביב, שאמורה להביא להפחתת זיהום האוויר בעיר ולהתבצע על ידי משרד התחבורה ובסיועה של העירייה, יש מי שמדברים עליה כעל פתרון ממשי בסוגייה. עם עלייה של 40% בשימוש ברכב פרטי במהלך העשור האחרון (לעומת רק כ-20% בשימוש בתחבורה ציבורית) כשמתוכם כ-60% מהעובדים בתל אביב מגיעים ברכבם הפרטי, יתכן שבאמת מישהו במשרד התחבורה רואה את המספרים ועושה את החישוב הפשוט. אולם, בשעה בה מתקיים "שבוע הניידות האירופאי" בכ-40 מדינות שונות בסימן "אוויר נקי לכולם", הדיבורים ביום עיון על הפחתת זיהום האוויר מתחבורה וניידות אמיתית בערים בישראל נראים רחוקים למדי.

"המשבר הכלכלי העולמי עשוי להביא לביטול הקו האדום"

ד"ר משה טיומקין, מותיקי עיריית תל אביב, הביע את דאגתו הכנה לאור המצב והכריז בפה מלא "שהעסק של התחבורה הציבורית לא זז בתל אביב בעשר השנים האחרונות". במצב בו מכהן במהלך כל שנה במשך העשור האחרון שר חדש בממוצע, מסביר ד"ר טיומקין, זהו אינו נתון מפתיע.

"כעת מדברים על כך שבעקבות המשבר הכלכלי העולמי אולי יתבטלו העבודות על הקו האדום בעיר ואסור שדבר זה יקרה", מדגיש טיומקין ומזכיר שכבר בשנת 1974 דיברו על הקמתו של קו זה של הרכבת הקלה ועדיין לא ברור אם אכן יפתח ב-2013.

ראש עיריית תל אביב רון חולדאי, תולה מצידו את היעדר הרפורמה בתחבורה בעירו לא רק בחוסר היציבות הממשלתית, אלא גם בכך שלעירייה חסרות סמכויות בסיסיות המצויות בידיהן של הממשלה או המשטרה. בנושא כמו קביעת מחירי החנייה בתוך הערים, רוטן חולדאי, כי "זה לא יתכן שמחירי החנייה במרכז תל אביב יהיו כמו מחירי החנייה ברמת אביב ג' או במטולה ולעירייה אין שליטה על כך".

תיקון בחוק עשוי לעכב את אגרות הגודש

דווקא שינוי בתיקון פקודת התעבורה שחל לאחרונה בעניין סמכויותיהן של הרשויות המקומיות בהסדרה ובאכיפה, עשוי להסדיר את ענייני התחבורה השונים, ולהביא להעברת סמכויות מן השלטון המרכזי למקומי. בעקבות התיקון החדש, שפוצל מחוק אוויר נקי, נושאים כמו הסדרת תנועה באמצעות סגירת כבישים, הסדרת תחבורה ציבורית או קביעת שעות מסוימות לכניסתם לעיר של כלי רכב הנחשבים למזהמים מוכנים ליישום מיידי על ידי הרשות המקומית. "מטרת התיקון המהפכני", הסביר ח"כ דב חנין שביוזמתו בוצע התיקון לחוק, "היא הפחתת זיהום אוויר מתחבורה ללא הטלת אגרות גודש במסגרת החוק". חנין הדגיש, שמאחר ואין היום חלופה הוגנת ושווה לתחבורה ציבורית בתל אביב, לא ניתן להטיל אגרות גודש בעיר. לדבריו, במצב הנוכחי הקיים גם אם יטילו על הציבור אגרות גודש אנשים עדיין יכנסו לערים ברכב מאחר וללא אלטרנטיבה אנשים לא באמת ישנו את התנהגותם. פעולותיו של חנין למנוע את כניסתם של אגרות הגודש במסגרת התיקון לחוק התעבורה יוכלו לסייע בינתיים בעיכוב הוצאתן של אגרות הגודש מהכוח אל הפועלולאזן בין השיקולים הסביבתיים לאלו החברתיים. אולם, במצב בו משרד התחבורה מושך לכיוונם של אגרות הגודש, כנראה רק שר התחבורה החדש יוכל לתת על כך את הדעת.

עוד בחיים בירוק
פקק וחומה סביב לו - לירושלמים נמאס מהבטחות
בתל אביב מאיימים להיחנק עד בוא הרכבת הקלה

יש עלייה של 40% בשימוש ברכב פרטי בעשור האחרון (לעומת רק כ-20% בשימוש בתחבורה ציבורית) כשמתוכם כ-60% מהעובדים בת"א מגיעים ברכבם הפרטי