מתמודדי הרשויות המקומיות חתמו על אמנה עם הסביבה

החתימה ההמונית של המתמודדים למועצות המקומיות על "אמנה עם הסביבה" מריחה כמו תעלול בחירות

"בלי השלטון המקומי לא תהיה מהפכה ירוקה בישראל" הכריז אתמול (ראשון) ח"כ אופיר פז-פינס במסיבת עיתונאים לרגל השקת "אמנה סביבתית" חדשה של המתמודדים על ראשות עיריות ומועצות מקומיות. לדברי פינס, המהפכה הירוקה כבר כאן, וכדי לרתום את הסוסים המקומיים לעגלה הסביבתית נדרשה הפעם יוזמה של ממש.

המועצה לישראל יפה בשיתוף עם מרכז השלטון המקומי לקחו על עצמם את מלאכת הזריעה במה שהתברר אתמול כמסמך בעל חמישה סעיפים בלבד. לא ארוך, לא מסובך והכי חשוב - אפשרי לביצוע. לשאלה למה אנחנו באמת צריכים את זה נצליח לענות, כנראה, עוד שנה מהיום.

עוד סיבה למסיבה

רוח הבחירות הנושבת באוויר לא נותנת לנו מנוח. מסיבות עיתונאים, כתבות בלתי פוסקות והופעות בתקשורת הם פרי לחמם של כל החפצים בשררה. השקת אמנה סביבתית היא עוד סיבה למסיבה, ירוקה אמנם, אבל מריחה מאותו ריח של אלה שמתחייבים היום, ושוכחים מחר.

מסיבה שכזאת, שהתרחשה בחודש פברואר האחרון, העמידה אז את נושא האקלים בראש אמנה בינלאומית עליהן חתמו פורום 15 הערים הגדולות בישראל. על אף הדמיון בין שני האירועים, שהתרחשו באותו המקום ומטעם אותם הגופים, לאירוע אמש היה 'לוק אנד פיל' עממי יותר. מה שבטוח הוא שכעת לפחות נוכל לדעת אילו מבין המתמודדים מוכנים להתחייב לפעול ירוק, ומי מביניהם יסרב. למרות שהסיכויים לאי חתימה קלושים, ולמרות שכל הסיפור נשמע עדיין למתבונן מהצד כ"גרין ווש" מקומי, לפחות נראה שחותמי האמנה של היום יאלצו לעמוד גם במבחן הזמן וגם במבחן התוצאה.

האח הירוק מסתכל עליך

מטרתם המוצהרת של יוזמי האמנה בגיבוש "התפיסה הסביבתית החדשה", לדבריהם, היא לא רק להפיצה בקרב 1,000 מועמדי הבחירות המקומיות ולהביאם לחתום עליה, אלא גם לעקוב אחר אותם 197 מועמדים שלבסוף יזכו בכתר המקומי. "הפעם בניגוד לאמנות אחרות", הדגיש עדי אלדר, יו"ר מרכז השלטון המקומי וראש עיריית כרמיאל, "נפעל שהדברים האמורים לא ישארו על הנייר".

הבטחות ברוח הפריימריז

למרות שמדובר באמנה "מאוזנת וברת ביצוע", לדברי ח"כ פינס, הוא קורא לממשלה ושריה "לשחרר חבל" ולהאציל סמכויות על השלטון המקומי כדי לאפשר להם לקדם את נושאי איכות הסביבה בתחומם. היו"ר אלדר פנה מצידו דווקא לשר הפנים מאיר שטרית שנכח באירוע, כדי שיסייע גם לרשויות החלשות להצליח ולממש את האמנה. השר שטרית הגיב בחיוב ואמר כי ינסה להעביר בחוק ההסדרים תקציבים למגזרים חלשים, לרוב בקרב הרשויות הערביות, כדי שאלה יסייעו בידם לקדם תוכניות סביבתיות. תוכניות שכאלה מפורטות בנספח האמנה, שבמהלך השנה הראשונה לכהונה, יתחייב ראש עיר לקיים לפחות חמשה צעדים סביבתיים מתוכם דוגמת:

• נטיעת עצים בכמות שנתית ניכרת.
• עידוד בנייה ירוקה.
• שדרוג מתקני השפכים המקומיים.
• מיפוי מפגעי רעש במרחב הרשות.
• הפעלת תוכניות העשרה סביבתיות בתחום החינוך.

אלה מצטרפים כמובן לעקרונות הבסיס הכתובים באמנה המחייבים שקיפות ציבורית, שיתוף הציבור בתכנון היישוב וטיפוח נכסי טבע ומורשת. למרות שישנם כבר היום רשויות מקומיות שלא רק חושבות סביבה אלא גם פועלות, דוגמת כפר סבא שבונה את השכונה הירוקה הראשונה בעיר, מעניין יהיה לראות כיצד תראה ישראל בעוד כמה שנים אם אכן יממשו המתמודדים של היום את האמנה הסביבתית של המחר.

עוד בחיים בירוק
15 ערים בישראל חתמו על אמנה ירוקה
האמנה הירוקה - האם התקציבים בדרך?