חוק אויר נקי: האמת שמאחורי המלים

ארגוני איכות הסביבה פתחו שמפניה כשעבר חוק אויר נקי, אך מה על יישומו? התאחדות התעשיינים קוראת לו "בלון נפוח", בעוד הירוקים מתעקשים שמה שהיה לא יהיה עוד. האמת, כרגיל, תמצא איפושהו באמצע

חוק אוויר נקי, שעבר בחודש שעבר בכנסת, היה במרכזו של דיון מיוחד שנערך ביום חמישי האחרון בהתאחדות התעשיינים. משתתפי הדיון - בכירי המשק והתעשייה – סערו וגעשו, ויש להם סיבה טובה לכך: פרק שלם בחוק אמור לשנות להם את כללי המשחק, ולהשפיע ישירות על כיסם. עבור המפעלים המזהמים בישראל, גדולים כקטנים, אף אחד עדיין לא יודע בבירור מה זה אומר באמת. ישנם השערות, יש גם תוכניות, אבל מה שיקרה בפועל אנו נתחיל לראות קורה רק מ-2011, אז ייכנס החוק לתוקפו. בינתיים יהיו לנו כשלוש שנים של התכוננויות למציאות חדשה שלבטח תבטיח שקיפות ציבורית גדולה יותר. לגבי אוויר נקי - רק ימים יגידו.

סאגה בלתי נגמרת

אחת מסאגות החקיקה הארוכות, החשובות והמעניינות שהיו לנו כאן מאז ומעולם הסתיימה רק לפני חודש: חמש שנות חקיקה מייגעות, מאבקים בלתי פוסקים של הארגונים הירוקים בעד החוק, והתנגדויות מכל עבר, ביניהם גם של המשרד להגנת הסביבה. לכך תוסיפו את טענותיהם של בכירי התאחדות התעשיינים בדבר "האבסורדים הרבים" בתהליך החקיקה - החל מסתירות בתוך משרדי ממשלה שונים וכלה בנוכחות דלה של ח"כ בדיונים על הצעת החוק. ההבנה כי כללי המשחק בכנסת נשברו, הביאו בשבוע שעבר את ההתאחדות לצאת בהכרזות כי בתהליכי החקיקה הבאים הם כבר ינקטו בצעדים שונים משנקטו עד כה.

למרות שלמשרד להגנת הסביבה יקח כשנה לכתוב את תקנות החוק, לשמחתנו זה עדיין לא משנה את התוצאה: חוק אויר נקי הוא עובדה קיימת.

כל אחד יכול להשפיע

נכון להיום מתמקד החוק בעיקר בצימצום זיהום האוויר של כ-150 מפעלים גדולים ובינוניים. השינוי המהותי הראשון מצביע על כך שמרגע שינתן היתר פליטה, המקבילה של החוק לתנאים ברשיון עסק או מתן צו אישי להפעלת המפעל - הוא יהיה תקף לשבע שנים. בתום תקופה זו יאלץ המפעל לחדשו מכספיו בתהליך שימשך כשנתיים: שנה הכנה לפחות של כתיבת הבקשה על ידי המפעל, ושנה היערכות לסיום תהליך קבלת ההיתר מהמשרד להגנת הסביבה.

השינוי השני והמהותי נוגע לכל אזרח ובבסיסו עניין השקיפות הציבורית: הבקשה למתן היתר פליטה למפעל תפורסם באתר המשרד להגנת הסביבה, כמו גם טיוטת היתר הפליטה; הדבר יאפשר לציבור להבין אילו מזהמים פולט המפעל שבאזור מגוריו ואף להעיר את הערותיו והסגותיו על לכך באתר המשרד. זהו שינוי מרחיק לכת שלא היה קיים מעולם. אם אכן ייושם, שינוי כזה יקדם את השקיפות הציבורית בישראל בכמה צעדים, ואף ימנע ממפעלים מזהמים לקבל היתר פליטה.

חברת חשמל: פועלים כאילו כבר נכנס לתוקף

לגבי המוכנות של התעשייה למימושו של החוק, הרגיע היועץ המשפטי של התאחדות התעשיינים, עו"ד אריה נייגר, כי בכל הקשור לתעשייה "החוק הוא לא יותר מבלון נפוח". למרות שנייגר טען שיש בחוק הרבה בשורות חיוביות ושליליות, הוא סבור כי החוק לא אומר דבר בנוגע להשקעות התפעוליות שהמפעלים צריכים לבצע.

עו"ד צבי לוינסון, העוסק במשפט סביבתי, דווקא חשב אחרת והדגיש כי "מה שהיה לפני החוק לא יהיה אחריו". זאת יתכן גם הסיבה מדוע גם יו"ר איגוד הכימיה הפרמצבטיקה ואיכות הסביבה בהתאחדות התעשיינים, אשר גרינבאום, אמר שיש לחפש את ההידברות מול הארגונים והציבור בתהליך החדש; אחרת, לדבריו, "כל התהליך ייתקע ואף אחד לא ימצא את הידיים והרגליים".

בחברת חשמל מסכימים עם גרינבאום ומציינים כי התעשייה חייבת להתעורר ולהבין ששעת הש' הגיעה: "למרות שהחוק למעשה יחול עלינו, כמו על בתי הזיקוק, רק ב-2015", הסביר נציג חברת חשמל בדיון, "אנחנו פועלים כאילו החוק יכנס לתוקף בעוד חצי שנה, ובשל כך אנו מתכוננים לדמות בקרוב את כל תהליך הצעת הבקשה להיתר. אני מציע גם לחברות אחרות להתחיל ולנהוג כמונו".

עוד בחיים בירוק
מהו חוק אויר נקי? מורה נבוכים לנושמים החדשים
חוק "זיהמת-שילמת" - עבר