בז"ן ישיקיעו חצי מיליארד בטכ' ירוקות

הצעד הסביבתי של השבוע שייך לבתי זיקוק אשדוד: לאחר שנים של זיהום שיטתי - גם אם בהיתר - הולך המפעל על השקעה של 380מיליון שקלים בטכנולוגיות סביבתיות

זה היה צריך להגיע מתישהו: בתי הזיקוק באשדוד, בדומה לקולגה בחיפה, מתעטפים בנוצות ירוקות: השקת המתקן להשבת הגופרית שנערך השבוע במעמד שר התשתיות בנימין (פואד) בן אליעזר, והשר להגנת הסביבה גדעון עזרא, הוא נדבך סביבתי נוסף בשרשרת ההשקעות של קבוצת פז מאז שרכשה את בתי הזיקוק באשדוד לפני כשנתיים מידי המדינה. "צמצום הפליטות לאוויר העולם", הדגיש השר בן אליעזר, "הוא אחד הצעדים החשובים שאנו מחויבים בהם, ואני שמח שחברת פז בחרה בדרך זו". בעיר הנמל הגדולה ביותר במדינה, שבה רמת השקיפות הסביבתית הנמוכה היא עובדה מוכחת, לא מדובר בנוצות של מה בכך; במיוחד כשהן מגובות בהרבה ירוקים.

אוויר מזוהם למכביר

מנת חלקה של אשדוד, מתוקף היותה עיר הנמל הגדולה במדינה שבה התיק לאיכות הסביבה משול למס שפתיים פוליטי, היא עיר של תעשייה כבדה הסובלת לאורך שנים מזיהום אוויר, ים ומי תהום מתמשכים. רמת זיהום האוויר שנמדדה שם ב-2006, לפי דו"ח ניטור איכות האוויר, נעה בין גבוהה מאוד לבינונית. אחת הסיבות לכך היא הגופרית הדו חמצנית, הנשרפת בעיקר בתחנות כוח ובבתי זיקוק, ונפלטת לאוויר. הוכח כי רמותיה הגבוהות יכולות להביא לעלייה בתחלואה במחלות לב ובמחלות בדרכי הנשימה, וכמובן גם לתמותה.

מלבד הארובות של בתי הזיקוק, הזיהום של המפעל מגיע גם מהצינור הימי המשותף לבית הזיקוק ולחברת "אגן כימיקלים". בשנת 2007 הכריז המשרד להגנת הסביבה על צינור זה כאחד מהמקורות היבשתיים העיקריים הגורמים לזיהום הים התיכון הישראלי.

הבעייתיות של העיר לא נגמרת בפליטות, וזורמת עמוק יותר מכל זיהום: רק בשבוע שעבר הוצגה אשדוד באתר של עמותת "אדם, טבע ודין", כעיר בעלת זיהום אוויר גבוה שרמת השקיפות בה בכל הנוגע לנושאי סביבה היא נמוכה מאוד. דירוגה הסביבתי באתר, שנעשה לקראת הבחירות המקומיות בנובמבר, היה נמוך יותר מהערים חיפה, רחובות וחולון שנבדקו עד כה.

השקעות ירוקות במיליונים

ועם כל זאת, הצעד הירוק של השבוע שייך ללא ספק לבתי הזיקוק: לאחר שנים של זיהום שיטתי (גם אם בהיתר), מנסים בכירי המפעל לייצר "דו קיום נכון בין מפעל לסביבה", כפי שמגדיר זאת יונה פוגל, מנכ"ל חברת פז. בית הזיקוק באשדוד, המזקק כשליש מחביות הנפט המגיעות לישראל ובעל קיבולת זיקוק של כ-95 אלף חביות ביום, משווק את רוב תצרוכתו בחברת פז. קבוצת פז, שספגה רק לפני כשבועיים מכה סביבתית קשה כשנתבעה יחד עם דלק וסונול על זיהום אוויר קשה בחוות המיכלים, מתכננת להשקיע 550 מיליון שקל בין השנים 2008-2010, כש-380 מיליון מתוכם יושקעו בטכנולוגיות סביבתיות חדישות, ו-130 מיליון שקל בהקמת המתקן להשבת גופרית, שאמור להפחית משמעותית את כמות המזהמים באוויר; היתרה תושקע בבניית מתקן לטיהור שפכים ביולוגי וההערכות ליישום תקן "יורו 5" שיחנכו בינואר 2009.

העתיד: דלק תקני ומשופר

"זהו יום חג", הצהיר השר להגנת הסביבה, גדעון עזרא. "הגופרית שתיוצר כאן למעשה תמוחזר וישתמשו בה גם בארץ וגם בחו"ל. שמעתי שגם מחירה לא רע בכלל". לדברי קבוצת פז, המתקן להשבת הגופרית, שהחל לפעול כבר לפני מספר חודשים, הביא להפחתה בכ-95% בפליטות דו תחמוצת גופרית לאוויר. המתקן, שמצטרף לשני מתקנים ישנים שאחד מתוכם עדיין בשימוש, למעשה נבדל באיכות הגזים היוצאים מארובתו ומביא ליעילות גבוהה בעשרות מונים בהשבת גופרית. אלה למעשה נועדו בין השאר להפוך את הדלקים המשווקים לציבור בארץ ובעולם לתקניים ונקיים יותר.

לגבי טענותיהם של המשרד להגנת הסביבה בדבר זיהום הים מצינור המוצא הימי, הסביר מנהל אגף הייצור בבית הזיקוק, תומר מורי, כי איכות השפכים בבית הזיקוק המוזרמים לים התיכון השתפרו מאוד לאורך השנים האחרונות בשל שיפורים טכנולוגיים. מורי מאמין וכולנו תקווה, כי השפכים ישתפרו אף יותר בעקבות השקת המתקן החדש לטיפול ביולוגי בשפכים שיחנך בתחילת 2009.

עוד בחיים בירוק
פז, סונול ודלק נתבעות על גרימת זיהום אוויר קשה
בתי הזיקוק באשדוד יוכלו לעמוד ביטלי ההזרמה