חלום תעלת הימים

פינטזנו על תעלה שתחבר בין ים המלח לים סוף, ראינו בעיננו מתקני התפלה, אגמים ומלונות ואלפי מקומות עבודה. עכשיו, כל מה שנשאר זה הנדל"ן: על התרחקות פרויקט תעלת הימים מפתרונות לים המלח, וזעם הירוקים הקדוש

פינטזנו על תעלה שתחבר בין ים המלח לים סוף, ראינו בעיננו מתקני התפלה חדישים, אגמים ומלונות, קזינו מפואר ואלפי מקומות עבודה. שמעון פרס משך בחוטים, יצחק תשובה הכין תוכניות, הבנק העולמי נכנס גם הוא לתמונה אבל העם, בכל זאת, נותר מבולבל. אם פספסתם את הפרקים האחרונים בסאגת תעלת הימים, להלן סיכום ביניים של הפרקים האחרונים: פתרונות להתייבשותו של ים המלח אינם בין הנמצא, תשובה חזר בו מהצהרותיו למעורבות בפרויקט, וכעת מדבר על הקמת פרויקט נדל"ן ליישוב הערבה ללא קשר לים המלח ומצבו. בינתיים רק הבנק העולמי מנסה לנפק פתרונות אפשריים לאזור המיובש בסיוע חברה ישראלית.

לוח הזמנים הצפוי למסקנות בדיקת הבנק: כשנתיים.
תאריך יעד להתחלת פרוייקט ים סוף-ים המלח: לא ידוע.
אופיו של הפרויקט : תלוי בתוצאות הבדיקה.
מסקנת ביניים: תעלת הימים - ההיית או חלמנו חלום?

פרוייקט נדל"ן מנותק מים המלח

מזה שנים רבות נבדקו חלופות שונות להקמת תעלה או צינור מים, דרכו יותפלו מי הים התיכון ויועברו לירדן, לרשות הפלשתינית ולישראל. רובן נבדקו, נפסלו, נבדקו מחדש ונפסלו בשנית. רק התעלה הדרומית, זו שאמורה לחבר את ים סוף לים המלח, היא שעומדת כיום על הפרק. בקול תרועה רמה יצא לפני מספר חודשים איל ההון יצחק תשובה בהצגת תוכנית גרנדיוזית להקמת תעלה לצד הצינור שיחבר בין הימים, במטרה להביא לשגשוגו הכלכלי של האזור באמצעות הקמתם של מלונות ואגמים. תוכנית זו, שפורסמה באמצעי התקשורת כעובדה קיימת וגררה אחריה תגובות רמות מצד הארגונים הירוקים, לבשה השבוע אדרת אחרת מזו שהוצגה עד כה. במסגרת התוכנית החדשה שהוצגה בשבוע שעבר בכנסת על ידי ארז רון, נציג קבוצת תשובה בדיון סיכום מושב שדולת ים המלח, נראה כי לפנטזיות בדבר שיקומו של ים המלח יש כעת אופי נדל"ני; בסיסם נעוץ בפיתוח ויישוב הערבה באמצעותה של תוכנית אב שתוצג למדינה רק בעוד כשנה לפחות.

"מבחינה דמוגרפית", ציין רון בדיון, "בעוד 50 שנה לא יהיה מקום במרכז הארץ לשבעה מיליון האנשים שיתווספו למדינה. על כן, קבוצת תשובה מעונינת להקים עבורם תשתית חדשה בערבה תוך יצירת שיתוף פעולה ירדני וחיזוק השלום באזור". רון הדגיש כי מדובר בפרויקט שיתקיים מאילת ועד דרום ים המלח ויתבסס על מים מותפלים מים סוף שיוזרמו לאורך הערבה, שבסופם הם לא ישפכו לים המלח. לפיכך מתברר, כי פרויקט זה, נכון לעכשיו לפחות, מנותק מפרויקט תעלת הימים, הוא כלכלי גרידא, ולא יביא לעליית מפלסו של ים המלח או לשיקומו.

"לא לשאת את שם הירוק לשווא"

תגובות סוערות נשמעו באולם הדיון למשמע דבריו של נציג תשובה בדבר הפרויקט. ניר פפאי, נציג קואליצית ארגוני הסביבה בדיון, אמר בזעם כי קבוצת תשובה הייתה עסוקה בלגזור סרטים ובלעשות יחסי ציבור לפרויקט על גב העם והים, וקרא לנוכחים "לא לשאת את שם הירוק לשווא". פפאי ציין, כי הקואליציה הירוקה התנגדה לקידומו של המיזם ולפיתוחו בטרם תחילתן של הבדיקות באזור, והוסיף כי יש לחזק יישובים קיימים בישראל ולא לרוץ להקים חדשים. עוד הדגיש פפאי, כי יש לבחון חלופות רציניות לפרוייקט תעלת הימים, כמו חלופת התעלה הצפונית, ולבחון אותן כעת במקביל לבדיקות שעורך הבנק העולמי לגבי התעלה הדרומית. לעמדה זו היה שותף גם גדעון ברומברג, מנכ"ל "ידידי כדור הארץ", שטען שהמקור העיקרי של ים המלח היה מאז ומתמיד מי הירדן הדרומי, ולכן הפתרון לשיקומו חייב להיות צפוני בנוסף לקידום הכרזתו על האזור כאתר מורשת עולמית.

ח"כ דב חנין, שנכח גם הוא בדיון, אמר כי "לא נוכל להותיר את סוגיית ים המלח בידי פרוייקטורים פרטיים, עם כל הכבוד להם, והממשלה תהיה חייבת בשלב כזה או אחר לקחת את המושכות לידיה".

הבנק העולמי פותח בבדיקות להקמת תעלה

לאחר שברור לכל כי תוכנית התעלה להצלת ים המלח של תשובה ירדה מן הפרק, כעת נותר רק להבין מהו חלקו של הבנק העולמי בסוגיה. הבנק העולמי מתעניין מזה מספר שנים בפרויקט הקמת התעלה הדרומית שתחבר בין ים סוף לים המלח, לצד הקמתם של מתקני התפלה שיספקו מים לתושבי האזור, בעיקר מן הצד הירדני, וימלאו את מפלס ים המלח מן הרכז המלוח שיווצר מתהליך ההתפלה (רכז אשר לא מיועד לשתייה). במשך כארבע שנים אסף הבנק תרומות ממדינות שונות כדי להתחיל בבדיקות להיתכנותו של הפרויקט בטרם יפעל לביצועו. בדיקות אלה כוללות בין השאר הערכות לגבי שווי הפרויקט ותפעולו השוטף, הפיכתו של ים המלח לאתר מורשת עולמית, ובחינת הבעיות הקיימות באזור לצד האתגרים הסביבתיים הרבים הרובצים לפתחו. הבדיקות החלו לפני כחודש בהובלה חברה צרפתית . הבדיקות החלו לפני חודש בהובלת החברה הצרפתית Coyne et Bellier לצד חברות הולנדיות, בלגיות וירדניות.

התעשייה הישראלית בפנים, הממשלה - לא

יודפת מהנדסים, חברה ישראלית לתכנון ויזום של פרויקטים בתחום הסביבה, שותפה גם היא בפרויקט לאחר שזכתה במכרז בחודש יוני לבדוק את צדו הטכני והפיננסי. החברה האנגלית ERM, שזכתה במכרז השני שנערך בחודש יוני, תבחן את ההיבטים החברתיים-כלכליים של הפרויקט.

"זהו פרויקט גדול, אחד הגדולים בעולם" אומר דני שרבן, הבעלים והמנכ"ל של החברה. "ירדן רוצה בחלק גדול מהמים שאמורים להיווצר בפרויקט ולא ישראל, ונכון להיום זוהי תמונת המצב". שרבן הסביר, כי מים אלה לכשיהיו, יהיו יקרים עבור ישראל, וזאת בשל הצורך לשנע אותם מעומק של מינוס 400 מטרים לאזורים מרובי אוכלוסייה; לכן, לדעתו, המדינה אינה נוקטת בינתיים עמדה חד משמעית בעניין. עוד הוסיף שרבן ש"נכון לרגע זה קיים תקצוב בסך 15 מיליון דולר לבדיקות שתעשה חברתו והחברה האנגלית, אולם הוא עדיין לא גויס במלואו על ידי הבנק העולמי ולכן לא ניתן עדיין להגיד שהכל הולך חלק". מכאן, שיתכן שתקופת זמן של שנתיים לסיומן של הבדיקות האמורות של הבנק הן גם לא בדיוק עובדה מוגמרת .

תעלת המחלוקת - סיפור תעלת הימים
מה המשותף לעיר הבה"דים, פלמחים ותעלת הימים?
ישראל וצרפת חתמו על הסכם שת"פ עם הצהרות במקום יעדים

ח"כ חנין: לא נוכל להותיר את סוגיית ים המלח בידי פרוייקטורים פרטיים, עם כל הכבוד להם