זיהום בשידור חוזר

כתב אישום חמור הוגש היום נגד מפעל ברום בשל מחדלים מתמשכים לכאורה משנת 2004, שהביאו לזיהום אוויר מארובות המפעל ולריח חזק באזור

מפעל תרכובות ברום ברמת חובב שוב על הכוונת. לאחר שהורשע בשנת 2004 בגין חריגות מרמות הפליטה המותרות לפי תנאי רשיון העסק שלו, וגרם לזיהום אוויר וריחות חריפים באזור, מואשם כעת המפעל בגין אותן העבירות בבית משפט השלום בבאר שבע.

בעקבות דגימות פתע שבוצעו בארובות המפעל על ידי המשרד להגנת הסביבה בשנת 2004, זמן קצר לאחר שנקנס המפעל בחצי מיליון שקלים בגין עבירות אלה, נמצא כי המפעל חרג חריגה של מאות ואלפי אחוזים מרמות הפליטה המותרות לחומר מתילן כלוריד, העלול לגרום כתוצאה מחשיפה כרונית להרעלה ולנזק למח העצם, הכבד והכליות.

עו"ד זוהר שקלים, היועצת המשפטית של מחוזות תל אביב והמרכז במשרד להגנת הסביבה, מסרה כי על אף שהמפעל התחייב בכתב האישום הקודם לא לעבור עבירות דומות במשך שלוש שנים מיום ההרשעה, בכוונת המשרד לבקש מבית המשפט לחייב את המפעל לעמוד בהתחייבותו מכתב האישום הקודם - לשלם 800 אלף שקלים במידה שיבצע חריגות נוספות. עו"ד שקלים הוסיפה כי אם בית המשפט ימצא את המפעל אשם בגין האשמות חמורות אלה, קנס זה ישולם בנפרד לקנסות האחרים שיגזרו על המפעל כתוצאה מן הזיהום לכאורה שבוצע בשנת 2004.

רמות חריגות של חומרים מסרטנים

מנתוני המועצה המקומית ברמת חובב עולה, כי מפעל תרכובות ברום, שהחל לייצר בשנת 1978, הינו הגדול במפעלי הייצור של קבוצת כי"ל מוצרים תעשייתיים ואחד מהגדולים מסוגו בעולם. כ-70 מוצרי ברום מתחומים שונים המשמשים את התעשייה והחקלאות משווקים ממנו לכל העולם, ביניהם גם מוצרי מתחום הקוסמטיקה, ההדברה וקידוחי הנפט. ב-1998 ו- 2001 זכתה החברה בפרס האיכות הלאומי בתעשייה, וב-2001 אף זכתה בתעודת הצטיינות בתעשייה מטעם המשרד לאיכות הסביבה, אותו המשרד המאשים אותה כיום בבית המשפט.

בדו"ח "המציאות הסביבתית" במרחב רמת חובב, שבדק את ריכוזי התרכובות שנמצאו בדגימות אוויר בישובים ובאזורים סביב רמת חובב בין השנים 1998-2007, עולה כי התרכובת היחידה שריכוזיה עלו בגזרת העיר באר שבע בשנת 2007 הייתה מסוג מתילן כלוריד, חומר החשוד כמסרטן, שנמצא בשימוש בעיקר על ידי מפעל תרכובות ברום אולם גם על ידי המפעלים טבע-טק וכימאגיס. מנתוני משרד הבריאות האמריקאי עולה כי השפעותיו של חומר זה במשך שנים ובריכוזים דומים לאלה שנמדדו במפעל ברום על ידי המשרד להגנת הסביבה, עלולות לגרום לאחד מתוך עשרה אנשים לחלות בסרטן.

מדו"ח נוסף שבדק את הפליטות מארובות המפעלים בשנים 2002-2007 לא נמצאה מגמה אחידה בפליטות, אולם בחלק מהתרכובות כמו מתלין כלוריד, נמצאה עליה גם בשנת 2007 לעומת 2006.

עוד צוין בדו"ח, כי המפעל הביא להכנסתם של שלושה מחמצנים, שאמורים להביא להפחתה של 90% בפליטות מארובות המפעל, רק בין החודשים יוני-אוגוסט 2008,. כך, למעשה, עברו חלפו להן ארבע שנים עד שהמפעל החליט להכניס לפעולה מתקנים לשיפור האוויר במקום.

"מדובר בכלי אכיפה הולם"

ברם, מסתבר שלא רק למפעל ברום יש זמן, אלא גם למשרד להגנת הסביבה, שמגיש היום - באיחור של ארבע שנים - כתב אישום נגד מחדלי המפעל, שבדגימות פתע נמצאו על ידה כמזהמות את האוויר במאות ואלפי אחוזים מרמות הפליטה המותרות כבר ב-2004. לדברי המשרד להגנת הסביבה זמן של ארבע שנים הוא פרק זמן סביר להגשת כתב אישום מעין זה, בהתחשב במורכבות העניין ובכוח האדם הדל העומד לרשות המשרד.

עמותת "אדם טבע ודין", שכבר בשנת 2003 הגישה קובלנה פלילית נגד המפעל ומנהליו בגין חריגה מתקני זיהום האוויר, קבלה על הזמן הארוך שלקח למשרד להגנת הסביבה להגיש את כתב האישום. עם זאת, ציינה מנכ"לית העמותה עו"ד ציפי איסר איציק כי "הגשת כתב האישום היום הינה כלי האכיפה ההולם את חומרת האישומים" וכי היא עתידה לאותת גם למפעלים אחרים "שלא ניתן להתחמק לעד מלשאת באחריות על זיהום הסביבה."

מפעל ברום סירב להתייחס לדברים בידיעה ואמר "כי ימסור את תגובתו כמקובל לבית המשפט".

המשרד להגנת הסביבה: זמן של ארבע שנים הוא פרק זמן סביר להגשת כתב אישום מעין זה