נהריה בסיכון גבוה

מפגעי האסבסט הרבים בעיר נהריה מגבירים את סבירות התושבים לחלות בסרטן ריאות פי עשר מהממוצע הארצי. ח"כ פינס: כשלים בירוקרטים מתמשכים מביאים את תושבי נהריה לשלם בחייהם

במשך שנים סובלת העיר נהריה ממפגעי אסבסט רבים המצויים בשטחה, ולראייה עתירה לבית המשפט, שהוגשה לפני שבוע, מצד מספר תושבים נגד העירייה והתרשלותה בטיפול במפגעי האסבסט בקרבת מגורם. לכך מתווספות היום התוצאות העגומות של משרד הבריאות המוכיחות כי תחלואת תושבי נהריה שנחשפו לאסבסט בסרטן ריאות גדולה פי 10 משאר חלקי הארץ ונאמדת
בכ-5,000 איש. ד"ר שיהב, רופא נפת עכו במשרד הבריאות, סיפר בדיון היום שניתן לייחס לחשיפה לאסבסט כ- 70% ממקרי סרטן מסוג מזותליומה, סרטן שיכול להופיע באזור הריאות והבטן, והוסיף כי התמותה מסרטן ריאות בנהריה היא מעל הממוצע הארצי.

בדיון מהיר שנערך היום בועדת הפנים והגנת הסביבה של הכנסת, ביוזמתו של ח"כ יוסי ביילין, הועלתה ביקורת חריפה כלפי עיריית נהריה והממשלה באופן טיפולם במפגעי האסבסט בעיר. "הרצון של העירייה למנוע פאניקה ופגיעה בתיירות" אמר ח"כ ביילין בדיון, "הוא כנראה אחת הסיבות לכך שנושא זה לא זכה עד היום לטיפול החירום שהוא ראוי לו".

לא לוקחים אחריות

לפי הדברים שעלו בדיון, נראה כי הטיפול בבעיית האסבסט החמורה בעיר היא תולדה של חוסר תיאום בין הממשלה לרשויות, והזנחה פושעת רבת שנים, הגורמת לנהריה "ליפול בין הכסאות", כפי שנאמר שם.

במשרד להגנת הסביבה מאשימים את העיריה בטיפול קלוקל בבעיית האסבסט, וטוענים שגם לאחר שהמשרד הקצה לעירייה שלושה מיליון שקלים לטיפול במפגעים בשנת 2007 - דבר לא נעשה. לכך מוסיפה גם תמר בר און, ראש אגף אבק מזיק במשרד להגנת הסביבה, כי הבעיה בנהריה היא חלק ממפגע אסבסט כולל ברחבי הגליל המערבי, שלפי סקר שבוצע לאחרונה ישנם מאות אתרים ובהם 70-150 אלף קוב אסבסט, כשמחציתם מצויים בחצרות פרטיות של התושבים.

גם ממצאי המשטרה הירוקה, הפועלת בחסות המשרד, עולה תמונה עגומה המעידה על הפרות חמורות מצד העיריה בניסיונותיה להקים קניון באתר מזוהם באסבסט בלב שכונות מגורים וזאת באמצעות ביצוע עבודות עפר במקום. צו בית משפט שהוציאה המשטרה לסילוק המפגעים הביא בינתיים להפסקת העבודות במקום עד שתאושר תוכנית לסילוק האסבסט.

מנכ"ל עירית נהריה, דני חמיאס, אמר בתגובה להאשמות כי הכסף שניתן על ידי המשרד להגנת הסביבה לא נוצל מאחר ויועד לשלושה אתרים ספציפיים, שבשניים מהם כלל לא היה אסבסט. כמו כן העיד חמיאס כי בתקציב העירייה אין "אגורה שחוקה שמוקדשת לנושא".

הבירוקרטיה הורגת

יו"ר ועדת הפנים והגנת הסביבה, ח"כ אופיר פינס, טען בדיון על הימצאותם של כשלים בירוקרטים מתמשכים המביאים את תושבי נהריה "לשלם על כך בחייהם".

"הסכום שהועבר על ידי המשרד להגנת הסביבה הוא טיפה בים וגם זה לא נוצל" אמר פינס והוסיף כי העירייה עסוקה בלשתול פרחים ולשפר את פני העיר במקום לרוץ משר לשר בבקשה לקבלת תקציב שיפתור את הבעיה.

גם זעקתם של הארגונים הירוקים, ביניהם אדם טבע ודין ו"העמותה למען איכות סביבה וחיים בנהריה", נשמעה היום ובה הם קוראים למשרדי הממשלה השונים לגבש תוכנית חירום לאומית לטיפול במפגעי האסבסט הפזורים ברחבי הארץ, ובעיקר באזור הגליל המערבי, אשר מהווים מטרד סביבתי בריאותי היוצר סכנה של ממש. ארגונים אלה מוחים על כך שלמרות שבית המשפט לעניינים מנהליים בחיפה הורה על הקמת גוף לטיפול באסבסט בנהריה וסביבותיה, גוף זה עדיין לא הוקם בשל עיכובים בירוקרטיים, שבינתיים גורמים לעוד ועוד תושבים להיחשף למפגעי אסבסט באזור.

לאור נתונים חמורים אלה, קבעה וועדת הפנים לכונן וועדת מעקב לטיפול בבעיית האסבסט בעיר נהריה, ברשות ח"כ ביילין, אשר תפקח על התקדמות הגורמים השונים בפתרון הבעיה. כמו כן, פנתה הוועדה לשר האוצר בדרישה להקצות מיידית תקציב לטיפול בנושא כמו גם לראש עיריית נהרייה בדרישה להקצות לעניין סעיף בתקציב העירוני. "אני מקווה שכל הגורמים יתעשתו ויבינו שיש דברים שאסור לתת לבירוקרטיה להרוג", סיכם ח"כ פינס את הדיון.

מפגעי האסבסט/דו"ח אדם טבע ודין

• חומר האסבסט ידוע מזה שנים כחומר מסרטן לבני אדם ודי בחדירת סיב אסבסט אחד למערכת הנשימה בכדי לגרום למחלות סרטניות חשוכות מרפא.
• מזה 14 שנים ידועים מפגעי אסבסט קשים באזור הגליל המערבי, ביניהם גם בעיר נהריה, שם ניתן להבחין במצבורי אסבסט הפזורים בצורה נרחבת ללא כל הסדרה ופיקוח.
• לפני חצי שנה הגישה עמותת "אדם טבע ודין" ו"העמותה למען איכות סביבה וחיים בנהריה" עתירה לבית המשפט לעניינים מנהליים בחיפה לקידום הטיפול במפגעי האסבסט באזור.
• בית המשפט הורה על הקמת גוף רחב לטיפול באסבסט בנהריה ובסביבותיה, בראשות איגוד ערים גליל מערבי ובהשתתפות המשרד להגנת הסביבה, עיריית נהריה ונציגי הציבור, אך בפועל גוף זה טרם הוקם.