"דרושה ועדת חקירה"

מצב המים העגום בישראל מביא את רשות המים הממשלתית לצאת היום בתכנית חירום מהפכנית לייצוב משק המים בישראל. ח"כ אופיר פינס: יש להקים ועדת חקירה ממלכתית ולמצוא אשמים

בעיות המים של ישראל קיימות מאז ומעולם, אולם היום הן נמצאות במשבר אותו לא ידע אזורינו מזה עשרות בשנים. מקורות המים של ישראל מתדלדלים והמצב היום, לפי הודעה מיוחדת שיצאה היום (שלישי) וקמפיין מתוקשר היטב של הרשות הממשלתית למים, האמונה על העניין יחד עם משרד התשתיות, היא : רבותיי, אין מים.

תוכנית חירום להתמודדות עם משבר משק המים בישראל, שהוצגה הבוקר במסיבת עיתונאים על ידי ראש הרשות פרופסור אורי שני, מוצגת כמהפכה שעתידה לייצב את משק המים בישראל בטווח הבינוני והארוך.

"משבר המים המקומי הוא חלק מתמונה עולמית של דלדול הולך וגדל במקורות המים הטבעיים", ציין שני והוסיף כי "ישראל נמצאת היום בשפל שלא היה כמותו מאז החלו מדידות מפלסי המים בארץ בשנת 1932. שלושת מקורות המים האסטרטגיים של ישראל, הכנרת, אקוויפר החוף ואקוויפר ההר, ריקים, וצפויים להגיע לקווים השחורים לקראת סוף הקיץ ולהשאר במצב זה גם בחמש השנים הקרובות".

תוכנית מהפכנית לכלל המשק

לתוכנית החירום שהציגה הרשות השלכות על כל הסקטורים במשק. במסגרת תוכנית זו מתכוננת הרשות לפעול לקידום הצעדים הבאים:

• תקודם רפורמה שלמה בתעריפי המים לצריכה ציבורית, תעשייתית וביתית בכמויות גדולות.
• נקדחים כעת קידוחי חרום במטרה להפיק מהם מים בצורה מיידית על חשבון מים המיועדים לשימוש אחרי שנת 2010.
• ייובשו גינות ציבוריות ופרטיות.
• ייעשה קיצוץ נוסף במכסות המים לחקלאות.
• יושק קמפיין הסברתי חדש רחב היקף למיתוג מחדש של בעית המים בקרב הציבור.
• עד שנת 2013 אספקת המים ממתקני ההתפלה מתוכננת להיות פי ארבע מאספקת המים המותפלת כיום (כיום מותפלים כ- 140 מיליון קוב מים באשקלון ובפלמחים, ועד 2012 צפויים להיווסף 300 מיליוני קוב מים מותפלים ממתקנים חדשים לצד מיליוני קוב נוספים מהרחבת אלה הקיימים).
• עד שנת 2013, כ-500 מיליוני קוב מי קולחין יחליפו מים שפירים ויוקצו מיליארד שקל להקמת מפעלים להשבת קולחין לחקלאות.

תוכנית זו, שאינה מפרטת בינתיים לוחות זמנים ברורים לגבי יישום הרפורמה בתעריפי המים, או על הקיצוצים הצפויים בחקלאות ותחילת ייבוש הגינות, מתאפיינת כיום בעיקר בשאיפות ויעדים – אל לא לוחות זמנים, לא מתי יתחיל הצרכן הישראל להרגישה בברזים או בארנק.

"כישלון קולוסאלי של הממשלה"

ח"כ אופיר פינס, יו"ר ועדת הפנים והגנת הסביבה, דורש היום מראש הממשלה אהוד אולמרט, להקים ועדת חקירה ממלכתית בנושא כשל ההיערכות והטיפול במשבר המים, לאור העובדה כי המלצותיה של ועדת חקירה פרלמנטרית בנושא משנת 2001 לא ישומו. "משבר המים הנוכחי הוא כישלון קולוסאלי ומחדל רבתי של הממשלה" אומר היום ח"כ פינס ומציין כי "הכתובת הייתה על הקיר, אך שומרי הסף של משק המים הישראלי נרדמו בשמירה. ועדת חקירה ממלכתית היא זו שתקבע מי אחראי למחדל ותמליץ מסקנות אופרטיביות להמשך".

בחברה להגנת הטבע מסכימים עם עמדתו של פינס, ואומרים שאולי אם היו ננקטות פעולות נחושות יותר לטיפול במשבר כבר לפני שבע שנים, המצב היום היה נראה אחרת. בחברה להגנת הטבע נמסר כי הם מקווים "שהתוכנית שהציגה היום רשות המים לא תתאדה לאוויר כמו קודמותיה", ומצפים מהאוצר שלא ינסה לעצור בעדה.

כמה נתונים על צריכת מים בישראל

הנתונים לקוחים ממאמר שכתבה ד"ר סיניה נתניהו, מנהלת פרויקט לחיסכון במים של אזור הצפון בחברת תהל (כתב העת "הנדסת מים", 2 באפריל 2008):
• בכל יום צורך ישראלי ממוצע כ-160 ליטר מים.
• מתוך כמות זו, 55 ליטר מים נשטפים באסלה ו-55 ליטר נצרכים במקלחת.
• מסקר שנערך במסגרת פיילוט ארצי לחיסכון במים במגזר העירוני עולה, כי 75 אחוז מהציבור
• בישראל תופסים את החיסכון במים כנושא בעל חשיבות לאומית.
• צריכת המים במגורים מהווה כ-60 אחוזים מצריכת המים במגזר העירוני.
• ממצאי פרוייקט לחיסכון במים בבתי מגורים במגזר העירוני בצפון, שבוצע על ידי חברת תהל ובשיתוף החברה להגנת הטבע וצוות פרסומאים, עולה כי בדרך כלל קיים מתאם חיובי בין ההוצאה למים הממוצעת השנתית למגורים לבין הדירוג הכלכלי חברתי לממוצע ההוצאה. כלומר: ככל שהדרוג החברתי כלכלי נמוך יותר, כך גם ההוצאה הממוצעת עבור מים.