מצאו את הנגב

רמת חובב נקיה, מפקדי צה"ל מתים לעבור דרומה, ומי שמע בכלל על דו"ח סביבתי? אם הייתם טורחים להגיע וועידת הנגב השבוע, הייתם מגלים עד כמה הויכוח על עיר הבה"דים הוא אקדמי

"אם הגענו לכאן זה אומר ששמנו את הדרום בסדר העדיפויות הלאומי", סיכמה שרת החוץ ציפי לבני, את דבריה בועידת נגב 2008 שנערכה השבוע (שלישי) זו השנה השניה. העיר דימונה מעולם לא הייתה פקוקה כל כך: ראש הממשלה, בכירי שרי הממשלה, אנשי ציבור ידועים ואנשי תעשייה ירדו דרומה ומילאו את אולם הוועידה, בעודם מפריחים ססמאות על פיתוח הנגב לאוויר האולם. העיסוק בנושאים סביבתיים הנוגעים לאזור התבצע במישרין ובעקיפין, ועיר הבה"דים – הסוגיה מעוררת המחלוקת ביותר בימים אלה – נתפסה בוועידה כסוג של ציונות חדשה שאמורה להעניק תנופה של ממש לנגב היבש.

"פתאום רמת חובב הופכת לנקייה"

"העתקת הבסיסים הצבאיים לדרום היא לא סיסמה אלא עובדה קיימת" אמר ראש הממשלה אוהד אולמרט, בנאום שנשא בוועידה. בעניין הקמת עיר הבה"דים סבור אולמרט כי התקנים החדשים הקיימים כיום ברמת חובב יקלו על הקמתה של העיר: "הגענו לאיכות סביבה ברמת חובב שהיא מעל התקן האירופי. תשומת הלב לצרכים הסביבתיים בדרום היא חשובה ביותר".

יוסי זיו, מנכ"ל מועצת רמת חובב, אמר בהקשר זה כי התעשייה הכימית בדרום, שמהווה30% מבתי האב בנגב, תמשיך להתפתח כתעשייה לא מזהמת ולכן לא יוכלו להאשימה באי הקמתה של עיר הבה"דים: "הדרישות מהתעשייה ברמת חובב הן מהמחמירות בעולם. היעד שלנו הוא שתוך ארבע שנים, בשנת 2012, כל פיתוח אזרחי באזור יוכל להגיע לגבולות רמת חובב ללא סיכון. המדינה לא שמה גרוש, וזה הכל יקרה מכספי התעשייה".

פנחס בוכריס, מנכ"ל משרד הבטחון, ציין לטובה את המפעלים, שלראשונה לאחר 25 שנה השקיעו מאות מיליוני שקלים בשיפורים סביבתיים ברמת חובב. למרות זאת, סבור בוכריס כי אם לא תעשה אכיפה מספקת של התקנים על ידי המשרד להגנת הסביבה לא יאפשרו את אכלוס עיר הבה"דים ב-11 אלף החיילים המתוכננים במעבר. בעניין זה, קשה היה להתעלם מעמדתה של הגברת בילהה גבעון, מנכ"לית עמותת "נגב בר קיימא", שתהתה מה היה קורה לנגב אם עיר הבה"דים לא הייתה פורצת לאזור: "ברגע שרוצים להקים את עיר הבה"דים רמת חובב הופכת פתאום לנקייה בגלל 11 אלף חיילים, בעוד שאת אלפי התושבים באזור בכלל לא ספרו קודם לכן".

"גלגל התנופה"

מרבית הפיתוח הדרומי שדובר בכנס הציג את מעברם של בסיסי צה"ל לנגב כגולת הכותרת של החזון הדרומי המחודש המכונה "גלגל התנופה". פנחס בוכריס, מנכ"ל משרד הבטחון, ציין כי חזונו של בן גוריון חי וקיים במשרדי הקריה בתל אביב, שם הם שוקדים "ימים כלילות", כהגדרתו, על העתקת בסיסים ומתקנים צבאיים לנגב, כחלק ממהלך לאומי. מכאן, שחניכתו באוגוסט של בסיס התובלה של חיל האוויר שהועתק מלוד לנבטים, העברתן של היחידות הטכנולוגיות של אגף המודיעין מול היישוב עומר והקמתה המתוכננת של עיר הבה"דים ברמת חובב אמורות להוות "עוגן תעסוקתי לנגב" לדברי שר התחבורה, שאול מופז.

מופז, שאישר כרמטכ"ל את תוכנית עיר הבה"דים ויצק את אבן הפינה במקום ב-2003, הסביר בדבריו את חשיבות עיר הבה"דים לאזור לצד החיזוקים שקיבל מן השר לפיתוח הנגב והגליל, יעקב אדרי, שאמר "שלאחר שכביש 6 יגיע גם הוא לעיר הבה"דים - פניו של הנגב ישתנו ללא היכר".

גם שר האוצר, רוני בראון, הציג את החשיבות שבהעתקת הבסיסים לנגב כתהליך אסטרטגי ארוך טווח שיש בו שליחות ציונית: "מהערכה ראשונית שעשינו במשרד, על בסיס נתונים שקיבלנו מהצבא, מעבר הבסיסים לדרום ייצור אלפי משרות חדשות ויגדיל את היקף המסחר בנגב בשלושה מיליארד שקלים".

"המפקדים לא רוצים לעבור דרומה"

זווית מפתיעה של הדברים הוצגה על ידי שמוליק ריפמן, ראש המועצה האזורית רמת נגב ויו"ר מנהלת הרשות לפיתוח הנגב, שאמנם נשמע כמעודד את התנופה הצבאית לנגב, אך היה גם בין היחידים להצביע על כך שמשיחות שניהל עם המפקדים שאמורים להגיע לאזור עולה כי הם בכלל אינם מעונינים לעבור לדרום. ריפמן סבור, כי נכון להיום מדינת ישראל רק יודעת להעביר מתקנים צבאיים לדרום, אך לא יודעת לגרום למפקדים ולמשפחותיהם לרצות לעבור לדרום, לכן אלה "מעדיפים להישאר בגלילות קרוב להי טק ולמקום החניה של הג'יפ".

אלוף משנה גילה כליפי, מאגף התכנון בצה"ל, השיבה לריפמן ואמרה כי צה"ל הוא ארגון ממושמע, ולפיכך היא אינה מכירה במפקדים שאינם רוצים להגיע לאזור. בעניין לוחות הזמנים הצפויים להקמת עיר הבה"דים, כליפי בחרה שלא לפרט.

העובדה כי התייחסותם של שרי הממשלה בועידה לעיר הבה"דים ברמת חובב כעל עובדה קיימת, בטרם התקבלו תוצאות התסקיר הסביבתי בעניין ובלי שהוזכר הדבר בועידה אף לא פעם אחת, מעוררת תהיות רבות לגבי הבנתם של שרי הממשלה את מצב הזיהום החמור הקיים בסביבות רמת חובב היום.