אכפת לו, לעץ

הצעת חוק "נטיעת עצים חלופיים" אולי נראית זניחה, אבל תשמור לנו על הירוק הבסיסי ביותר - זה שמול העיניים שלנו

במסגרת אחד מהימים הסביבתיים והתקדימיים שחוותה מליאת הכנסת, בו עברו בקריאות טרומיות הצעות החוק לעידוד נסיעה באופניים, להפחתת גזי החממה ולשימוש בחסכמים במבני ציבור, אושרה גם פה אחד בקריאה טרומית חובת נטיעת עץ חדש על כל עץ שיעקר.

"תיקון נטיעת עצים חלופיים" נותנת הממשלה גושפנקא לעידוד השמירה על עצים קיימים במדינה. עמותת אדם, טבע ודין, שכבר ב-2005 ציינה כי יש לחוקק חוק לשמירה על האילנות מאחר ואין חוק הצהרתי הקובע שעצים הם ערך מוגן, וכי פקודת היערות המנדטורית משנת 1926 היא פקודה ארכאית ואינה מספקת במתכונתה הנוכחית, יכולה כעת להירגע: הצעת החוק שאושרה אתמול בקריאה טרומית נמצאת בדרכה לדיונים בועדת הפנים והגנת הסביבה.

בן גוריון אמר את זה קודם

בן גוריון בעצמו, כבר בשנת 1962, הראה חיבה מיוחדת והבנה ירוקה במיוחד לחשיבות העץ: "עץ בן 70 שנכרת - לא יוכל לבוא במקומו שום מבנה מועיל חדש," אמר אז בכנסת. "אין תמורה לעץ עתיק. המשמיד עץ כזה עוקר שורשי אדם. אין שום בניין או חשמל חשוב יותר מעץ אקליפטוס עבות, שקמה ישנה, חורש אלונים הם שורשי האדם. בניין תוכל להקים כאן או שם, ולעץ בן מאה אין תמורה".

העצים, היצורים החיים בעלי הממדים הגדולים ביותר ובעלי משך החיים הארוך ביותר, לא זכו בחלקם הגדול להאריך ימים בישראל בשל עבודות פיתוח ובניה מואצים וכן בשל פזיזותם של גורמי נדל"ן שונים, שבתהליכי תכנון ופיתוח גרמו לכריתת עצים או להעתקתם בצורה שגרמה להם לנכות. זוהי אולי הסיבה העיקרית, שהביאה את משרד החקלאות במהלך ט"ו בשבט האחרון לצאת בקמפיין לשמירה על עצים בדומה לפרויקט ההגנה על פרחי הבר שנעשה בשנות ה-70.

"קבלנים יחשבו פעמיים"

כיום, כאשר מאושרת בנייה על ידי מוסדות תכנון או וועדות מקומיות, לא קיימת חובה חוקית לתת מענה לעצים אשר נעקרים או נהרסים כתוצאה מבנייה זו. הצעת חוק זו, שקובעת כי מוסד תכנון לא יאשר תכנית שיש בה כריתת עצים, אלא אם כן יכללו בה הוראות המחייבות את מגיש התכנית לנטוע עצים חלופיים מסוג דומה, הנה אחת מהצעות החוק התקדימיות שאושרו בשנת השישים למדינה.

ח"כ אופיר פז-פינס, מיוזמי הצעת החוק, אמר אתמול כי לא רק שהחוק ימנע את דילול הצמחייה והעצים בייחוד בתוך הערים, אלא שהוא גם יסייע במאבק בהתחממות הגלובאלית, שכן עצים הופכים פחמן דו חמצני, המזיק לאטמוספירה ולכדור הארץ, לחמצן. "כאשר החוק יעבור", ציין ח"כ פינס, "כל קבלן או מוסד תכנון יחשוב פעמיים לפני שהוא יעקור עץ, וגם אם הוא ייעקר בסופו של דבר אז הציבור יקבל עץ חלופי".