הסכם עם דיו סתרים

ישראל וצרפת חתמו על הסכם שיתוף פעולה סביבתי, עם מטרות על במקום יעדים, הצהרות במקום לוח זמנים. אז חתמו

שלשום נחתם הסכם שיתוף פעולה ראשון מסוגו בין ישראל לצרפת בנושאי איכות סביבה ואנרגיה. הסכם זה, המצטרף ל-18 הסכמים בינלאומיים נוספים שנחתמו עם מדינות שונות בעולם, הנו מסמך עקרונות בין ממשלת ישראל לרפובליקה הצרפתית בעניינים סביבתיים שונים הקשורים בניהול משאבי מים, בשימור הטבע והתייעלות אנרגטית.

ההסכם שנחתם בין השר להגנת הסביבה, גדעון עזרא, לבין תת השרה לנושאי משאבי טבע ברפובליקה הצרפתית, נטלי קוסיקו-מוריזט, עוסק בעיקרו בשיתופי פעולה עתידיים בין המדינות, העברת אינפורמציה בתחומי הסביבה השונים והשקעה במחקר ובפיתוח על רקע מה שמכונה בהסכם "בעיות דומות הקיימות בשתי המדינות".

הנושאים ה"חמים" עליהם הושם דגש בהסכם דנים בבעיות זיהום, מחזור מים ושימור האקוויפר, התפלת מי ים ומים מליחים, שיקום נהרות, הגברת המודעות הסביבתית בכלל ובנושא שינויי האקלים בפרט, ומאבק בתהליכי המידבור.

הכל ולא כלום

למרות שמדובר בהתחלה טובה לביסוס היחסים הסביבתיים, המסמך, כפי שהוא מופיע באתר המשרד להגנת הסביבה, מגדיר בינתיים רק מטרות על, ולכן קשה לאמוד את ההשלכות הסביבתיות הטמונות בו. ההסכם, שחסר בינתיים תאריכי יעד למפגשים ולשיתופי פעולה, שנטול העדפות ממוקדות לטכנולוגיות קלין טק ישראליות ושממעט לציין מהו שיתוף הפעולה הראשון שיתקיים בין המדינות, בוחר כעת שלא לדון במטרות נקודתיות המוגדרות במקום ובזמן.

כך גם לגבי סוגיית ים המלח, עליה אמר נשיא צרפת סרקוזי בביקורו כי "הוא מחויב לתהליך הקמת תעלת הימים", העניינים רק נרמזים אך לא מוסדרים רשמית. לטענת המשרד להגנת הסביבה, על אף שנושא הטיפול בים המלח אינו נכלל באופן ספציפי בהסכם, ניתן בכל זאת להכניסו תחת כותרות רבות אחרות המצוינות במסמך. באופן זה נראה, כי הסכם זה מהווה את יריית הפתיחה למדיניות חדשה, מעורפלת וכללית שהשלכותיה המעשיות אינן ברורות דיין.

ממשרד התשתיות הלאומיות, השותפים הם להסכם החדש, נמסר כי עמדתם חיובית לגבי הקמתו של פרויקט תעלת הימים הנמצא בתחום אחריותם, אולם הם לא יפעלו בעניין עד לקבלת תוצאות הסקר הסביבתי שמבוצע בימים אלה ושעתיד לקבוע בין השאר מה תהיה השפעת החדרת מי ים סוף למימיו של ים המלח. "אנו מעונינים למצוא פתרון לים המלח שיטיב עם הים, ושלא נצטער עליו לדורי דורות", אומרים במשרד.

קואליצית ארגוני הסביבה, המתנגדת להקמתו של פרוייקט תעלת הימים עד אשר יתבררו השלכותיו הסביבתיות, מסרו בתגובה לדבריו אתמול של הנשיא סרקוזי, שסרב להיפגש עמם, "ששיתוף פעולה בין מדינות לא משיגים באופן חד צדדי ופרויקטים גדולים לא מבצעים לפני שבודקים".