אביר על סוס ירוק

משתדל למחזר ומחכה להיברידית מהכנסת: ח"כ אופיר פינס מקבל היום את אות "אביר איכות השלטון" ומסביר למה במקום שיש עוולה שלטונית, יש גם עוולה חברתית. ראיון

במסגרת אירועי שבוע איכות השלטון בישראל, תחלק היום התנועה למען איכות השלטון בישראל , לשמונה מוסדות ויחידים, את אותות "אבירי איכות השלטון" לשנת 2008. אות אבירי איכות השלטון, שניתן משנת 1995 לאנשי ציבור ידועים, מוענק השנה בין השאר גם לנשיא בית המשפט העליון לשעבר, אהרון ברק, לח"כ שלי חיימוביץ' ולמכללת ספיר. ח"כ אופיר פז-פינס, שמקבל גם הוא את האות המכובד על תרומתו לחיזוק המשטר הדמוקרטי ולשיפור איכות השלטון בישראל לאורך שנות פעילותו הפרלמנטרית בכנסת מ-1996, מצטרף לשורה ארוכה של שופטים, חברי כנסת, אלופי צה"ל ועיתונאים שזכו באות במהלך השנים האחרונות.

מינויו של ח"כ פינס בכנסת הנוכחית לתפקיד יו"ר ועדת הפנים ואיכות הסביבה ומעורבותו בחקיקה סביבתית ובפעילות ירוקה פרלמנטרית, הביאה גם את ארגון "חיים וסביבה" ביום איכות הסביבה הבינלאומי להעניק לו ולמספר ח"כ נוספים את אות "הגלובוס הירוק" על קידום נושאי הסביבה בישראל. כך ממשיך ח"כ פינס לצבור תארים ואותות בתחומי עשייה שונים ולהיחשב לאחד מיקיריהן הבולטים של ארגוני הסביבה בישראל.

לרגל הזכייה יצאנו לראיין את פינס על ענייני היום הבוערים וכמה משאיפותיו הפוליטיות.

מהן תחושותיך לקראת זכייתך ב"אות אביר השלטון" לשנת 2008?

אני כמובן גאה להיות חלק מקבוצה מכובדת כל כך של אישים, ובראשם הפרופ' אהרון ברק. לכל אורך הקריירה הציבורית שלי אני נאבקתי ללא ליאות בתופעות של שחיתות שלטונית. יש מספר חוקים שהעברתי בכנסת כחלק מהאבק בשחיתות השלטונית, ובהם חוק שמגדיל שמאפשר למבקר המדינה לפקח באופן רצוף אחר תרומות למתמודדים בבחירות פנימיות במפלגות, חוק אשר מחייב דיווח לגבי מעילות והונאות של עובדים בתאגיד הבנקאי, חוק המחמיר את הענישה על ארגון הגרלות ומשחקים אסורים, חוק המחמיר את הענישה על תופעת הסחר בעתיקות וחוק איסור שימוש על קמיעות בבחירות.

מניסיונך בזירה הפוליטית, מהי לדעתך העוולה השלטונית המשפיעה על מרקם השלטון בישראל באופן ההרסני ביותר? כיצד ניתן לפעול כדי למזער אותה?

לדעתי, הבעיה העיקרית היא העובדה שרוב חברי הכנסת בכנסת הנוכחית לא נבחרו בתוך המפלגות ולא ע"י הציבור. המשמעות היא שאין דין וחשבון ואין מחייבות לבוחר אלא למי שקובע את הרשימה וממנה אותם. התשובה לבעיה הזאת טמונה בשינוי שיטת הבחירות כך שתהיה בחלקה אזורית ישירה. בימים הקרובים תובא להצבעה במליאת הכנסת הצעת חוק שלי שמציעה שמחצית מחברי הכנסת ייבחרו באופן ישיר ב-60 אזורי בחירה ברחבי ישראל.

למרות שזכייתך היום נעשית על רקע פעילותך להיטיב עם איכות השלטון בישראל ולאו דווקא עם איכות הסביבה, האם אתה מוצא לנכון שקיים קשר בין איכות הסביבה לאיכות השלטון?

אני סבור שיש קשר הדוק בין שני הדברים. אני חושב שאיכות הסביבה היא תפיסת עולם רחבה שכוללת בתוכה גם תשובות לסוגיות מוסריות, ערכיות, שלטוניות, חברתיות ומדיניות. איכות הסביבה תקבע איזה מדינה נשאיר לדורות הבאים מבחינה פיזית, ואיכות השלטון תקבע איזה מדינה נעביר לדורות הבאים מהבחינה הערכית. בלי האחד השני לא יוכל להתקיים. בדרך כלל במקום שבו יש עוולה שלטונית, יש גם עוולה סביבתית.

מהי הפעילות הסביבתית, הציבורית או הפוליטית שקיימת בשנה האחרונה בה אתה הכי מתגאה?

כיו"ר ועדת הפנים והגנת הסביבה, אני גאה על כך שהצלחתי בעזרת חברי כנסת נוספים להציב את הנושא הסביבתי במרכז העשייה של הכנסת הנוכחית. ישראל מפגרת בנושא זה שנים אחרי מדינות המערב, ואנחנו רק מתחילים לסגור את הפער. במושב האחרון קידמנו חקיקה או קיימנו דיונים על עשרות סוגיות סביבתיות של זיהום אויר, מים, קרקעות וקרינה.

לדעתי, הצעת החוק החשובה ביותר שהייתי שותף לה היא הצעת חוק אויר נקי, שאני ירשתי עוד מהכנסת הקודמת. הצעת החוק קובעת סטנדרטים ברורים לאוויר נקי ונותנת לממשלה את הכלים לעמוד ביעדים האלה. עקב חשיבותו החוק, לגורמים ממשלתיים ופרטיים רבים היה מה להגיד עליו, אבל בסוף הצלחנו להעביר אותה בוועדה, ובקרוב מאוד תהליך החקיקה יגיע לסיומו.

מחר תעלה לדיון בועדת השרים לענייני חקיקה הצעת חוק נוספת שניתנה ביוזמתך וביוזמת ח"כ חנין וארדן הדנה בהפחתת גזי החממה בישראל בשיעור של 25 אחוזים עד לשנת 2020. האם אלה יעדים ריאליים שמדינת ישראל יכולה לעמוד בהם?

אין ספק שמדובר ביעדים שאפתניים מאוד שלא יהיה קל לעמוד בהם אבל מצד שני, אין סיבה שישראל לא תעמוד ביעדים שמדינות אירופה מכוונות אליהם. אגב, מדינות אירופה לוקחות את קו הבסיס להפחתות כ-1990, בעוד הצעת החוק שלי מציעה שקו הבסיס יהיה שנת 2000, כך שיהיה הרבה יותר קל להגיע אליו. אם מדינת ישראל תציב את הנושא הסביבתי גבוה מאוד בסדר העדיפויות שלה, היא יכולה לעמוד ביעדים האלה. בכל אופן, אם לא נכוון גבוה אז לא נשיג כלום.

קשה לראות את ישראל מתקדמת אם עדיין ההתייחסות העולמית אליה בנושאי איכות הסביבה היא כאל מדינת עולם שלישי. אתה חושב שניתן להפוך את ישראל ממדינה מתפתחת למדינה מפותחת בנושאי סביבה?

יש לישראל פוטנציאל להיות מובילה עולמית בחלק מהתחומים הירוקים, כגון יצור אנרגיה חלופית, במיוחד סולארית. לצערי, למרות העניין הציבורי הגדול בנושאים סביבתיים – המשרד להגנת הסביבה הוא משרד קטן וחלש, ויש היום מדינות עולם שלישי שמשקיעות יותר בנושא מאתנו.

נושא החקיקה הוא נקודה קריטית פה. המטרה העיקרית היא לתת באמצעות חקיקה למשרד להגנת הסביבה, למשרדי הממשלה האחרים ולרשויות המקומיות את הכלים והסמכויות על מנת לקדם ולאכוף נושאים סביבתיים.