חיות עם זכויות

איך מתמודדים עם שכנים שמתנגדים שתאכילו חתולים, ומה עושים אם הכלב נשך מישהו? עו"ד ראובן לדיאנסקי עונה על שאלות משפטיות בפינה חדשה שכולה שלכם

אנשם רבים, גם אם ברשותם חיית מחמד, לא חושבים הרבה על המושג היבש "זכויות בעלי חיים". כל עוד הכלב אוכל, החתול מיילל והתוכי לא מקלל אף אחד, השגרה זורמת בנעימים והחיים עם חיית המחמד ורודים. כשהדברים מסתבכים, עם זאת, רובנו מרגישים אבודים לגמרי. אם הפודל הפציפיסטי שלכם תקף עובר אורח, או השכנים דורשים בתוקף שתפסיקו להאכיל את כל חתולי השכנה - כדאי שתהיו מצוידים בתשובות הנכונות.

עו"ד ראובן לדיאנסקי (בעל תואר שני במשפטים), עומד בראש "לתת לחיות" – התנועה למען בעלי חיים, חינוך וסביבה בת"א-יפו ושימש עד לארחרונה, במשך כשלוש שנים, כמנכ"ל ויועץ משפטי של עמותת "תנו לחיות לחיות", פותח כאן פינה חדשה שבה יענה על כל שאלה משפטית שקשורה לחיות המחמד שלכם.

שלוש השאלות הבאות נוגעות לסוגיות שסביר שעלו בראשכם בעבר, ואולי יעזרו בדילמה עמה אתם מתמודדים עכשיו. אתם מוזמנים לשלוח את שאלותיכם למייל: petrights@nana10.co.il. כל שאלה תיענה על חשבון הבית.

כלב סובל

שאלה: אדם שעבר לאחרונה להתגורר באזור מגוריי מחזיק באופן קבוע את כלבו כשהוא קשור בחצר ביתו, ברצועה שאורכה אינו עולה על 1.5 מ' בלבד. בנוסף, לכלב אין מלונה או כל מחסה אחר מפני השמש והחום הרב בשעות החמות של היום. האם יש חוק שאוסר זאת ומה ניתן לעשות?

עו"ד לדיאנסקי: חוק צער בעלי חיים אוסר על התעללות, התאכזרות ועינוי בדרך כלשהי של בעלי חיים. השירותים הווטרינרים פירסמו לפני מספר שנים הנחיות להחזקה נאותה של בעלי חיים. בנוגע לכלבים, נקבע בהנחיות כי על בעליו של כלב שמוחזק קשור מעל 5 שעות ברציפות חלה החובה לקשור אותו ברצועה שאורכה הוא לפחות 5 מ'. כמו כן, בהנחיות נקבע שחלה על הבעלים החובה לספק לכלבו הגנה נאותה וראויה מפני פגעי מזג האוויר- הקור והגשם בחורף והחום והשמש הקופחת בקיץ.

אני מציע שתנסה לפנות לבעל הכלב ולהסביר לו כי הוא מסב סבל מיותר לכלבו ולבקש ממנו כי יטיב את תנאי החזקתו. במידה ופניה זו לבעלים איננה מועילה, מומלץ לפנות לווטרינר הרשותי ברשות המקומית בה אתם מתגוררים ולבקש ממנו להפעיל את סמכותו בעניין ולדאוג להטבת מצב הכלב ולחילופין להוציא את הכלב מרשות בעליו. במקביל, מומלץ לפנות למשטרה ולהגיש תלונה על חשדות לעבירה על חוק צער בעלי חיים.

האכלת חתולי רחוב

שאלה: בבניין בו אני גרה ישנו סכסוך בין מספר שכנים שנוהגים להאכיל את חתולי הרחוב שבאזור לבין מספר שכנים שמתנגדים באופן נחרץ להאכלתם ולנוכחותם של חתולי הרחוב. האם מומלץ בכלל להאכיל את חתולי הרחוב? כיצד ניתן לגשר על הפער בין השכנים חובבי החתולים לבין השכנים שמתלוננים?

עו"ד לדיאנסקי: לצערי, סכסוכים כאלו על רקע האכלת חתולי רחוב הם תופעה נפוצה שמתרחשת בבנייני מגורים רבים. כדי למזער את התלונות מצד השכנים ולמנוע מטרדים אפשריים, מומלץ להאכיל במזון יבש, לאסוף את שאריות המזון בגמר תהליך ההאכלה, להשאיר במקום מוצל כלי עם מים עבור החתולים, להשתדל להאכיל את החתולים בשעות קבועות וכן לנסות ולדאוג לעיקורן של הנקבות ולסירוסם של הזכרים. בנוסף, אני ממליץ בחום לנסות ולקיים באמצעות אדם נייטרלי הליך של גישור בין השכנים שמאכילים את החתולים לבין השכנים שמתנגדים לכך, על מנת לקבוע מקומות ושעות מוסכמים להאכלת החתולים וכדי להשיב על כנו את הסדר והשלום בבניין.

הכלב נשך שכן

שאלה: יש לי כלב מקסים וידידותי בן 3 שנים. לפני מספר ימים שכני הציק לו מאוד וכתוצאה מכך נשך אותו הכלב. הייתי המומה כשקיבלתי דרישה להעביר אותו לתחנת ההסגר העירונית לצורך תצפית כלבת. אינני מבינה מדוע באה דרישת ההסגר, מאחר שאני מקפידה לחסן את כלבי מדי שנה בחיסון כלבת. האם אני חייבת להביאו וכמה זמן הוא ישאר שם?

עו"ד לדיאנסקי: פקודת הכלבת משנת 1934 קובעת כי בעליו של כלב שנשך אדם חייב במשך 24 שעות לאחר שנודע לו על כך להודיע לרופא הממשלתי או לרופא הווטרינר הממשלתי הקרובים ביותר למקום מגוריו ולקחתו למאורת הבידוד הקרובה ביותר. כמו כן, קובעות תקנות הכלבת כי במידה ובעל הכלב לא הביאו למאורת הבידוד לצורך תצפית כלבת רשאי מפקח להביאו.

נקבע עוד כי הבידוד (תצפית הכלבת) יתקיים במשך 10 ימים. בהקשר זה ישנה מחלוקת האם תקופת הבידוד תתחיל להיספר החל ממועד קרות האירוע או מיום הסגרת הכלב בפועל לתצפית כלבת. לפני מספר שנים נתן מנהל השירותים הוטרינריים הקודם במשרד החקלאות את פרשנותו לכך כי ההסגר יהיה למשך 11 יום (10 ימים + 24 שעות) ויחל להיספר מיום קרות האירוע.

נקודת המוצא בקביעה כי דרושים כ-10 ימי תצפית כלבת טמונה בהנחה כי סימפטומים למחלת הכלבת אמורים להתגלות בבעל החיים במשך תקופה זו והפקודה איננה מבחינה בין בעלי חיים שחוסנו נגד כלבת לבין כאלו שלא חוסנו.