ממחזרים את סבתא

ארון מנייר ממוחזר, מצבה מעשב, וגופה שקרובה לאדמה: טרנד הקבורה הירוקה תופס תאוצה, וזה יעלה לכם פחות

גלי המודעות לאיכות הסביבה ופרצי היצירתיות האקולוגית השוטפים את הגלובוס הפגיע שלנו בשנים האחרונות לא פסחו גם על המתים. בעשור וקצת האחרון חלחלה תובנה, כי ניתן להשאיר לדור שטרם נולד עולם בריא ונקי יותר, זאת על ידי קבורה אקולוגית של אילו שאינם עוד בני החיים. רבים טוענים שמגמת הקבורה הירוקה, שהחלה באירופה ועשתה דרכה אל קנדה וארצות הברית, מאופיינת בהיגיון פשוט, וכי ערכי הקבורה הירוקה תואמים להפליא את ערכי העל של ספינת האם האקולוגית.

ארון מקש עולה פחות

על פי האתר הבריטי Centre for Natural Burial, קבורה טבעית היא חלק מתהליך הרמוני של הנפטר ושל משפחתו עם הסביבה. מדובר בקבורה ביער או אזור טבע מוגן המשמשים כבתי קברות בעלי תו תקן על פי חוק, כאשר ההבדל הבולט היא העדר הפגיעה בסביבה ובאדמה על ידי בניית בית קברות מלאכותי שמכיל קברים עמוקים ומצבות אבן. הבדל נוסף נעוץ בארון הקבורה: הוא יהיה עשוי מקש או מעץ אשר נחטב על ידי מקומיים ושאינו מגיע מבית חרושת, או לחלופין אף מנייר ממוחזר. בנוסף, גופת הנפטר נקברת ללא שימוש בחומרים כימיים, והמצבה אמורה להתמזג עם הסביבה, כאשר האתר מציין במיוחד את השימוש בשיחים ועצים. המטרה העליונה של תהליך הקבורה הטבעית היא, כאמור, לתת כבוד עליון לכדור הכחול והירוק שלנו, כאשר גופת הנפטר מתפרקת באופן טבעי ומתמזגת עם האדמה.

כמו כן, האתר מציין כי ברוב המקרים קבורה ירוקה חוסכת בעלויות הכוללות. באשר לעלויות הקיימות, הן הולכות לשמירה על שטחים טבעיים מוגנים במקום על ארונות קבורה, שחזור הגופה, בניית קבר מצופה בבטון, מצבת אבן ועוד.

למות לפי הטרנד

רוב בני אדם אינם חושבים (עדיין) על הנזק הסביבתי שגורמים בתי קברות והרגלי קבורה מסורתיים לאדמה ולטבע. אך מסתבר שקבורה ירוקה מציעה סטנדרטים חלופיים שמיטיבים עם אמא אדמה. ראשית כל, אתרי הקבורה הנם שטחים טבעיים דוגמת חורשות, יערות, או אפילו החצר האחורית של השכן (במידה והשכן השיג אישורים חוקיים לקבורה ואינו מחביא גופות סדרתי). המטרה היא, כפי שמציין אתר בשם Memorial Ecosystems, הנו להשתמש בתעשיית הקבורה לשימור הסביבה, וזאת על ידי יצירת שמורות טבע מוגנות לשם קבורה ירוקה. זאת במקום שטחים שעברים עיבוד מיוחד על מנת להפוך לבתי קברות.

שנית, קיימת סוגיה של עומק הקבר. ככל שהקבר עמוק יותר, כך הוא מזיק יותר לסביבה. בבתי קברות ירוקים קיימת מגמה של קבירה "רדודה", היות והגופה מתאחדת עם האדמה במהירות ואינה מוגנת על ידי עפר, חול, בטון וארון קבורה חסין-כל. ארונות הקבורה עצמם, במידה ומשתמשים בהם, עשויים חומרים "רכים" וידידותיים יותר לסביבה, כגון עץ בלתי מעובד ואף דבק טבעי ולא רעיל, כפי שמציין אתר בשם .

השטח בו קבור הנפטר אינו עובד עיבוד – אין צורך בדשא מלאכותי, אבנים, דשנים מזיקים או ריסוס כיון שהנפטר נקבר בטבע. עצים מהווים תחליף למצבת האבן הקלאסית, ומשתלבים באופן טבעי בנוף השמורה.

נייט - המת הירוק הטלוויזיוני הראשון

קשה שלא לשים לב לדרך שובת הלב שבו פותרת מגמת הקבורה הירוקה חלק מכל מיני פלונטרים סביבתיים המאפיינים את העידן בו אנו חיים. מצד שני, אנשים רבים אינם מעוניינים שישנו להם את מה שהם מכירים. כמו כן, קשה שלא להיזכר בסרטים כגון "בית קברות לחיות" שממחישים את הצד המפחיד של מה שקורה למי שמחליט לבצע קבורה משפחתית בטבע. יתכן ופה נעוץ האתגר הגדול של המגמה הזאת: לקבל לגיטימציה מאלו שקראו ספר של סטיבן קינג וראו בחייהם סרט אימה טוב או שניים. מה שבטוח הוא שהרעיון חדר אל נימי החברה הצפון אמריקאית, וההמחשה הטובה ביותר לכך היא תת המודע של הסדרה המצליחה "עמוק באדמה", העוסקת במשפחה המנהלת בית קבורה מסורתי בביתם. בסדרה המופתית הזאת נראו מאות קבורות והלוויות מסורתיות, אך דווקא גיבור הסדרה, נייט, קבר את אשתו המתה בטבע, תחת עץ גדול, ונקבר בסוף העונה האחרונה ביער על ידי משפחתו.