לא הסכסוך הראשון על פתי בר: ההיסטוריה של הביסקוויט ששיגע את הבית

הפתי בר עמד בעין הסערה בבית האח הגדול, הצית את תופעת החבאת האוכל והצליח להשאיר אבק לשוקו של קאזם מהעונה הקודמת. מה עומד מאחורי הביסקוויט שהצליח לפלג את בית האח הגדול?

זמן צפייה: 04:43

זה נראה שנושא החבאת האוכל חוזר על עצמו מעונה לעונה בבית האח הגדול: מחבוא השוקולדים של תקוה גדעון עורר את זעמם של הדיירים הרחוקים ממנה שלא זכו לחלוק בשלל, השוקו שקאזם חליליה ניכס לעצמו הוביל לפיצוץ בינו לבין נתנאל רודניצקי ואפילו זוכת העונה הקודמת, טליה עובדיה, החביאה איזו טונה או שתיים. הכל היה שם, הכל אמת ועדיין שום דבר לא הכין אותנו לקרב של סתיו מול שאר דיירי הבית בעבור פתיבר. אז מה יש בביסקוויט הצרפתי הוותיק שהצליח להטריף את בית האח הגדול?

לכתבות נוספות בנושא האח הגדול:

הפתי בר, "חמאה קטנה" בעברית, הוא ביסקוויט שהומצא ב-8 בספטמבר 1886 בעיר נאנט שבצרפת על ידי לואי לפבר-איטיל. צורתו הייחודית של הפתי בר היא מעין הומאז׳ ללוח השנה הקלנדרי: יש לפתי בר ארבע פינות אשר מייצגות את ארבעת העונות, 14 השיניים לאורכו ו-10 שיניים לרוחבו המסתכמות ב-52 שיניים כמספר השבועות בשנה, ו-24 חורים כמספר השעות ביממה.

דיירי הבית הם לא הראשונים שמסתכסכים בעקבות הביסקוויט המפורסם. הפתי בר זכה להצלחה רבה מראשית ימיו, אבל לואי לא זכה לקצור את הפירות כיוון שלא רשם את ההמצאה שלו בזכויות יוצרים - מה שגרם לשלל חברות להעתיק את היצירה של הקונדיטור הצרפתי. הצדק הגיע רק שנתיים לאחר מכן, בשנת 1888, כשלואי רשם את הפתי בר בזכויות יוצרים. בכדי לבדל אותה ממותגים של חברות אחרות שנהנו מן ההפקר, הוא קרא לה מחדש "החמאה הקטנה המקורית".

הפתי בר עלה ארצה אי שם בשנת 1970 והיה להצלחה מידית. במרוצת השנים, הביסקוויט הצרפתי נותר אהוב במיוחד בקרב הציבור הישראלי ועד היום נחשב למוצר בסיסי כמעט בכל בית. עם היסטוריה כזאת, מה הפלא שהוא הצליח להוציא מאיזון את דיירי בית האח הגדול?