הריון קריפטי: להיות בהריון בלי לדעת עד רגע הלידה | איך זה קורה?

לאחר שלין אלפי נכנסה לבית האח הגדול וחשפה בפנינו את המושג הריון קריפטי, החלטנו לעשות סדר בנוגע לתופעה השכיחה יותר ממה שחושבים. אז איך ניתן לזהות מדוע זה בכלל קורה והאם יש דרך למנוע את המקרה? כל התשובות

זמן צפייה: 04:23

לין אלפי, חיילת משוחררת בת 20, נכנסה שלשום (שלישי) לבית "האח הגדול" וסיפרה את סיפורה העוצר נשימה. לין הייתה לוחמת בחיל האוויר והתקדמה במהלך שירותה עד שלפתע החלה להרגיש כאבים לא ברורים בבטנה, לאחר שבצה"ל לא הצליחו לאבחן את מצבה היא הגיעה לבית החולים רק כדי לגלות שהיא בפתיחה של 5 אצבעות (!) ומוכנה ללדת.

כתבות נוספות

אז מה זה בכלל הריון קריפטי?

הריון קריפטי (או הריון התגנבות/מסתורי) הוא כאשר האישה בהריון אינה יודעת שהיא בהריון. במקרים מסוימים, כמו של לין, הבחורה עשויה להבין שהיא בהריון רק כשהלידה מתחילה.

הריון רגיל ניתן לזהות איפשהו בין שבועות ארבע ל-12. זה יכול להיות בגלל תסמינים של הריון או בגלל החמצת מחזור. גם בדיקת הריון תוכל לאשר את המצב. עם הריון קריפטי, שום דבר לא מסמן על כך שהאישה בהריון. כלומר אין לה תסמינים של הריון או סימנים כמו בחילות. וכן, גם תוצאת בדיקת ההריון יכולה לעיתים להיות שגויה.

מי יכולה להיות בסיכון להריון קריפטי?

1. אישה שילדה לאחרונה: לאחר הלידה, עשויים לחלוף מספר חודשים עד שהמחזור חוזר, וייתכן שלא יהיה ביוץ לאישה שמניקה. דבר זה יכול לתת לנשים רושם שווא שהן בטוחות לחלוטין מהריון. קשה לחזות מתי הביוץ חוזר לראשונה וניתן להפוך שוב לפוריה.

2. PCOS - תסמונת שחלות פוליציסטיות: לנשים עם PCOS יש מחזורים בלתי צפויים. מכיוון שדילוג על מחזור הוא נורמלי עבורם, הן עלולות לא להבין שהן בהריון אם הן מחמיצותאת המחזור שלהן.

3. שימוש באמצעי מניעה: נשים המקיימות יחסי מין בטוחים עלולות לחשוב בטעות שהן מוגנות מפני הריון. גם כאשר משתמשים באמצעי המניעה בצורה נכונה, יש סיכוי לכישלון

4. נמצאים בגיל המעבר: נשים בשנות ה-40 לחייהם עשויות לחשוב שהן מבוגרות מדי כדי להיכנס להריון או בטעות לדמות את תסמיני ההריון לתסמיני גיל המעבר.

5. מעולם לא הייתה בהריון: אם אישה מעולם לא הייתה בהריון לפני כן, יש לה פחות סיכוי לדעת איך ההריון מרגיש. משמעות הדבר היא שהריון עלול להישאר ללא תשומת לב למשך זמן רב יותר.

עד כמה נפוץ הריון קריפטי?

הריונות קריפטיים הם נדירים, אך לא עד כדי כך. מחקרים מצביעים על כך ש-1 מתוך 475 הריונות לא מורגשים עד כשבוע 20 להריון. ובערך 1 מכל 2,500 הריונות לא מורגשים עד הלידה.

האם ניתן יהיה לזהות הריון קריפטי בבדיקת הריון?

בדיקת ההריון עדיין צריכה לצאת חיובית גם במקרה של הריון קריפטי. עם זאת, שימוש נכון בבדיקת הריון ביתית היא הדרך היחידה לקבל תוצאה מדויקת.  יש להקפיד לעקוב אחר ההוראות על האריזה ולהמתין מספר ימים לאחר המחזור החודשי כדי לבצע בדיקה ביתית.

שימוש בבדיקת ההריון חייב להיות מדויק | צילום: shutterstock

האם מקבלים מחזור בזמן הריון קריפטי?

לא. הריון קריפטי דומה להריון רגיל בכך שלא מקבלים מחזור אמיתי. עם זאת, יש אפשרות לחוות דימום השתלה או דימום הריון חריג ולחשוב שזה המחזור.

סימפטומים וסיבות

מה גורם להריון קריפטי?

ישנן מספר סיבות לכך שאישה לא מבינה שהיא בהריון. חלק מהסיבות הן:

* ייתכן שבדיקת ההריון ביתית הראתה תוצאה שלילית כוזבת.
* אין שום תסמיני הריון
* האישה אינה מבחינה בתסמיני ההריון או מבטלת אותם.
* היאשה אינה מכירה את התסמינים, ולכן אינה יודעת שהיא בהריון.

מה הם התסמינים של הריון קריפטי?

לנשים עם הריון מסתורי יש את אותם תסמינים כמו הריון רגיל. ההבדל העיקרי הוא שהאישה ההרה אינה מבינה שההריון גורם לתסמינים אלו. לדוגמה, הן עשויות לחשוב שזו בחילה מאכילת מזון מסוים או שהן עייפות כי הן צריכות לישון יותר.

תסמינים אחרים של הריון קריפטי כוללים:

1. החמצת מחזור: נשים עם בעיות במחזור יכולות לבלבל את החמצת המחזור שקוראת בזמן הריון עם החמצה ספציפית שקורית להן באותה התקופה
2. כתמים או דימום קל: יש נשים שחוות דימום קל המביא כתמים בתחילת הריון
3. עלייה במשקל או בטן נפוחה: נשים מסוימות עשויות שלא לשים לב שהן עלו במשקל עקב היותן בהריון, או שהן עשויות לייחס בטן נפוחה בצורה יוצאת דופן לאכילת מזון מסוים.
4. תנועת עובר: רוב הנשים לא מרגישות שהעובר זז עד בערך באמצע ההריון. אם לאישה שליה קדמית, השליה נמצאת בחלק הקדמי של הבטן שלך. זה יכול להקשות על הרגשת בעיטות. במקרה של הריון קריפטי, זו יכולה להיות הסיבה לאי הבנת ההריון.

ניתן לבלבל הריון עם עלייה במשקל | צילום: shutterstock

אבחון ובדיקות

איך מאבחנים הריון קריפטי?

הריון קריפטי ניתן לאבחן בדרכים בהן מאבחנים הריון רגיל, כמו למשל בדיקת אולטראסאונד, בדיקת דם, או בדיקת הריון.

כיצד מטפלים בהריון קריפטי?

הטיפול בהריון קריפטי תלוי במועד שבו ההריון מתגלה. אם האישה עדיין במרחק של חודשים מהלידה, מטפלת בהריון תנסה לעדכן לגבי הטיפול הטרום לידתי שהוחמץ זה יכול לכלול:

1. בדיקות דם ושתן
2. אולטרסאונד
3. מדידת גובה הקרן
4. בדיקה גופנית
5. ייעוץ תזונתי ואורח חיים

בדיקת אולטראסאונד | צילום: shutterstock

האם יש דרך למנוע הריון קריפטי?

הדרך הטובה ביותר למנוע הריון קריפטי היא להיות מודעת לבריאות הגוף. אם יש הרגשה שיש סיכוי שהאישה במצב הריון, תמיד עדיף לעשות בדיקת הריון ביתית או לבקר אצל ספק שירותי בריאות לבדיקת דם או שתן.

מהם הסיבוכים של הריון קריפטי?

סיבוכים של הריון קריפטי הם תוצאה ישירה של אי ידיעת ההריון. חלק מהסיבוכים הללו הם:

אין טיפול בהריון: אי ידיעת ההריון גורמת לכך שהאישה אינה פונה לגורם רפואי מתאים. זה אומר שלא התקיימו בדיקות הדם הנחוצות, ייעוץ תזונתי, אולטרסאונד או תמיכה אחרת הדרושה להריון בריא. חוסר הידיעה על ההריון יכול גם לגרום כך שהאישה תיכנס ללידה ללא עזרה מרופא מיומן.

התאמות באורח החיים: עישון סיגריות ושתיית אלכוהול מזיקים במהלך ההריון. אי ידיעת ההריון גורמת לכך שאורח החיים לא משתנה ונשים הצורכות דברים אלו או דברים נוספים כמו תוספי מזון ותרופות מסוכנות, יכולה לפגוע בהריון.

סיכון גבוה יותר למצבים רפואיים: אי קבלת הטיפול או הבדיקות הדרושות לאבחון מצבים מסוימים כמו סוכרת הריונית או רעלת הריון.

סיכון גבוה יותר למצבים מולדים: העובר נמצא בסיכון למצבים מולדים מכיוון שלא בוצעו בדיקות גנטיות או הערכות אחרות המסייעות באבחון הפרעות לידה. מחקרים גם מראים שתינוקות שנולדו מהריון סתמי נוטים יותר להיוולד פגים, מה שמעמיד אותם בסיכון לגדילה לקויה או לבעיות נשימה.