אמת או פייק? ההטרלות הגדולות ביותר בהיסטוריה

לכבוד שבוע מלא בפייק בבית האח הגדול, חזרנו לדפי ההיסטוריה ומצאנו את מקרי הפייק וההטרלות הכי גדולים והכי מופרכים שהצליחו לעבוד על מאות אלפי אנשים

זמן צפייה: 04:41

השבוע בבית האח הגדול, האח המטיר על הדיירים רצף של התרחשויות דרמטיות, שלא נאמר טקטוניות, שהתבררו בדיעבד כפייק; ההדחה של ניקול – פייק; הכניסה של דיאן כדיירת – פייק; ההצעה הכספית שאברהם קיבל – פייק; העזיבה שלו לאחר מכן – פייק.

בתוך כזה שטף של מאורעות כוזבים, קשה להאשים את הדיירים אם הם מתקשים בשלב זה להבחין בין מה שאמיתי ומה שלא. בעוד דיירי הבית מתקשים לעמוד בקצב ההתרחשויות, חיפשנו את מקרי הפייק ניוז הגדולים ביותר בהיסטוריה – אלה שהצליחו לעבוד על אוכלוסיות שלמות לפני שנחשף טבען ההיתולי.

האם זה נשמע מופרך שאנשים האמינו בחלק מהמקרים שאתם הולכים לקרוא עליהם? בהחלט. אבל צריך לזכור שפעם חיינו בעולם ללא דיפ-פייק, נטול AI ומשולל רשתות חברתיות. קשה לזכור כמה תמימים היינו פעם וכמה, בסך הכול, ניתן היה להאמין למה שאנחנו רואים ושומעים במדיה.

 

דיאן שוורץ, קרוסלה, האח הגדול
דיאן שוורץ על הקרוסלה | צילום: האח הגדול

 

1.      פלישת אנשי מאדים

הפייק הראשון שלנו לא היה פייק במלוא מובן המילה, שכן לא הייתה שם כוונת תחילה להטעות איש. עם זאת, כשאורסון וולס ביצע ברדיו בשנת 1938 עיבוד לספר "מלחמת העולמות" מאת ה. ג'. וולס, אנשים טעו לחשוב שמדובר בתשדיר חדשות אותנטי. לכן, לאחר שדווח באותו התשדיר כי חייזרים ממאדים פלשו לכדור הארץ, ניתן להבין (אולי) למה אנשים נכנסו להיסטריה המונית. כבישים התמלאו פקקים ארוכים של אנשים שניסו לברוח מהערים הגדולות ותחנות משטרה ורדיו הוצפו בטלפונים היסטריים מתושבים מפוחדים.

כתבות נוספות בנושא "האח הגדול":

  1. "לך תחפש את החברים של אחותך": הדיירים במשימה סודית מול אברהם
  2. הרגע שיהפוך את הכל מגיע: אירוע הכניסה השנייה
  3. "אני מעל הרמה שלך": שניר ואברהם בפיצוץ חזיתי

2.      יומני היטלר

בשנת 1983, מגזין "שטרן" הגרמני דיווח כי אחד מהעיתונאים שלו – גרד היינמן, מצא את היומנים האבודים של אדולף היטלר. המגזין שילם על היומנים סכום של 9.3 מיליון מארק (המקבילה של 3.7 מיליון דולר של ימינו אנו) ופרסם ידיעה חגיגית על הימצאותם של הממצאים הנדירים בידיו.

מספר ימים לאחר מכן, ולאחר שהיסטוריונים שונים העלו שאלות לגבי מקוריותם של היומנים, התברר כי אכן מדובר בפייק – ואפילו לא פייק מוצלח במיוחד. את היומנים זייף האומן הגרמני קונרד קוג'או באמצעות נייר ודיו מודרניים שלא היו בנמצא בתקופה שלכאורה נכתבו היומנים. יתר על כן, התברר שהיינמן לקח לעצמו חלק נכבד מהסכום ששולם עבורם. לאורך השנים המקרה היווה השראה לשני סרטים – האחד בריטי והאחר גרמני, ולסדרת טלוויזיה משנת 2021 בשם "לזייף את היטלר" (זמינה ב-HOT ו-NEXT TV).

לזייף את היטלר
''לזייף את היטלר'' | צילום: HOT ו-NEXT TV

 

3.      תשדיר החייזרים של דודו טופז

בשנת 1997, דודו טופז – מלך הרייטינג הבלתי מעורער של הפריים טיים – הבטיח לצופיו נחיתת חייזרים בשידור חי. התשדיר, על הבטחתו המופרכת, היה להצלחה מסחררת והצמיד למסך 51% מתושבי המדינה (שווה לציין שזוהי הערכה בלבד מכיוון שמדידות הרייטינג הרשמיות החלו רק שנה כשנה לאחר מכן). מיותר לציין (או שלא?) שלא נחתו חייזרים באותו הערב – לפחות לא בשידור חי. האנטי-קליימקס היה גדול כשם שהוא היה צפוי, כשנכנסה לבמה דמות בתחפושת של חייזר, שהתגלתה כלא אחרת מאשר ציפי שביט.

[brightcove_iframe video_id='entertainment-tomorrow-Saturday-season-01-articles-002' autoplay='0' credit='' kid='1_th03nanw' duration='300']

 

4.      השרוף

בשנת 2000 הגיח לחיינו אמן מזרחי חדש שכינה את עצמו "השרוף". פניו כוסו בתחבושות והוא סיפר כי פניו הושחתו בפיצוץ של בלון גז שהתרחש בדירתו ושלא יכול היה לברוח מכיוון שהוא משותק ברגליו מאז שנפל מפיגום. "השרוף" הוציא את הסינגל "הבל החן שקר היופי", שהיה ללהיט מצליח והושמע רבות בתחנות הרדיו השונות. בסופו של דבר, "השרוף" חשף את פרצופו האמיתי בריאיון לתכניתו של יאיר לפיד וכולם גילו שמדובר בזמר המוכר חיים צינוביץ'. המקרה גרר הרבה ביקורת כלפי התקשורת ובעיקר פגע באמינות של העיתון "ידיעות אחרונות".

חיים צינוביץ', השרוף
השרוף | צילום: תכניתו של יאיר לפיד ערוץ 2

 

5.      פייק האינטרנט הראשון

בשנת 2001 עלתה תמונה לאינטרנט שהראתה כריש קופץ מהמים אל עבר חייל שמטפס על סולם של מסוק. פורסם שזוהי תמונת השנה של מגזין "נשיונל ג'יאוגרפיק" ואנשים השתגעו. התמונה הועברה בעיקר באמצעות אי-מייל עם הכיתוב "ואתה חושב שלך יש יום רע בעבודה". לבסוף התברר שהתמונה, שנהייתה ויראלית עוד לפני שהמונח היה קיים, היא אכן פייק ובכך הוכתרה להטרלת האינטרנט הראשונה. מאז, נכתב על המקרה בספרות לימודית של תחומי השיווק והחשיבה הביקורתית והוא נכנס לדפי ההיסטוריה של התפתחות האינטרנט.

 

6.      הקרחת של ביבר

במקרה שמרגיש עכשווי יותר אך בכל זאת התרחש לפני למעלה מעשור, התפרסמה תמונה של ג'סטין ביבר עם קרחת, שלכאורה הגיעה מחשבון הטוויטר של Entertainment Weekly. התמונה היוותה "אישור" לכך שהזמר האהוב חלה בסרטן ופורסמה עם ההאשטאג #baldforbieber – מה שהביא לגל של מעריצים שגילחו את ראשם כאות הזדהות ותמיכה במאבקו. מהר מאוד התברר כי מדובר בפייק ושג'סטין ביבר בריא ובועט. למטה ניתן לצפות בסרטון שבו האנשים שאחראים על התקרית מסבירים איך הם עשו את זה ולמה.

אז אם אתם מרגישים שאי אפשר להאמין לשום דבר ושאתם תמיד נדרשים לדריכות ופקפקנות – אתם כנראה צודקים. היום יותר מתמיד, קל לזייף וקשה להבחין בזיוף. והאח הגדול יודע זאת יותר טוב מכולם.