רק אדיוט יקח ג'וב כזה

רוברטו מנצ'יני נכנס לבוץ הטובעני של מנצ'סטר סיטי, ג'יימי קראגר חוגג כישלון בליברפול וסמואל אטו לא מתגעגע לברצלונה. בינתיים. סיכום סופ"ש אירופי

האדיוט הבא יעשה לך טוב? >>>

"אני מאוד מאוכזב שלא קיבלתי את ההזדמנות להגשים את מטרותי במועדון. בתחילת העונה ישבתי עם הבעלים וסיכמנו שהמטרה לעונה הקרובה היא לסיים בין 6 הראשונות". הדובר הוא לא אחר מאשר המנג'ר המפוטר של מנצ'סטר סיטי מארק יוז, שהלך הביתה דווקא אחרי שהשיג עם קבוצתו ניצחון שני ב-11 המשחקים האחרונים, 3:4 על סנדרלנד. הוולשי זכה מאז הפיטורים לגיבוי משבעה משחקני הקבוצה, מהאוהדים ואפילו מעמיתו הארי רדנאפ, מנג'ר טוטנהאם, שהביסה את התכולים 0:3 במחזור שעבר.

טענותיה של החבורה נגד הנהלת הסיטי היו מוצדקות. הפרסום על כך שחוזה ההעסקה של רוברטו מנצ'יני נסגר כבר אחרי התיקו הביתי מול האל ב-28 בנובמבר, אבל המינוי נדחה בשלושה שבועות כדי שהאיטלקי יפתח את הקדנציה במשחקים מול סטוק, וולבס ומידלסבורו, לא מוסיף כבוד למועדון. אלא שהתעסקות ביחסי האנוש של הבעלים נראית כבריחה מהסיפור המרכזי: יוז קיבל בשנה וחצי במועדון סכום חסר תקדים של 200 מיליון ליש"ט לרכש, אבל נכשל. פרט לתוצאות הליגה האומללות, אפשר לייחס למאמן חוסר הצלחה בשימור יחסים תקינים עם כוכביו רוביניו, עמנואל אדבאיור וקרלוס טבס, שהורדו לספסל. אחת הטענות של המצדדים בפיטוריו היו שהוולשי יודע להוציא את המיטב משחקנים בינוניים, אבל לא מסוגל להתמודד מול כוכבים. קרייג בלאמי, שפרח העונה, הוא דוגמה מצוינת לכך.

החלפתו של יוז במנצ'יני, בעל הרזומה של שלוש אליפויות רצופות באינטר, הוא צעד נבון ומתבקש. אולי הבחירה במנצ'יני קשורה להצלחה של מאמנים איטלקים אחרים במולדת הכדורגל, כמו קרלו אנצ'לוטי בצ'לסי ופאביו קאפלו בנבחרת הלאומית. לא בטוח אם זה היה המניע המרכזי של ראשי הסיטי, אבל ברור שנמשכת בריחת המוחות הגדולים בעולם הכדורגל לאנגליה. מנצ'יני, שלא שולט כל כך בשפה האנגלית, מקבל קבוצה במצב בעייתי, עם חדר הלבשה מפוצץ באגו. מקורבים למנג'ר, שיהיה ה-17 של הסיטי ב-20 השנה האחרונות, התלוצצו בנושא ואמרו שעל זלטן איברהימוביץ' באינטר הוא נהג לומר: "אני מבין את זה שהוא מתנהג כמו אדיוט. גם אני הייתי אדיוט בתור שחקן". השאלה היא האם האדיוט הזה יוביל את קבוצת המיליארדים של שיח מנצור זאיד ו-חלדון אל מובראק אל המטרה האמיתית – מקום בין 4 הגדולות וכרטיס לליגת האלופות. כי אם לא, הוא לא יהיה האדיוט האחרון במועדון.

סימפטום של כישלון >>>

אחת הדמויות הטרגיות בעונה ההולכת ושוקעת של ליברפול הוא ג'יימי קראגר. הבלם האנגלי, שיהיה בן 32 בעוד חודש, ציין בהפסד 2:0 לפורטסמות את ההופעה ה-600 שלו במדי הסקאוזרס. הוא משחק בליברפול מגיל 9, ויחד עם חברו הטוב סטיבן ג'רארד עדיין מסמל את הרומנטיקה בכדורגל, מה שגורם לו להנות מאוד מהסטטוס הזה. קראגר עבר בכל העמדות במגרש - שחקן העבר סטיב מקמנמן אמר השבוע שהכיר את קראגר דווקא כחלוץ - מחויב ב-100 אחוז למועדון אחד, לסמל אחד ולקהל אוהדים אחד לאורך הקריירה.

כוכב העבר איאן ראש, דיבר על המחויבות של הבלם הוותיק: "אני מאוד אוהב את השחקן הזה. אמנם הוא לא עושה דברים אלגנטיים ונראה די אפור, אבל למחויבות שלו אין אח ורע בכל העולם. הוא תמיד מוכן לזרוק את הגוף שלו על כדור ולהעיף כדורים ליציע עם צריך. קראגר הפך לאחד משחקני ההגנה הראשונים אי פעם שזוכים להפוך לסמלים בליברפול". קראגר עצמו סופג השראה משחקן אחר מדור הנפילים: "אני הריאן גיגס של ליברפול, רק שלי יש יתרון בכך שאני בלם וזו עמדה בה מאמנים לא נוהגים לעשות רוטציות בניגוד לקישור". קראגר הוסיף עקיצה קטנה למנג'ר רפא בניטס: "אלכס פרגוסון ידע תמיד כיצד להשתמש בגיגס, שרשם כבר 821 הופעות. אני מקווה שגם אני אזכה להגיע לשיאים של קשר מנצ'סטר יונייטד".

אבל עם כל הכבוד למורשת ולאהדה לה זוכה ג'יימי קראגר בליברפול, הוא אחד הגורמים לעונה הגרועה שלה, שתסתיים עם 20 שנה מאז האליפות האחרונה. קראגר הוא שחקן בינוני שאף פעם לא נחשב למוכשר במיוחד, והעונה הוא סופג ביקורת קשה על היכולת שלו שהידרדרה מאוד. נתון שהתפרסם בסוף השבוע באנגליה הראה שבכל פעם שקראגר ציין הופעה עגולה (100, 200 וכו'), ליברפול שמרה על רשת נקיה. מול פורטסמות המסורת נשברה. כמובן שלא מדובר ביותר מצירוף מקרים, אבל דווקא זה עשוי ללמד את ראשי ליברפול משהו על עתידו של הבלם, ועל הדרך בה צריך לדעת להיפרד משחקנים בזמן. גם אם הם סמלים גדולים.

מצא מין את מוריניו >>>

ההתפעלות מהשתלבותו המהירה של זלטן איברהימוביץ' בברצלונה שמה בצל את הצד השני של העסקה הגדולה של הקיץ – סמואל אטו. החלוץ הקמרוני, שבניצחון 0:1 על לאציו כבש את שער הליגה השמיני שלו העונה, השתלב מצוין בנראזורי, לצד שחקנים כמו ווסלי סניידר ולוסיו שגם הם לא מבינים איך הועזבו מהקבוצות הקודמות שלהם, בדיוק כמו המאמן שלהם מוריניו.

השיפור האמיתי של אטו הוא בעובדה שהפך מהבכיין המקופח למבוגר האחראי שדואג לתת עצות וללוות שחקנים צעירים כמו מריו בלוטלי. זה מה שהיה לו להגיד אחרי עוד גל ביקורות שספג החלוץ האיטלקי הצעיר: "מריו יכול להפוך לחלוץ הגדול בעולם בתוך שנתיים, זה תלוי רק בו. בכל אופן, אני תמיד שמח לתת לו עצות כדי לעזור לו מהניסיון שלי". אטו גם תמך בבלוטלי ואפילו איים לרדת מהמגרש במהלך המשחק מול יובנטוס בשל קריאות גזעניות, בדיוק כפי שעשה בעבר כשעוד שיחק בבארסה מול סראגוסה.

הגיבוי שאטו מעניק לבלוטלי רק ממחיש את העובדה שהקמרוני זכה סוף סוך למעמד אותו חיפש שנים. הוא השחקן המוביל בקבוצה גדולה, ולא עוד שחקן טוב בקבוצה של כוכבים. אטו היה בין היחידים שנשמעו אופטימיים אחרי הגרלת שמינית גמר ליגת האלופות, שזימנה לאינטר מפגש אכזרי מול צ'לסי. "הרבה יכול להשתנות בחודשיים, ואני מאמין שעד אמצע פברואר נהיה קבוצה מספיק חזקה כדי לעבור את צ'לסי", אמר. האופטימיות שלו קצת מפתיעה, במיוחד לנוכח הרקורד הלא מרשים של הנראזורי בליגת האלופות בשנים האחרונות. עוד חודשיים אינטר שוב תודח בשלב מוקדם על ידי קבוצה אנגלית, ואטו יחזור שוב לתחושת האנדרדוג שהוא כל כך אוהב.

עד 120 שנה >>>

בורוסיה דורטמונד חגגה בשבת 100 שנים להיווסדה, עם ניצחון 7 ב-10 המשחקים האחרונים בהם גם לא הפסידה. השחקנים פינו את המגרש, במה מפוארת הוצבה, הגג נסגר ומסיבה גדולה התקיימה לעיני 80 אלף צופים. כמות הקהל באירוע לא היתה חריגה - בשנים האחרונות הפכה דורטמונד לקבוצה בעלת ממוצע הקהל הגבוה באירופה, וזאת למרות אינספור כישלונות.

לפני 13 שנים זכתה דורטמונד בליגת האלופות אחרי 1:3 בגמר על יובנטוס. שיחקו בה אז כוכבים כמו מתיאס זאמר, קארל היינץ רידלה, לארס ריקן ואנדראס מולר, המאמן היה אוטמאר היצפלד. ההתרסקות החלה בראשית העשור הנוכחי, לאחר שהיתה למועדון הראשון ונכון לעכשיו גם האחרון שהונפק בבורסה הגרמנית. הצהובים-שחורים סבלו מניהול פיננסי כושל שהוריד את ערך המניות שלהם ב-80 אחוזים וגרמו למועדון למכור את האצטדיון הביתי, בו המשיכו לשחק בזכות הסכם חסות עם חברת ביטוח מקומית.

הסיפור של דורטמונד מאפיין הרבה קבוצות בליגה הגרמנית, שבשנים האחרונות הפכה לאחת הבלתי צפויות באירופה. כך גם העונה: הרטה ברלין התרסקה לחלוטין ויש לה 6 נקודות בלבד אחרי 17 מחזורים, האלופה וולפסבורג ממוקמת רק במקום השמיני והמאמן שלה ארמין פה כבר מקבל "גיבוי", שטוטגרט שזכתה באליפות ב-2006/7 נמצאת במקום ה-15 וקבוצה כמו באייר לברקוזן חזרה מכמה שנים איומות הישר למרכז הבמה ולמקום הראשון, כשהיא חושפת לעולם את החלוץ סטפן קיסלינג שכבש 12 שערים. באיירן מינכן, שהתחילה את העונה רע, התאוששה בניצחון 1:5 בחוץ על יובנטוס ומאז כבשה גם שתי חמישיות בליגה. מישהו מוכן להמר איך תיגמר העונה?