סר, אתה חופר

באנגליה פרגוסון עדיין רוקד כמו ילד, בספרד ואן ניסטלרוי שוב מחפש אלונקה, באיטליה ראניירי מסתבך עם טוטי, בגרמניה יש לאוהדי הרטה אהבה (והיא תנצח?). סיכום שבוע אירופי בתמונות

השכן שלא ישן

מתי בפעם האחרונה ראיתם את המנג'ר הסקוטי של מנצ'סטר יונייטד קופץ ככה? סר אלכס פרגוסון שיחרר הרבה לחץ בשער הניצחון של מייקל אואן בדקה ה-96 מול מנצ'סטר סיטי, שנתן ליונייטד 3:4 ענק. פרגי היה מאוד לחוץ בסוף השבוע האחרון לקראת הדרבי מול הסיטי, וכשהוא בלחץ יש רק דבר אחד שהוא עושה: מפעיל מלחמה פסיכולוגית. פרגי אמר שכל עוד הוא בחיים, השדים האדומים לא יגיעו לדרבי כאנדרדוג והוסיף שהיריבה העירונית שחצנית. אחרי המשחק, פרגוסון שוב מיהר לסגור חשבון עם הסיטי ואמר: "לפעמים השכנים עושים רעש, אז צריך להגביר את הווליום". אבל השאלה המרכזית שעולה אחרי הניצחון הפנומנלי הזה, קצת יותר מעשור אחרי הניצחון 1:2 הבלתי נשכח על באיירן בגמר ליגת האלופות, היא מה יש בה, במנצ'סטר יונייטד שגורם לה להפוך במשך כל כך הרבה שנים לווינרית הכי גדולה באירופה, שלא תפגע ממכירות שחקנים? הרי מנצ'סטר יונייטד מודל 2009/10 לא פחות טובה מזאת של העונה שעברה. התשובה היא אותו אלכס פרגוסון. השיטה היא אותה שיטה, הלחץ על הקבוצה השנייה הוא אותו הלחץ, האיש על הקווים הוא אותו איש, רק השחקנים, השופטים, האוהדים והקבוצות היריבות משתנות, פרגוסון נשאר אותו פרגוסון.

כשטוטי פגש את ראניירי

בשבת האחרונה היה נראה שקלאודיו ראניירי עושה שוב טעות שבסופו של דבר תעלה לו במשרה שלו. האיטלקי, שהחליף לפני שבועיים את לוצ'יאנו ספאלטי ברומא, יצא נגד הכוכב הגדול של הקבוצה, פרנצ'סקו טוטי: "הוא צפוי מדי, אפילו ביציע יודעים מה הוא הולך לעשות. הוא חייב להיות חכם יותר", אמר ראניירי, והוסיף: "טוטי חייב לשנות את סגנון המשחק שלו". אחרי שה"קורץ" הבין שהקהל באולימפיקו והקפטן עשויים לא לאהוב את הביקורת, הוא התנצל וניסה להסביר שדבריו, איך לא, יצאו מהקשרם ושטוטי הוא שחקן בחסד עליון. הקשר האיטלקי שמר על שתיקה לפני המשחק מול פיורנטינה, אבל על הדשא הוא דווקא ענה ובגדול עם שני שערים ובישול שהובילו את הג'יאלורוסי לניצחון 1:3. הקבוצה מהבירה, שנמצאת בקשיים כלכליים גדולים ופתחה את העונה עם שני הפסדים, התאוששה תחת ראניירי והשיגה 6 נקודות בשני משחקי ליגה. את העבודה של מאמן, אומרת הקלישאה, בוחנים לאורך זמן, לכן לא צריך לקפוץ למסקנות מהירות על הקדנציה של ראניירי ברומא, במיוחד לנוכח ההפסד בליגה האירופית לבאזל, אבל מה שבטוח הוא שבגזרת טוטי עוד יהיו התפתחויות.

הכל חארטה, תאהבו את הרטה

לעיתים רחוקות מאוד, קהל של קבוצה כלשהי מגלה צדדים רגישים ולא ציניים ומתלהמים, במיוחד כשהמצב לחוץ. זה היה המקרה באצטדיון האולימפי בברלין השבוע. הרטה ברלין, שנמצאת במשבר עמוק, אירחה את העולה החדשה פרייבורג לעיניי חצי אצטדיון ריק, והובסה 4:0. תבוסה שמעמידה את מאזנה של הקבוצה מהבירה, שסיימה את העונה שעברה במקום הרביעי, על ניצחון אחד, מול 5 הפסדי ליגה רצופים. אלא שאז, 30 אלף הצופים שכן הגיעו למגרש הפתיעו כשעמדו על הרגליים ומחאו כפיים לשחקני הקבוצה האומללה שלהם. השחקנים המובסים לא התעלמו והחליטו ללכת להודות לאוהדים המסורים, כשחלקם אפילו ניגש אליהם באופן פרטני ומנסה לספק להם הסברים ליכולת הקבוצה, שתוקעת אותה במקום האחרון בבונדסליגה. אז כמובן שאפשר לומר שזה רק חצי אצטדיון וזה רק ה"קומץ", אבל מכאן מתחילה תרבות הספורט, וטוב שיש מקומות שבהם "קומץ" לא נחשבת למילה נרדפת לאלימות וגזענות.

ההולנדי המתכופף

כנראה שגם בחלומות הכי ורודים שלו, נשיא ריאל מדריד פלורנטינו פרס, לא חלם על פתיחת עונה כזאת: מקום ראשון בליגה עם שלושה ניצחונות מרשימים, ניצחון קליל בליגת האלופות, ומעל הכל, איש 94 מיליון היורו כריסטיאנו רונאלדו שכבש כבר 6 שערים בארבע הופעות ומתחיל לשחזר את ימיו הגדולים ממנצ'סטר יונייטד. אבל בניגוד לבלאנקוס, שנראית בדיוק כמו שהשונאים בברצלונה פחדו שתיראה, לרוד ואן ניסטלרוי המזל פחות מאיר פנים. החלוץ ההולנדי חזר למגרש אחרי קרוב ל-11 חודשים בהם נעדר בגלל פציעה, כבש ובישל, אבל הפנים שלו עם שריקת הסיום כבר סימנו על משהו אחר לחלוטין. מאוחר יותר התברר שואן ניסטלרוי נפצע שוב ואפילו קיים חשש לקרע בשריר. חלוץ מנצ'סטר יונייטד לשעבר עבד קשה מאוד בקיץ כדי להישאר בריאל מדריד ולחזור לשתף פעולה עם כריסטיאנו רונאלדו, הוא אפילו סרב להצעות מפתות מרומא ומטוטנהאם כדי לחזור לרמה הגבוהה ביותר. חומרת הפציעה עדיין לא ידועה, אבל אפשר רק לקוות שזה לא באמת רקע בשריר. ואן ניסטלרוי יחסר לנו וגם לריאל מדריד, למרות שלל כוכביה.