חשבון, בבקשה: זלאטן ופפ בנקודת רתיחה

פח מעופף ואיום במכות. על היריבות שתגיע לשיא במנצ'סטר

זה היה היום הגדול של רונאלדיניו. בברצלונה ספרו את הדקות עד לרגע שבו הקוסם הברזילאי יעלה שוב על הדשא שהוא מכיר כל כך טוב, אבל הוא לקח את הזמן. דיניו שהתארח עם מילאן בקאמפ-נואו לרגל גביע גאמפר החגיגי, היה אז כבר הרבה מעבר לשיאו, מה שלא מנע ממנו לספק את הסחורה עוד לפני שריקת הפתיחה.

"היינו בחדר ההלבשה ותהיתי אם זה הולך להיות המשחק האחרון שלי עם ברצלונה", נזכר זלאטן איברהימוביץ', "פתאום רונאלדיניו הציץ מבעד לפתח הדלת וצעק: 'איברה! ארזת את המזוודות? באתי לקחת אותך למילאן', וכולם התחילו לצחוק". זה לא הסתיים בזה ושחקני הרוסונרי המשיכו לנסות לשכנע את הסופרסטאר השבדי לחזור לאיטליה. "לפני תחילת המחצית השנייה היינו במנהרה ופירלו, גאטוסו, נסטה ואמברוסיני אמרו לי: 'אתה חייב לבוא אלינו, אנחנו צריכים אותך", מספר זלאטן.


זה היה בעיצומו של הסכסוך המתוקשר בין השבדי לפפ גווארדיולה. הרכש הנוצץ של בארסה מקיץ 2009 אפילו פתח בהרכב באותו יום, אבל זו אכן הייתה הפעם האחרונה שלו עם החולצה מספר 9 בבלאוגראנה. רק שנה וחודש לפני כן אינטר קיבלה תמורתו 46 מיליון יורו ואת סמואל אטו שהוערך ב-20 מיליון, הקטאלונים שברו שיא מועדון והחלוץ השבדי הפך לשחקן השני הכי יקר בהיסטוריה באותה תקופה. אלא שאחרי עונה אחת בלבד הוא נפרד וחזר לסן-סירו, רק שהפעם לצד האדום-שחור של העיר.


מילאן קיבלה את זלאטן בהשאלה לעונה שבסיומה ניצלה סעיף בחוזה בין הקבוצות כדי לרכוש אותו ב-24 מיליון יורו בלבד - סכום מצחיק כשמדובר באחד השחקנים הטובים באירופה. "תודות לאדם מסויים, המחיר שלי ירד בכמעט 50 מיליון יורו", אמר החלוץ ולאף אחד לא היה ספק במי מדובר. 6 שנים עברו מאז, אבל לאיברה עדיין יש חשבון פתוח עם פפ. כוכב מנצ'סטר יונייטד לא הצליח לנצח את מאמן סיטי מאז שעזב את בארסה, ואין הזדמנות טובה מבחינתו כדי לעשות את זה מאשר בדרבי הגדול של העיר.

השקט שלפני הסערה
פפ מגיע לדרבי אחרי שהחליט לוותר על ג'ו הארט, שעזב לטורינו, והשאיר את יאיא טורה מחוץ לסגל של סיטי לליגת האלופות. גם סמואל אטו ופרנק ריברי לא הסתדרו עם המאמן הקטאלוני מסיבות כאלה ואחרת, וזו רק רשימה חלקית, אבל אין ספק שזלאטן מוביל אותה ובפער עצום מהשאר. לבארסה הגיע השבדי כפוטנציאל עצום להפוך את מי שהוא הגדיר בעצמו כ"קבוצה הטובה ביותר בהיסטוריה" – לעוד יותר מגוונת. "הוא יוסיף לנו מימד שלא היה לנו", אמר פפ אחרי שאיברה נחת בברצלונה.


על הנייר, זלאטן באמת נראה כמו הדבר היחיד שהיה חסר לבארסה כדי להפוך למכונת התקפה בלתי ניתנת לעצירה. הטכניקה הגבוהה, עוצמת הבעיטה האדירה, הווירטואוזיות והגודל שלו הפכו את הכוכב השבדי להימור ששווה לקחת. לכזה שאמור להיות הפתרון האולטימטיבי מול בונקרים. "הוא שחקן נהדר, אבל הוא יותר מדי אינדיבידואלי למשחק הקבוצתי", ניסה להזהיר מאמן מילאן לשעבר, אריגו סאקי, "ייעצתי לגווארדיולה לא להחתים אותו".


פפ לא שמע להמלצה וזלאטן, שהגיע לבארסה אחרי זכייה ב-3 אליפויות רצופות עם אינטר, היה מוכן לצעד הבא בקריירה שלו. בברצלונה הוא מצא קבוצה, שאיך לומר בעדינות, קצת שונה ממש שהוא הכיר באיטליה – ולא רק על המגרש – אבל הוא הרגיש שזו ההזדמנות הטובה ביותר שלו להשיג את התואר שהיה (ועדיין) חסר לו – הצ'מפיונס, והיה מוכן לעשות מה שצריך כדי שזה יקרה. "הכדורגל של בארסה היה יפהפה, מעולם אחר", אומר השבדי, "הסתכלתי מסביב וראיתי את מסי, אינייסטה, צ'אבי, פויול, פיקה, דני אלבס ובוסקטס. הם היו סופרסטארים, אבל אף אחד מהם לא התנהג ככזה. לא הבנתי את זה".


רמזים ראשונים לשוני הגדול בין זלאטן למה שהיו רגילים אליו בבארסה הגיעו כבר בהתחלה. "גווארדיולה בא אליי ואמר לי: 'פה אנחנו נשארים עם הרגליים על הקרקע, אנחנו לא מגיעים לאימונים עם פרארי או פורשה'", מספר השבדי בספרו, "אני זלאטן", "הרגשתי שיש משהו אחר מאחורי המילים שלו. זה היה כמו 'אל תחשוב שאתה מיוחד', אבל אמרתי לעצמי שאנסה ליהנות מההזדמנות, אז נהגתי ברכב האאודי של המועדון וניסיתי להשתלב".


את כל זה זלאטן שם בצד כשעלה על הדשא ופתח את העונה בצורה נהדרת. בבכורה הרשמית שלו הוא עלה בהרכב לצד מסי ותיירי הנרי, בישל לארגנטינאי ובארסה זכתה בסופרקופה. במשחק השני שלו הקטאלונים זכו בסופרקאפ האירופי, ובתחילת הליגה איברה שבר שיא מועדון כשהבקיע ב-5 מחזורים רצופים. מתוך 15 משחקי הליגה הראשונים, הוא שותף ב-13, כבש בהם 11 שערים - כולל בקלאסיקו – וכיכב ברבע גמר ליגת האלופות עם צמד ב-2:2 מול ארסנל. "הייתי מדהים", מעיד על עצמו השבדי בדרכו הצנועה, "אבל זה כבר לא היה כיף. הייתי אדם שונה, אמרתי מה שאנשים רצו שאומר, שמרתי דברים בפנים והפכתי לנחמד מדי. זלאטן כבר לא היה זלאטן".

פצצה מתקתקת
איברה לא באמת הצליח להשתלב בבארסה, אבל על המגרש זה נראה לא רע בחצי הראשון של העונה. "ואז מסי התחיל לדבר", מספר השבדי בספרו, "הוא הלך לגווארדיולה ואמר לו: 'אני לא רוצה לשחק יותר באגף הימני, אני רוצה להיות במרכז'. המשחק של בארסה סבב סביב מסי וזה טבעי, אבל עכשיו אני הייתי בקבוצה וכבשתי יותר שערים ממנו. גווארדיולה שינה את המערך מ-433 ל-451 כשמסי מאחוריי, כל הכדורים עברו דרכו ולא יכולתי לשחק את המשחק שלי. אני יכול להבין את הדילמה של גווארדיולה, אבל אי אפשר לשנות את כל הקבוצה כדי שזה יתאים לשחקן אחד. הוא הקריב אותי".


הסידור החדש לא ממש התאים לזלאטן, הלחץ החל לגבור ובבארסה התחילו להבין את גודל הבעיה. אחרי הכל, היה מדובר ברכש היקר ביותר בתולדות המועדון באותה תקופה. המנהל הספורטיבי, צ'יקי בגיריסטיין, אמר לחלוץ לפתור את זה מול פפ, ולמרות שהוא לא ממש התלהב לדבר על זה עם מאמנו, בסופו של דבר הוא התרצה. "פניתי אליו בזמן שהיינו על הדשא באימון ואמרתי שאני לא רוצה לריב, אלא רק לדבר", מספר זלאטן, "אמרתי לו: 'אתה לא משתמש בי נכון. אם רצית רק סקורר, היית צריך להחתים את אינזאגי או מישהו אחר. אני צריך מרחב, אני צריך להיות חופשי. אני לא יכול רק לרוץ למעלה ולמטה כל הזמן. אני שוקל 90 ק"ג, אני לא בנוי לזה'".


גווארדיולה, טוען זלאטן, לא התרשם ואמר לחלוץ שהוא כן יכול למלא את התפקיד שנדרש ממנו אחרי השינוי בתפקוד של מסי ושלו. "עניתי לו 'לא, אם כבר אז עדיף שתשים אותי על הספסל'", ממשיך השבדי, "'זה כמו שתקנה פרארי ותנהג בה כמו פיאט'. הוא אמר 'אוקיי, אולי טעיתי. זו בעיה שלי. אני אפתור את זה'". אחרי שאמר את שעל ליבו, זלאטן יצא מהשיחה בתחושה טובה, אבל בדיוק ההיפך קרה והקרע בינו לבין פפ רק הלך והעמיק יותר ויותר. "הוא בקושי הסתכל עליי ונמנע מקשר עין", טען החלוץ, "הוא לא אמר לי מילה, אפילו לא 'בוקר טוב'. אם הייתי נכנס לחדר, הוא היה יוצא. לא הבנתי מה עשיתי לא בסדר, דיברתי עם השחקנים, שאלתי את הנרי לדעתו וגם לו לא הייתה תשובה".

אחרי אותו משחק מול ארסנל, שבו בארסה הובילה 0:2 מהשערים של זלאטן והתותחנים חזרו ל-2:2 כשהשבדי על הספסל, הוא סבל מפציעה. לדבריו, הוא לא ממש חסר לפפ: "הוא היה קר אליי. הייתי בחוץ ל-3 שבועות והוא לא בדק פעם אחת מה קורה איתי". בהמשך אותה עונה זלאטן זכה באליפות רביעית ברציפות, אבל בחלק האחרון שלה הוא איבד את מקומו בהרכב לבוז'אן קרקיץ', שכבש 3 שערים ב-4 המחזורים האחרונים, שניים מהם במשחקי חוץ מול ויאריאל וסביליה.


באותו ביקור במדריגל, זלאטן שיחק רק ב-5 הדקות האחרונות אחרי שהחליף את בוז'אן וזה כבר היה יותר מדי מבחינתו. "נשבר לי", נזכר השבדי, "אני יכול להתמודד עם זה אם המאמן בא ואומר לי: 'זלאטן, אתה לא מספיק טוב', אבל גווארדיולה לא אמר לי מילה. נכנסתי לחדר ההלבשה, טורה היה שם ועוד מספר שחקנים, והייתה שם קופסת מתכת שבה אנחנו שמים את התלבושות שלנו מהמשחק. בעטתי בה ואני חושב שהיא עפה למרחק של 3 מטרים. צרחתי על גווארדיולה: 'אין לך ביצים, אתה מחרבן מפחד ממוריניו, לך לעזאזל'. אתה מצפה שמאמן יאמר כמה דברים בתגובה, אבל הוא פחדן חסר עמוד שדרה. הוא פשוט הרים את הקופסא כמו איזה עובד מועדון ועזב את המקום. הוא לא הזכיר את זה יותר".


לא סתם זלאטן הזכיר את מוריניו. ההתפוצצות שלו הגיעה רק 3 ימים אחרי ש"המיוחד" - מאמנו בעונה הקודמת – הגיע עם אינטר לקאמפ-נואו, הדיח את בארסה והשבדי מליגת האלופות בחצי הגמר, וסגר חשבון עם הקבוצה שהעדיפה את פפ על פניו בקיץ 2008. בזמן שהקטאלונים זכו בצ'מפיונס בעונת 2008/09, איברה עדיין שיחק בשורות הנראזורי. כשהוא עבר לבארסה אינטר חגגה טרבל, וכשהבלאוגראנה שוב זכו בתואר האירופי ב-2010/11, זלאטן כבר היה במילאן. "הייתה לנו אז את הקבוצה הטובה בעולם, אבל לא הצלחנו לזכות בליגת האלופות בגלל מישהו מסויים", עקץ השבדי.


פפ, לדברי זלאטן, לא דיבר איתו מאז חודש פברואר בעונה המלאה היחידה שלו בברצלונה. הוא סיים אותה 21 שערים, 14 בישולים, אליפות, סופרקאפ אירופי, סופרקופה וגביע העולם לקבוצות, אבל היה ברור שהעיר לא מספיק גדולה בשביל שניהם. בנוסף לכך, בקיץ 2010 בארסה החתימה את דויד וייה ופפ הבהיר לאיברה שהוא לא בונה עליו. ואז זלאטן חזר להיות זלאטן וניצל את ההזדמנות כדי לעשות את מה שהוא רצה הכי הרבה – לעזוב את המועדון ובעיקר להתרחק מגווארדיולה.

הנקמה מחוץ למגרש
באותו קיץ סנדרו רוסל החליף את ז'ואן לאפורטה כנשיא בארסה והיה צריך לפתור את הבעיה שנוצרה. כשהקבוצה קיימה משחק הכנה בדרום-קוריאה, זלאטן שוחח עם ז'וזפ מריה ברתומאו, אז סגנו של רוסל והיום הנשיא בעצמו. השבדי הפתיע כשאמר שהוא מתכוון להישאר ואז ירה: "איך נפתור את זה? אתה יכול לדבר עם ריאל מדריד. אם אני צריך לעזוב את בארסה, אני רוצה ללכת רק לשם". ברתומאו היה המום וכמובן שלקטאלונים לא הייתה שום כוונה לתת לרכש הכי יקר שלהם לעבור ליריבה המושבעת ממדריד, בה חתם מוריניו מספר חודשים לפני כן.


גם לזלאטן לא באמת הייתה כוונה לעבור לבלאנקוס, אבל זו הייתה פרובוקציה שנועדה להקל את העזיבה שלו. לרוסל הוא אמר את מה שאמר לברתומאו, נשיא בארסה סירב כמובן ואמר: "כל דבר, רק לא ריאל". מאחורי הקלעים מנצ'סטר סיטי ומילאן התעניינו באיברה, שהחל ללכת על הרוסונרי ובינתיים מועד סגירת חלון ההעברות הלך והתקרב. רוסל שרצה להחזיר לפחות חלק מהכסף, נדחק לפינה, זלאטן וסוכנו, מינו ראיולה, המשיכו לדבר רק על ריאל, והשבדי אף איים להכות את פפ בפומבי אם לא ישוחרר. בסופו של דבר לבארסה לא נותרה ברירה והנשיא אמר לחלוץ אחרי שנסגרה השאלתו למילאן: "זו העסקה הכי גרועה שעשיתי בחיים שלי".


זה היה הרגע שבו זלאטן אפילו לא היה מוכן להזכיר את גווארדיולה בשמו. "ירדתי במדרגות לעבר העיתונאים, ואז זה היכה בי – החלטתי שאני אקרא לו הפילוסוף", אומר השבדי על המאמן שהחליף אותו הכי הרבה מאז שעזב את אייאקס - 15 פעמים ב-46 משחקים (32.6%). "חלומות יכולים להתגשם ולשמח אותך, אבל הם גם יכולים להתגשם ולהרוס אותך", אמר אז ראיולה לזלאטן.


עם מוריניו, לעומת זאת, לשבדי לא היו שום בעיות והוא התחבר הרבה יותר לסגנון של "המיוחד", עמו חזר לשתף פעולה רק הקיץ. "הייתי מוכן למות בשבילו", אומר כוכב מנצ'סטר יונייטד על מאמנו, "הוא חכם, יודע איך להתייחס לכל אחד בנפרד ויש לו את היכולת להוציא 100% מכל שחקן".


יותר מ-6 שנים אחרי, שוב זלאטן, מוריניו ופפ יהיו הכוכבים הראשיים של ההצגה בו זמנית, רק שהפעם איברה יהיה בצד של "המיוחד". אם הקטאלוני דיבר פה ושם על יריבו מימי הקלאסיקו במסיבות עיתונאים, לדברים החריפים של זלאטן הוא לא ממש התייחס. השבדי מצידו לא נוטר טינה למסי על אותה שיחה עם גווארדיולה, אבל למאמן מהצד השני של הכביש הוא ממש לא סולח. "כל הקריירה שלי בנויה על סגירת חשבונות", מבהיר חלוץ יונייטד. מישהו מוכן להמר שהפעם זה ישתנה?