פארמר עזב, מה מכבי צריכה לעשות?

צביקה שרף בטור אישי: פפאלוקאס חייב לחזור לרוטציה. ומה הסיפור עם שאייר?

מכבי תל אביב יצאה למשחק באולם "הפיוניר" בבלגרד עם הבנה שמדובר במשחק מפתח, שיכול לסייע לה לכבוש את פסגת הבית, אך גם לפרטיזן היו את הסיבות שלה לתת את הכל. הצהובים גם קיוו לנצל עוד מהיכולת של ג'ורדן פארמר וגם להתבסס במקום הראשון בבית, שייתן דרך נוחה יותר בטופ 16. מנגד, הסרבים היו חייבים לנצח שכן הם במאבק קשה על העלייה לשלב הבא.


  • כל הפרידות קשות: צפו במכבי מפסידה 74:71 לפרטיזן. 11 לפארמר בפרידה
  • בסופו של דבר התפתח משחק שבו כל קבוצה וכל מאמן הלכו לנקודות החוזק שלהם בהתקפה וניסו לחשוף נקודות תורפה אצל היריבה. מכבי ת"א נבנתה מפתיחת העונה על שני עוגנים, ג'ורדן פארמר וסופוקליס שחורציאניטיס. גם כשהוא בשיא כושרו, סופו מתעייף יחסית מהר בגלל מימדי גופו. בלאט, בצדק, שיתף את סופו יותר מתמיד, שכן פרטיזן רצתה לנצל את יכולותיו של ניקולה פקוביץ' עד תום, אולם השיתוף הזה פגע בה בדקות רבות.


    מצד אחד סופו החזיר אותה למשחק ברבע השני עם 10 נקודות, אך פגע במכבי בהמשך דווקא כשהמאמן הסרבי ולאדה יובאנוביץ' החזיק את פקוביץ' ומצ'באן על הספסל כדי שלא יצברו עבירות ויהיו רעננים יותר בשלבים המכריעים של הרבע השלישי וברבע הרביעי. כפי שאכן קרה, אף שפרטיזן שיחקה ללא הגארד האמריקני הבכיר שלה, אייסי לואו.


    דבר מעניין נוסף זה ההחלטה של דייויד בלאט שלא לתת לליאור אליהו לשמור על מילאן מצ'באן. ההחלטה הייתה ברורה מבחינה תיאורטית, אך בסופו של דבר הפורוורד המושאל קלע 22 נקודות על שומרים אחרים. למעשה, מכבי לא שיחקה בשום שלב כנגד הצמד מצ'באן את פקוביץ' עם שני גבוהים אמיתיים דוגמת סופו והנדריקס או סופו ושון ג'יימס. כתוצאה מכך, מצ'באן קלע מכל מצב ואף נבחר לשחקן המצטיין של המחזור ביורוליג.

    מנגד, ליאור אליהו נאלץ לרדוף אחר גארדים, לא הגיע לריבאונד הגנה כשהיה צריך אותו וגם לא יצא להתקפות המתפרצות ולמשחק המעבר בו הוא מתבלט, כיוון שסיים את משחק ההגנה שלו מול שחקנים שונים ובאזורים אחרים על הפרקט.


    ומה לגבי ג'ורדן פארמר? רבות דובר על נושא פארמר ועל עזיבתו הצפויה. ואכן הבוקר מכבי ת"א מתעוררת ליום חדש ושחקן מחליף לרכז ניו ג'רזי אינו כרגע בנמצא. על מכבי להפסיק את המחשבות של "מה היה קורה אם הוא היה נשאר" ולבנות את הרוטציה בלעדיו. נושא חיפוש השחקן הזר צריך להיעשות בשקט, במחתרת, בלי הדלפות ובלי דיבורים שיפריעו לקבוצה בתקופה החשובה הזו.


    סוגיית פאפאלוקאס בהחלט שווה התייחסות. עם כל הבעיות שליוו אותו בשבועות האחרונים, הרכז היווני צריך לשים את הכל בצד ולהיכנס לחדרו של בלאט, להבין מה הוא בדיוק רוצה ממנו ולנסות למלא את רצונותיו. כולנו כבר יודעים שעלייה מהספסל מעולם לא הטרידה את פאפאלוקאס, להיפך - הוא עשה מזה קריירה מדהימה. מצד שני, גם בלאט צריך להתאים את רצונותיו לכישוריו של היווני. הפיק אנד רול שלו שונה משל פארמר, קליעת הניתור שלו אחרי הפיק אנד רול שונה משל פארמר וגם המסירה שלו דרך הרצפה לשחקן גבוה מתאימה יותר להנדריקס מאשר לסופו. גם היכולות ההגנתיות שלו שונות מאשר אלו של הרכז האמריקני שעזב ל-NBA. כל הדברים האלה צריכים להיות בחשבון.

    בעקבות העזיבה של ג'ורדן, לבלאט יש 30 דקות לחלק. אולי בדקות שיתפנו נוכל לקבל תשובות, ולו גם חלקיות, על ג'ון שאייר. אינני מבקר את ההחלטה ואת דקות המשחק שקיבל שאייר עד עתה, אך גם אני וגם כל אנשי הכדורסל שואלים את עצמם איך זה ששחקן, שהפליא במכללות ברמה הגבוהה ביותר (בדיוק) לא מצליח להביא לידי ביטוי את יכולת הקליעה והחכמה שלו במשחק. האם הפציעה שעבר בעינו והמשקפיים העבות פגעו בו כל כך? האם כושר הקליעה שלו נפגע כל כך? אינני נמצא באימונים של מכבי ת"א ואינני יודע מה הוא מציג שם, אני רק מקווה שמכבי תוכל למצוא את הדרך להפיק ממנו את המיטב.


    מקווה גם שלא נצטרך לראות את שאייר מככב במקום אחר כמו שחלק מחובבי הכדורסל הופתעו מההצגה של מצ'באן אמש. ידוע כמה קשה לשלב שחקנים ברוטציה של מכבי וצריך לזכור שעם כל הכבוד, המשימה החשובה ביותר של הצהובים השבוע היא המאבק על ראשות הבית ביום חמישי במדריד מול ריאל.