"הדרישה לשוויון הורסת את כדורסל הנשים"

צביקה שרף בטור על השביתה: ''זהו ענף שחרג מגודלו רק בגלל אינטרסים"

קצרה היריעה מבחינתי להציג את דעתי על הקורה בכדורסל הנשים, שהגיע לשיאו בהשבתה-לא השבתה של השחקניות ובפגיעה אנושה בליגה, אבל זו כרוניקה ידועה מראש של התאבדות קולקטיבית. יצרים, שנאה ואינטרסים של ענף שגדל במניפולציות הרבה מעל גודלו וחשיבותו האמיתית, אבל שיכרון הכוח ואינטרסים אישיים יחד עם מהלכים וערבובים פוליטיים שונים ומשונים הביאו אותו למצב הנוכחי.


כדורסל הנשים היה ספורט הנשים המוביל עידן ועידנים, אבל כרגע, ולא רק בגלל השביתה הוא נמצא על פרשת דרכים. לא הייתי פעיל בכדורסל הנשים אבל תמיד הייתי לידו, ושנים רבות הוא היה בביתי. אינני נגד כדורסל וספורט נשים אלא להיפך, אבל לפעמים הוא משניא את עצמו על האחרים ומה שאכתוב פה הוא דעתי הפרטית, גם אם היא תרגיז אנשים רבים.

הרצון חסר הפרופורציות להשתוות לגברים העביר אנשים על דעתם, והם השתמשו בכך גם ביחסים והשפעה של תן וקח בכדורסל הגברים. אבל העימותים הבלתי פוסקים מול כל העולם הביאו למאבקים פנימיים כמעט על כל דבר, כאשר קו העימות בין רמלה ורמת השרון מוביל ואליו מצטרפים בקטן
אשדוד, רמת חן ובנות השרון. לאורך כל הזמן רצו שם לנהוג כמו הגברים אבל כאשר בליגה הזו יש ארבעה זרים, מישהו החליט שזה לא טוב כי לרשותו יותר שחקניות ישראליות טובות והוא רוצה חוק רוסי - חוק שלא קידם והביא את כדורסל הנשים למצב שאין בו מספיק שחקניות ישראליות.
זו הפעם הראשונה בה הצליחה ההסתדרות להוביל שביתה, אם כי משונה. בכדורסל הגברים היא איימה הרבה פעמים אבל לידי שביתה זה לא הגיע. אני לא נגד זכויות שחקנים ושחקניות וזכויות מאמנים, ועל ההסתדרות לטפל בנושא שכר ותנאים סוציאליים, תשלום בזמן פנסיה ועוד זכויות לעובדים אבל אסור לתת להסתדרות לקבוע דברים מקצועיים ניהוליים כמו כמה שחקנים זרים ו/או ישראלים יהיו, מה גילם, כמה סיבובים משחקים, כמה אימונים מתאמנים ומה שיטות האימון. התערבות כזאת מביאה בעצם את ענפי הספורט לאנרכיה כמו שמתרחשת בוועדי הנמלים או נמלי התעופה. אלו האנשים עם היד על השלטר, שמנהלים את המוסדות שהם צריכים לעבוד בהם, ולא נותנים למנהלים לקבל את ההחלטות ולנהל. כל ניהול הכדורסל ובעצם כל ענפי הספורט צריך להיות מנוהל על ידי אנשי מקצוע ולא על ידי ועדים בכסות כזו או אחרת.

ההסתדרות מנצלת את חולשתם של ראשי הכדורסל, שגם הם הביאו בהתנהגותם למצב הנוכחי. לא יתכן שהקבוצות לא יתאמו עמדות, לא יתכן שהשחקניות לא יבואו לקחת חלק במשחקי הליגה ויום לאחר מכן יופיעו לאימונים והקבוצות ישתקו ולא ינקטו צעדים נגדם. זו לא שביתה, זו אנרכיה. עכשיו, אחרי שהגברים שהקימו מנהלת ליגה, הוקמה מנהלת נשים. בתחילה רצו שאבנר קופל יהיה גם יושב ראש ליגת הנשים, אבל ההבנה שהשלב הבא יהיה דרישה לשוויון בכל מיני פרמטרים לליגת הגברים ולנגוס בתקציביה, אפילו במחיר הריסתה, היא בבחינת תמות נפשי עם פלישתים. גישה זו הביאה למעשה להקמה פיקטיבית של מנהלת ליגת הנשים. לקחו את רוב נציגי ועדת הנשים, אחת הוועדות המסוכסכות ורוויות האינטרסים ביותר בועדות איגוד הכדורסל, והפכו אותם לדירקטוריון. אותה גברת בשינוי אדרת.


בראש העמידו איש נחמד ויקר, גדעון בריקמן, שאיננו יודע מי נגד מה וכולם מצפים ממנו להיות קוסם ולהזרים כסף יש מאין, בטענה שאיך לגברים יש ולנו אין? אבל זה לא נגמר בזה. אני מציע לבריקמן להזהר כי מהר מאד הוא יבין לאיזה בור הוא נכנס, ואולי כדאי שיפרוש לפני שיהיה מאוחר, כי ממנהלת הנשים הוא לא יגיע לאן שהוא רוצה. ועוד דבר לי לשרת הספורט: העמידה האוטומטית לטובת כל דבר שקשור לנשים היא אחת מאבני היסוד של ההרס בענף. אם השרה רוצה באמת לדאוג לענף עליה ללמוד טוב יותר את הנעשה. גם עודפי הכספים שיש לספורט הנשים הם רעה חולה. אפשר לחשוב שלספורט הגברים יש כבר מספיק כסף. התשובה היא הפוכה: יש חוסרים.


לפני שאאחל בהצלחה לרמלה ואשדוד בהצלחה בגביע אירופה, אני חושב שטוב יעשו השחקניות באם יחזרו להתאמן ולשחק, וישאירו למנהלים להחליט ולנהל ולדאוג לתוצאות במגרש. ועכשיו לראשי הערים והפוליטיקאים, שאין להם מושג בספורט אבל נותנים הוראה למאמנים לשתף רק שלוש זרות בניגוד להחלטות המקצועיות שהתקבלו - אני יודע שזה פופולארי לומר 'אני לא רוצה להזרים כסף כדי שישולם לשחקנים זרים', אך זו אמירה מקוממת ונובעת מחוסר הבנה של המתרחש. בכל מדינות העולם בכל ענפי הספורט משתפים היום שחקנים ושחקניות זרים. חוקים שונים ואינטרסים הביאו לכך, ובמרכזם חוק בוסמן. קבוצת הכדורסל של מכבי תל אביב היא הקבוצה המצליחה ביותר בספורט הישראלי. וגם היא לא היתה מגיעה להשגים ללא הזרים ששיתפו פעולה עם הישראלים. גם הישגי רמת השרון באירופה והישגי רמלה השנה, בדיוק כמו הפועל ת"א ומכבי חיפה בכדורגל, הגיעו כתוצאה מזרים וישראלים שכיכבו יחד. אז אם אתם לא מבינים ולא מתמצאים מוטב שלא תתבטאו, כמו שאתם לא תסכימו שיתבצעו דברים בעירכם בניגוד להחלטות שלכם ולנקבע במועצות העיר. ההחלטות בנושא הזרים בספורט מתקבלות על ידי גופי הספורט הבינלאומיים והישראלים וכך צריך לכבד אותם. כדאי מאוד שכל אחד יקרא, יפנים ויראה מה הוא יכול לעשות טוב יותר, רגע לפני שיהיה מאוחר מדי.