"זהבי דומה לרונאלדו. אצרף אותו לכל מקום"

בלעדי. יעקבי פגש את סוזה: ערן עוד שולח לי סרטים מהדרבי

עונת 2013/2014 הייתה שנה קסומה במיוחד עבור כל אוהד צהוב. מכבי ת"א הציגה כדורגל יוצא דופן, העפילה לשלב 32 האחרונות בליגה האירופית וזכתה באליפות שניה ברציפות. לאותו תואר היו שני גיבורים מרכזיים: פאולו סוזה וערן זהבי. אגדת העבר מפורטוגל הגיע לישראל והביא איתו סגנון אימון שעוד לא ראינו, כזה שכלל שינויי מערכים ויצירתיות שלא נתקלנו בה קודם לכן. המאמן הפך את מכבי ת"א לקבוצה שמשחקת כדורגל התקפי וסוחף ויצר מפלצת שלא ידעה שובע. למפלצת קוראים ערן זהבי.

לסוזה ולזהבי היה חיבור שקשה להסביר במילים. הפורטוגלי נתן לו אמון מוחלט, והוא החזיר לו עם 29 שערים שהפכו אותו לכוכב הכי גדול בכדורגל ישראלי, מעמד בו הוא מחזיק עד היום. נדב יעקבי המריא עד לסין ופגש את סוזה, מאמן טיאנג'ין כיום, שכעת שוב חוזה מקרוב בהצלחה המטאורית של זהבי. הפורטוגלי ניסה לצרף את זהבי בקיץ ואף הגיש לו הצעת ענק, אלא שהישראלי בסוף בחר להישאר בגוואנגז'ו. כעת בראיון בלעדי לערוץ הספורט המאמן מדבר על יחסיו המיוחדים עם זהבי והרצון להנחית אותו בכל קבוצה בה היה, כן, גם בפיורנטינה.


"אתה חייב לעבוד עם זהבי כדי להבין כמה הוא מיוחד", סוזה פתח את דבריו, "רק ברגע שמבינים אותו, אז אפשר לעזור אחד לשני לצמוח. כמובן שיש לי את דעותיי, אבל זה לאו דווקא דעות ניגודיות, זה לקבל מהם כלים שאני יכול מהם לצמוח ולהחזיר להם בחזרה. ערן הביא לי הרבה וממה שהבנתי מערן, הוא תמיד עשה דברים שלא נעשו בעבר, יש לו אמביציה ואובססיה אליהם, להיות טוב יותר ויותר בכל יום. יש לו את זה במנטליות שלו. לא היו לי ספק שבכל מקום שבו אני אלך אליו ושיש לו את ההזדמנות, אנסה להביא אותו. ממה שאני רואה עכשיו, הוא יכול להצליח בכל מקום".

אז אתה לא מופתע בכלל שהוא זכה בשחקן השנה בסין עונה שעברה?
"לא, בכלל לא. בסין צריכים להיות שחקנים טובים עם אמביציה לשחק, בגלל שהזרים עובדים קשה כדי לעזור לשחקנים הסינים. לערן תמיד יש מוטיבציה ורצון להשיג תוצאות".


היית רוצה אותו גם בפיורנטינה?
"כן, כמובן. בפיורנטינה זה היה יותר קשה כי כמות ואיכות השחקנים שהייתה לנו בעמדה שלו הייתה טובה, והעמדות המרכזיות שהקבוצה הייתה צריכה להתחזק לא היו בעמדה שלו. אני בטוח שאם ערן היה שם, הוא היה מצליח מאוד איתנו בקבוצה. הייתי שמח לצרף את ערן לכל קבוצה בה אאמן".


אמרת שאתה רואה השוואה בין ערן לרונאלדו.
"לשניהם יש אותה אובססיה להיות טוב יותר ויותר כל הזמן, זה תהליך, יש לך את ההתחלה, אבל אתה מעולם לא מסיים אותו (את התהליך), זה כאן (בראש שלו), והוא כל הזמן רוצה להיות יותר טוב. אם הוא הבקיע 30, אז בהמשך הוא ירצה להבקיע 31 או 32. פה מגיעה ההשוואה לרונאלדו, האובססיה לייצר יום טוב יותר מזה שהיה לך אתמול. התכונה הזו עוזרת לאנשים ושחקנים אחרים להיות מוצלחים. זהבי יצליח בכל מקום בו ישחק ויהיה בו, אני בטוח. יש לו מנטליות מיוחדת".

היו לכם הרבה שיחות בזמן שהיית במכבי ת"א?
"כן, גם לבד וגם עם חברים לקבוצה, בגלל זה לא רק שיחות לבד שעוזרות, אני נותן דוגמאות, אני לא רוצה להגיע רק לאחד, אני רוצה גם להגיע לאחרים. במיוחד לאלה שאהב והיה קרוב אליהם יותר. זה דבר טבעי. לגלות את האישיות אחד של השני, לתמוך, לכבד ולהמשיך לתת".


אחד הרגעים הגדולים שלך בישראל היה הניצחון בדרבי. רצת מסביב למגרש מאושר. האם זו הייתה הפעם הראשונה שחגגת ככה ?
"כן, כן אני עשיתי דברים אחרים אבל זה היה אינסטינקטיבי".


כמו מוריניו באולד טראפורד.
"כן, זה פשוט משהו שיוצא ברגע. זה היה משחק מעולה מכיוון שהייתי גאה מאוד בשחקנים שלי שהיה להם את הרצון והמוטיבציה לנצח. זה משהו שאנחנו לא שוכחים. ערן שלח את הווידאו הזה ממש לפני כמה ימים כי זה היה ממש לפני 4-5 שנים באותו יום. הוא שלח לי את זה כי הוא עדיין חי את החוויה הזאת כמונו. זה היה פשוט מעולה".
 
כבר נפגשתם בסין?
"לא, עוד לא. אנחנו מדברים הרבה, אבל עוד לא נפגשנו".


בקרוב תיפגשו למשחק ליגה
"כן. קודם כל זה יהיה תענוג לראות אותו ואת משפחתו. כמו שאמרתי לך, יש לי זיכרונות עצומים מישראל. אנחנו עדיין מרגישים את הרוח של המדינה איתנו".