תושבים חוזרים על ארבע

חלון ההעברות שנפתח והחלומות על קריירה אירופית גרמו לנו להיזכר בכוכבים הגדולים של הליגה שלנו שהמעבר אל מעבר לים הותיר בהם טראומה שלא תישכח לעולם. הליגיונרים הכושלים, מקטן ונמני עד ורמוט ויצחקי

גילי ורמוט – גנט, 2007/8

איזה שחקן עזב אותנו?
ורמוט עבר מהפועל תל אביב לגנט בתחילת 2007/8, כשהוא בן 22 ומחזיק במוניטין של שחקן בעל יכולת טכנית נדירה, אבל כזה שנעלם במשחקים משמעותיים. ארבע שנים אחרי שעלה לבוגרים של הפועל חיפה, המשיך ורמוט לאירופה עם שני גביעים בוולפסון בהם לא הצליח לתפוס מקום של קבע בהרכב.

חופשה או עבודה?
חופשה. ורמוט שותף ב-22 משחקים בקבוצה הבלגית, כשבבכורה הוא אפילו כבש שער, אך פתח רק בחמישה והשלים 90 דקות מלאות פעם אחת בלבד בעונה שלמה. את עונת 2007/8 סיים עם מספרים מביכים: בישול ושער, בדרך לנמל התעופה.

החזרה הביתה:
עונה אחת מעבר לים הספיקה לורמוט, שחזר ב-2008/9 להפועל תל אביב כשחקן טוב מזה שעזב. בעונה שעברה היה אחד השחקנים המובילים בקבוצה של אלי גוטמן, שרצה לאליפות עד למחזורים האחרונים, והעונה הפך יחד עם איתי שכטר לצמד הקטלני של האדומים בליגה ובאירופה, אליה הוא צפוי לחזור כבר בקיץ הקרוב.

ברק יצחקי – גנק, 2007/8

איזה שחקן עזב אותנו?
ברק יצחקי עבר מבית"ר ירושלים לגנק הבלגית בחלון ההעברות של ינואר 2008, כשהוא בן 23 ואחרי הפריצה הגדולה שלו: חצי עונה טובה ואליפות בטדי ב-2006/7 בה הצליח להתאושש מפציעה קשה, ועוד חצי עונה נהדרת ב-2007/8.

חופשה או עבודה?
עבודה. למרות מה שמקובל לחשוב, יצחקי דווקא הצליח לא רע בגנק, כשרשם 15 הופעות בחצי עונה, רובן המוחלט כשחקן הרכב, וכבש 3 שערים שאחד מהם נבחר לשער השנה בבלגיה. אלא שהגעגועים לקוסקוס של אמא ולחבר'ה בארץ קטעו את ההצלחה באיבה.

החזרה הביתה:
ברק יצחקי פתח רע את עונת 2008/9, אולי כי הצטרף לבית"ר רק בסוף יולי ולא היה שותף להכנה של הקבוצה. אבל כשנכנס לכושר, יצחקי היה כמעט בלתי ניתן לעצירה וסיים את העונה הקודמת עם 14 שערים ו-7 בישולים, והיה גדול על הליגה. את הקיץ האחרון הוא בילה בהמתנה לטלפון מהסוכן שישלח אותו שוב מעבר לים, מה שמצפה לו גם בקיץ הבא.

יניב קטן – ווסטהאם, 2006

איזה שחקן עזב אותנו?
קטן עזב את החממה של מכבי חיפה לטובת ווסטהאם בחלון ההעברות של ינואר 2006, אחרי עונת שיא של 8 שערים ו-14 בישולים שהובילו את מכבי חיפה לאליפות רביעית ב-5 עונות. קטן בן ה-25 התבלט אז בעיקר בזכות היכולת הפיסית והמהירות שלו, היה גדול על הליגה הישראלית ויצא לאירופה בתקופה הכי טובה מבחינתו.

חופשה או עבודה?
חופשה. למרות היכולת הטובה שהפגין בישראל והאיחוד עם חברו יוסי בניון בווסטהאם, קטן נכשל בלונדון, ורשם בחצי עונה רק 6 הופעות מאכזבות, בהן לא כבש ולא בישל. בסיום אותה עונה חזר קטן לחיפה, בזמן שבניון נבחר לשחקן המצטיין של הפטישים והמשיך משם לליברפול.

החזרה הביתה:
קטן התקשה לחזור לעצמו אחרי הכישלון בווסטהאם, ובשתי העונות מאז חזר לא הצליח לשחזר את המספרים שרשם בתקופה שקדמה למעבר לאנגליה. 15 שערים ו-21 בישולים בעונות 2003-2005 לעומת 12 שערים ו-6 בישולים בין 2006 ל-2008. קטן לא נכשל רק בנתונים הסטטיסטיים, אלא גם במבחן המנהיגות, עד להצגה הגדולה שלו ב-0:1 מול הפועל תל אביב, שלושה מחזורים לסיום העונה שעברה. לא היינו צריכים את החתימה על חוזה לחמש שנים בחיפה כדי לדעת: הוא לאירופה כבר לא יחזור.

וואליד באדיר – ווימבלדון, 1999/2000

איזה שחקן עזב אותנו?
באדיר הגיע לווימבלדון מהפועל פתח תקווה בסוף המילניום הקודם בגיל 25, ועם רזומה של 7 עונות בקבוצה שהיתה אז בצמרת הליגה הישראלית. אחרי עונת שיא עם 8 כיבושים ו-2 בישולים בהפועל פתח תקווה, הצטרף לקבוצה מתחתית הפרמיירליג באנגליה.

חופשה או עבודה?
חופשה. מהשנה שבילה בווימבלדון, יזכור באדיר בעיקר את האימון הראשון, בו כלאו אותו חבריו לקבוצה במקלחת למשך שעה, ואת השער יוצא דופן מול מנצ'סטר יונייטד באולד טראפורד. באדיר אמנם הפתיע רבים באנגליה בהסתגלות המהירה שלו לפיסיות של הפרמיירליג, אבל יחד עם זאת לא זכה להרבה דקות משחק והחליט לחזור לישראל.

החזרה הביתה:
לבאדיר הספיקה עונה אחת באנגליה כדי לקבל חוזה במכבי חיפה, אבל לקח לו עונה וחצי להתאושש מהאכזבה, בתקופה בה "כיכב" בפרשת הפקס שגרמה להדחתה של מכבי חיפה ממוקדמות ליגת האלופות. באדיר, שהפך לאשם בעל כורחו, הודה אז שהוא חוזר הביתה בוכה בכל יום, אלא שבמהלך העונה השניה נכנס לעניינים, והפך לבורג משמעותי בהצלחה של חיפה בשנים הבאות, ולסמל של הפועל תל אביב, בה הוא משחק עד עצם היום הזה.

אבי נמני – אתלטיקו מדריד, 1997/8, דרבי קאונטי, 1999/2000

איזה שחקן עזב אותנו?
אבי נמני עזב את מכבי תל אביב לאתלטיקו מדריד בעונת 1997/8 כשהוא בן 25, אחרי שהיה שותף בכיר לזכיה בדאבל תחת דרור קשטן עונה קודם לכן ועונות רבות בהן שמר על מאזן דו-ספרתי של שערים. לדרבי קאונטי הגיע נמני בגיל 27, אחרי התקופה הקצרה בספרד ועונה וחצי נוספת במכבי תל אביב.

חופשה או עבודה?
חופשה. נמני הוא השחקן הישראלי עם הקריירה האירופית המפוספסת ביותר. במדריד בילה כמה חודשים על הספסל של אתלטיקו ורשם רק 7 הופעות, בדרבי, אז קבוצת פרמיירליג, מצבו היה אפילו גרוע יותר ונמני חזר לקרית שלום אחרי כמה חודשים כשבמאזנו 4 משחקים בלבד.

החזרה הביתה:
שני הקאמבקים מהגיחות הקצרצרות לחו"ל לא השפיעו במיוחד על היכולת של אבי נמני בישראל, אבל הפכו אותו לכל יכול מבחינת האוהדים וההנהלה. מיד אחרי החזרה מדרבי אירעה התקרית עם שלמה שרף, שהעביר ביקורת על נמני ופוטר, וגם את ההדחה עם טל בנין ממכבי תל אביב הוא הפך למנוף לקראת הפיכתו לאיש הכי חזק במועדון עד היום.

איציק זוהר – אנטוורפן, 1994/5, קריסטל פאלאס, 1997/8

איזה שחקן עזב אותנו?
איציק זוהר עזב את מכבי תל אביב לאנטוורפן הבלגית בגיל 24 כשהוא בשיא הקריירה שלו, אחרי שהשלים זכיה באליפות וגביע בשלוש עונות בהן רשם נתונים נדירים עבור קשר: 49 שערים ו-19 בישולים. לניסיון השני שלו באירופה בקריסטל פאלאס האנגלית הגיע זוהר אחרי זכיה בדאבל עם מכבי תל אביב ואליפות עם בית"ר ירושלים, כשבשתי העונות הוא כובש 23 שערים ומבשל 6.

חופשה או עבודה?
עבודה וחופשה. באנטוורפן זוהר השתלב מצוין, לקח חלק ב-24 משחקים וכבש 6 שערים, אלא שמחלת צהבת גרמה לו לחזור לישראל. הקדנציה השניה של זוהר היתה כישלון מוחלט, והוא שרד בקריסטל פאלאס רק חצי עונה בה רשם 6 הופעות. הוא אף זכה לתואר "שחקן הרכש החלש בתולדות המועדון".

החזרה הביתה:
מהקאמבק הראשון ארצה נשאר אותו זוהר הנהדר, שהוביל את מכבי תל אביב לדאבל ואת בית"ר ירושלים לאליפות. אחרי החזרה השניה, הגיע זוהר למכבי חיפה בה נכשל כישלון חרוץ, חזר למכבי תל אביב וממנה המשיך למכבי הרצליה. רק שלוש שנים אחרי החזרה לארץ הצליח זוהר לחזור לכושרו הטוב במכבי נתניה, כשבשתי עונות וחצי כבש 29 שערים ובישל 17.