אימפריות נופלות מהר

בית"ר מתרסקת, מכבי מתכווצת ונתניה מתייבשת, אז הלכנו לפשפש בהיסטוריה: מה קרה לאימפריות הישראליות בכדורגל וכדורסל ברגע שהכסף הפסיק לזרום כמים?

אם לא יקרה משהו דרמטי – ולא יקרה - הסיפור הגדול של העונה הקרובה יהיה הדיאטה בתקציבי הקבוצות בליגת העל. כמו שזה נראה כרגע, הנפגעות העיקריות מכך תהיינה בית"ר ירושלים, מכבי תל אביב ומכבי נתניה, שהעמידו העונה סך תקציב שהגיע לסכום ענק של 225 מיליון שקלים, ובעונה הבאה ידרדרו לפחות משליש מזה. הנפגעת הברורה הראשונה היא מכבי נתניה, שהבעלים שלה דניאל יאמר הודיע כבר על תקציב של 14 מיליון שקלים, ולא מפסיק לקרוץ ולאותת על מעבר לדיסלדורף הגרמנית. אז רגע לפני שמכבי נתניה חוזרת להיות קבוצה קטנה וענייה מהקופסה, הנה כמה דוגמאות למועדונים ישראלים מפוארים עוד יותר, בכדורגל ובכדורסל, שקרסו ברגע שהכסף הגדול כבר לא היה באיזור.

הפועל חיפה בלי רובי שפירא >>>

הסיפור הטראגי ביותר על נפילתה של אימפריה הוא זה של הקבוצה האדומה של עיר הכרמל. בשנת 1993 רכש האוהד רובי שפירא את הקבוצה, שהיתה עד אז שקועה בליגה השניה, והכניס לכדורגל הישראלי סכומי העתק שלא היו מוכרים עד אז. הוא רכש את ראובן עטר ב-735 אלף דולר, שילם על רן בן שמעון 450 אלף ופיזר משכורות שמנות למאמני צמרת כמו דרור קשטן, אברהם גרנט והקרואטי איוון קטאליניץ'. ההשקעה של שפירא השתלמה עם האליפות ההיסטורית של עונת 1998/9, אלא שברקע כבר החלו השמועות על מצבו הכלכלי, שהובילו שנתיים מאוחר יותר גם לקיצוץ בתקציב הקבוצה. ב-14 בדצמבר 2001 התאבד שפירא בביתו שבניגריה, והשאיר את הקבוצה שכל כך אהב בידי מפרקים זמניים. חיפה מכרה את כל הנכסים שעוד נותרו לה, ירדה כבר באותה עונה לליגה השניה, ולמרות עליה וירידה באמצע העשור הצליחה רק העונה לחזור לליגה הראשונה, כשהיא מתבססת על שחקני בית יוצאי מחלקת הנוער המפוארת שבנה אותו שפירא.

בית"ר ירושלים ללא גד זאבי >>>

ארקדי גאידמק הוא לא הראשון שהגיע לבית"ר ירושלים, השקיע הרבה כסף, עשה המון רעש ועזב כשמאחוריו הררי חובות. בקיץ 2000 רכש את בית"ר איש העסקים גד זאבי, שהפיח הרבה תקוות שבאו לידי ביטוי במיוחד בטקס הצגת שחקנים נוצץ, שהבליט סוללת כוכבים שכללה את אלון מזרחי, ג'ובאני רוסו, פליקס חלפון, דוד אמסלם, ז'אן טלסניקוב, תמאש שאנדור ואישטוואן המאר, ואת המאמן אלי גוטמן, שהגיע אחרי גביע עם הפועל באר שבע ואליפות עם הפועל חיפה. אלא שבית"ר לא הצליחה כמצופה, האוהדים עשו את המוות לאלי גוטמן שאושפז עם לחצים בחזה, ולחצו גם על בני משפחתו של הבוס החדש. לזאבי זה הספיק, והוא עזב את הקבוצה חמציאות של חובות כבדים, וסכנה קיומית ממשית. כמו שיקרה כנראה בקרוב, גם אז מונה לקבוצה מפרק, והיא פתחה את העונה רק במחזור הרביעי בזכות מאיר פניג'ל, ששון שם טוב והאחים מאיר ושאול לוי, שרכשו את הקבוצה. בעונת 2001/2, הראשונה תחת הבעלים החדשים, שיחקה בית"ר עם סגל שהתבסס על יוצאי מחלקת הנוער וכמה שחקני ליגה ותיקים, והבטיחה את הישארותה רק במחזור הסיום.

הפועל תל אביב בלי ההסתדרות >>>

הפועל תל אביב הגיעה בעונת 1987/8 למרחק נגיעה מדאבל שלישי בהיסטוריה שלה וראשון מאז הקמת המדינה, אבל היא הפסידה בדרבי בגמר הגביע למכבי תל אביב. אלא שלמועדון המפואר המתינה מכה קשה עוד יותר מעבר לפינה: בפגישה עם נציגי מועצת הפועלים לגבי חובות העבר של המועדון, הבינו השחקנים שאת הכסף שמגיע להם הם כבר לא יראו. כמה שבועות לאחר מכן נחשפו חריגות קשות בחוזיהם של שחקנים רבים, והפועל נענשה בהפחתת 4 נקודות ליגה ובהשעיה של רבים מכוכביה. האדומים פתחו את עונת 1988/9 כשגם שחקנים שלא הושעו החליטו לשבות כמחאה על אותם חובות, והפועל הפכה לקבוצת נוער מחוזקת במשה סיני ואלי כהן, שעל פי החוזה שלהם לא יכלו לשבות. בסיום אותה עונה, ירדה הפועל תל אביב לראשונה בתולדותיה לליגת המשנה, כשחברי הנהלה מתחלפים חדשות לבקרים ושחקנים בכירים עושים ככל העולה על רוחם. הקבוצה הצליחה אמנם לחזור לליגה הראשונה אחרי עונה אחת בלבד, אבל במועדון שרר כאוס מוחלט שהסתיים רק עשר שנים מאוחר יותר, עם הזכיה בגביע המדינה בעונת 1998/9.

הפועל תל אביב בכדורסל ביום שאחרי ולדימיר גוסינסקי >>>

בשנת 2001 רכש איל ההון היהודי-רוסי ולדימיר גוסינסקי 60 אחוז ממניות הפועל תל אביב בכדורסל מידיו של שאול אייזנברג, שהמשיך להחזיק ב-40 אחוז הנותרים. בעונה השניה תחת הבוס החדש חזרה הקבוצה לליגה הראשונה, ובשנתיים הבאות הכניס המיליונר את היד עמוק לכיס, ובנה סגלים איכותיים שנועדו לאיים על תואר האליפות. עונת 2003/4 כללה ניצחון היסטורי 71:96 בדרבי על מכבי תל אביב, הגעה לגמר הפלייאוף ומקום שלישי ביורו פליג, המפעל השלישי בחשיבותו באירופה. מיד לאחר אותה עונה עזב גוסינסקי את המועדון, אותו כינה "בור ללא תחתית", והניהול חזר לידיו של שאול אייזנברג. הקבוצה החדשה של אפי בירנבוים הצליחה אמנם לסיים במקום השני, אלא שאז החל מסע הפירוק של אייזנברג: משחקי הבית עברו ליד אליהו השומם, בעוד עיריית תל אביב קיבלה אליה את אולם אוסישקין אותו התכוונה להרוס, ובשנה שלאחר מכן החליט הבוס לרשום את הקבוצה לליגת המשנה, כשהיא מתבססת על שחקנים אלמונים בדרך להתרסקות הבטוחה. אוהדי הפועל תל אביב, שהתנגדו לאייזנברג לאורך כל הדרך, הקימו לפני שנתיים את הפועל אוסישקין, שתשחק השנה בליגה הארצית כמו הפועל תל אביב שכה אהבו.

הפועל רמת גן בכדורסל בלי הגב של ראש העיר >>>

הפועל רמת גן, שנוסדה בשנת 1957, לא ידעה הרבה הצלחות בתחילת דרכה, אבל החל משנות ה-70 הפכה לגורם דומיננטי בצמרת הכדורסל הישראלי. היא מקפידה לנצח את מכבי תל אביב לפחות פעם אחת במשך 7 עונות רצופות, אבל קנתה לעצמה תדמית של לוזרית עם שבעה הפסדים בגמר הפלייאוף, וחמישה בגמר הגביע. מעל לכוכבים כמו חנן קרן, אביגדור מוסקוביץ', סטיב שלאכטר וסטיב מאלוביק, בלט סטיב קפלן, שזכה בתואר מלך הסלים של הליגה חמש פעמים ברציפות. את הקבוצה הדריכו מאמנים כמו צביקה שרף הצעיר, ואריה מליניאק שאף היה מאמן נבחרת ישראל (כשאפי בירנבוים הצעיר משמש עוזרו), אבל הקבוצה סבלה מאינספור בעיות שהובילו למותה. מחסור במגרש ביתי, בגלל שמגרשה בשכונת בורוכוב בגבעתיים לא היה מקורה, ובעיות כלכליות-פוליטיות שנוצרו בגלל שהאגודה שניהלה את הקבוצה החליטה בשנת 1984 להפסיק לכסות את החובות בשל חילוקי דעות עם ראש העיר דאז, אורי עמית. הקבוצה המשיכה לפזר צ'קים שמנים ללא כיסוי, עד שבשנת 1988 ירדה לליגת המשנה ונעלמה מן המפה.