רונאלדו כבר לא לבד | האם פורטוגל בדרך לזכייה שנייה ברציפות?

לפני 5 שנים הצליחו הפורטוגלים, עם נבחרת בינונית להחריד, להפתיע את כל אוהדי הכדורגל בעולם ולזכות ביורו. היום יש להם נבחרת עמוקה ומוכשרת בהרבה, שיכולה לחלום בגדול ולזכות בתואר שני ברציפות. האם נחזה בהתפוצצות של אחת הנבחרות המוכשרות בטורניר או שמא בכישלון קולוסלי?

נבחרת פורטוגל מעולם לא נחשבה לאחת מהגדולות. תמיד היו לפניה את ברזיל (ש"גנבה" את כינויה – הסלסאו), אנגליה, גרמניה, צרפת ועוד נבחרות רבות וטובות, כך שהציפייה מהן אף פעם לא הייתה גבוהה. למעשה, עד יורו 2004 הישג השיא של הנבחרת היה המקום השלישי במונדיאל 1966 אז שיחק אאוזביו, אחד החלוצים הטובים בהיסטוריה, שסחב אותם עד לחצי הגמר נגד האנגלים שזכו בתואר (ומאז לא זכו בכלום).

הפסל של אאוזביו בכניסה לאצטדיון של פורטוגל

למתחם היורו של רשת 13 >>

בשנת 2004 הגיע השינוי בדמותו של כוכב צעיר, אתלט ומלא תשוקה. שחקן אנונימי מספורטינג ליסבון בשם כריסטיאנו רונאלדו. בטורניר הביתי הצליחו רונאלדו וחבריו להגיע עד לגמר שם נתקעו בחומה יוונית והפסידו 1-0 משער של אנגלוס חריסטיאס. מאז לא הצליחו האדומים להגיע למעמד השיא באף טורניר גדול ובמונדיאל 2014 אפילו לא עברו את שלב הבתים, מה שנחשב לאחד הטורנירים הגרועים של פורטוגל בעת המודרנית ושל רונאלדו בפרט.

ביורו 2016 משהו השתנה. למרות נבחרת בינונית להחריד שכללה שמות כמו וייריניה, אליסאו, סדריק ואדר, ועל אף שלב בתים בו לא ניצחו אפילו פעם אחת, הצליחו הפורטוגלים להגיע לשלבי הנוק-אאוט ולנצל מסלול פשוט יחסית עד לגמר שם פגשו את נבחרת צרפת המרשימה. גם שם, למרות נחיתות איכותית ופציעה של כריסטיאנו בשלב מוקדם מאוד במשחק, הפורטוגלים ניצחו את המשחק משער של אותו אדר בהארכה וזכו בתואר הנכסף.

אדר - הכוכב המפתיע בגמר יורו 2016

גם רונאלדו ולואיס פיגו ברשימה: הגולים הכי יפים ביורו

ליורו הקרוב, מתייצבת הנבחרת הפורטוגלית בסגל המרשים בתולדותיה: ז'ואאו קנסלו ורובן דיאס ממנצ'סטר סיטי חוו עונת פריצה ושילובם עם פפה הוותיק ונונו מנדש הצעיר מייצרים הגנה אימתנית. בקישור, במקום שמות אלמוניים שהגיעו ביורו הקודם, מתייצבים ברונו פרננדש ממנצ'סטר יונייטד בעונה הטובה בקריירה, רובן נבש מוולבס, ויליאם קרבאליו מריאל בטיס ורנאטו סאנצ'ז הצעיר שחווה עונת פריצה מחודשת בליל הצרפתית.

נראה שהחלק שגורם לדמיון להתפרע הוא הקדמי: בנוסף לרונאלדו, נמצאים ברנרדו סילבה שמגיע גם הוא לאחר עונה נפלאה בסיטי, דיוגו ז'וטה שהוכיח שמדובר ברכישה גאונית של יורגן קלופ לליברפול. בנוסף להם, ישנו כוח אש מהספסל בדמותם של ז'ואאו פליקס מאתלטיקו מדריד ואנדרה סילבה שמגיע לאחר עונה של 28 שערים במדיה של פרנקפורט.

בניגוד לטורנירים קודמים, מגיעה פורטוגל כפייבוריטית ללכת רחוק. הסגל, בשילוב הוותיקים והצעירים, רק מצית את הדמיון של אוהדי הכדורגל. האם יצליחו לעבור את "בית המוות" הכולל גם את גרמניה וצרפת? איך יצליח רונאלדו להשתלב במארג בו הוא לא הכוכב היחיד? והאם העונה החלשה ביובנטוס תשפיע על הטורניר של נבחרתו? את התשובות נתחיל לראות הערב במשחקה מול הונגריה (19:00)

רוצה ללכת שוב עד הסוף | צילום: shutterstock