כריסטיאן אריקסן, קוקה קולה וזכויות להט"ב: הסיפורים החמים של שלב הבתים ביורו 2020

באיחור של שנה ומבלי לשנות את שמו, יורו 2020 יצא לדרך לפני כמעט שבועיים. מעבר לכדורגל מפתיע מצד כל הנבחרות המעורבות, לטוב ולרע, וסיום מותח לשלב הבתים היו גם רגעים שבלטו מעל המשחק

אריקסן - הסיפור המרכזי ביורו 2020 | צילום: shutterstock

בין שמיים ודשא

שבת בצהרי ה-12.6: ההתרגשות בנבחרת דנמרק בשיאה לקראת המשחק שפותח עבורה את הטורניר ולאחר שהגיעו כנבחרת חזקה עם ציפיות להתקדם מעבר לשלב הבתים. אלא שלגורל היו תכניות משלו: בדקה ה-44 כוכב הנבחרת, כריסטיאן אריקסן, קיבל כדור מזריקת חוץ, ובו במקום קרס לתוך הדשא. חברו לנבחרת, סימון קר, קלט באופן כמעט מיידי את חומרת המצב, ומיהר לסובב את אריקסן על צידו תוך וידוא שדרכי הנשימה שלו פתוחות. רופאי הקבוצה יתארו בהמשך את פעולותיו כקריטיות בהצלת חייו של אריקסן.

כריסטיאן אריקסן, דנמרק, יורו 2021
כריסטיאן אריקסן, דנמרק, יורו 2021 | צילום: באדיבות ספורט 1

לאחר מכן רופאי הקבוצה הגיעו במהירות למגרש כשבמקביל שחקני דנמרק הקיפו אותם במעגל וניסו לתת להם את הפרטיות המרבית שניתן לתת במקרה קיצוני שכזה. הרופאים הפעילו את הדפיברילטור ולמעשה החזירו את כריסטיאן אריקסן מהמתים, פשוטו כמשמעו: "החזרנו את כריסטיאן אריקסן לחיים אחרי רבע שעה של החייאה", סיפר רופא הנבחרת.
לאחר 14 דקות שנראו לכל העולם בכלל ולנוכחים באצטדיון בפרט כנצח, אריקסן הורד באלונקה מהמגרש, כשהוא חי, נושם ומתקשר. לאחר לבטים קשים ובהחלטה שהרימה לא מעט גבות, שחקני דנמרק עלו למחצית השנייה כדי לסיים את המשחק. הטלטלה הרגשית השפיעה על השחקנים והם הפסידו 0:1 לפינלנד החלשה. למרות ההפסד הדנים הצליחו לעלות שלב בצורה הירואית עם 1:4 נגד נבחרת רוסיה, ולמזלנו הסיפור של הנבחרת הכי מרגשת ביורו 2020 עדיין נכתב.

זכויות להט"ב הן עניין פוליטי, מסתבר

באחד משני המשחקים שנעלו את שלב הבתים אמש (23.6), נפגשו גרמניה והונגריה במשחק בו הצופה הישראלי הממוצע (כולל אנוכי) חשב כי מדובר במשחק שאולי תהיה בו הפתעה כלשהי וגרמניה תודח.
אומנם כמעט צפינו בהפתעה כזאת, אך מסתבר שהמשחק ייצג בעיני רבים את ההבדל בין קידמה וקבלה לפרימיטיביות וחושך: בשלהי חודש יוני, שהוא חודש הגאווה ברחבי העולם, העבירה הונגריה חוק האוסר חלוקת תוכן בבתי ספר שנחשב ע"י הממשל כקידום הומוסקסואליות ושינוי מין, כולל איסור דיונים בנושאי להט"ב ושינוי מגדרי בפני כל אדם מתחת לגיל 18. זאת, למורת רוחן של מפלגות השמאל בהונגריה שהחרימו את ההצבעה עליו, מפלגות זכויות אדם והאיחוד האירופי, שכעת מאיים לתבוע את הונגריה על הפרה בסיסית של זכויות אדם בעקבות חקיקת החוק.

כשכל זה מגיע למדינה מהמתקדמות בעולם בכל מה שקשור לזכויות להט"ב, תהיו בטוחים שהתגובה תגיע: עיריית מינכן פנתה לאופ"א בבקשה להאיר את האליאנץ ארנה, האצטדיון שאירח את המשחק המדובר, בצבעי הקשת של דגל הלהט"ב, במהלך מתבקש של סולידריות עם אזרחי להט"ב הונגרים בפרט ובשאר מדינות חשוכות בנושא בכלל. הבקשה של עיריית מינכן, באופן שיפתיע אדם שלא מכיר את אופ"א אך ממש לא את מי שכן, נדחתה. הטענה? זהו נושא פוליטי, ולא מערבבים פוליטיקה בכדורגל.
כדי להוסיף חטא על פשע, הארגון פרסם ברשתות החברתיות מכתב הבהרה הכולל את לוגו אופ"א עם דגל הלהט"ב ברקע ומסביר כי אופ"א דוגלת בכל מה שהדגל הזה מייצג ועוד שלל מילים יפות שמנסות לכסות על הניוון והארכאיות של הארגון הזה. אך הגרמנים בסופו של דבר אמרו את המילה האחרונה, ובתגובה לסירוב של אופ"א הוארו מבנים רבים ברחבי המדינה בצבעי דגל הגאווה.

תחייתה של איטליה

כל העולם עדיין מתאושש מהקורונה, אך נדמה שאין הרבה מדינות שמזוהות עם הקטסטרופה של הנגיף כמו איטליה: הפיאצות הריקות, עדויות הרופאים מבתי החולים על בחירה מי מבין המטופלים יחיה ומי ימות וכמובן 127,000 מקרי המוות (נכון לכתיבת שורות אלה) במדינה כתוצאה מהנגיף.

אך האם יכול להיות שההיסטוריה חוזרת על עצמה, בקטנה? לאחר מגפת המוות השחור באירופה, שנכנסה ליבשת דרך איטליה, קמה תנועת הרנסאנס הנודעת שהביאה לעולם עקרונות מדעיים ויצירות אומנות שכולם וכולן אבני דרך הנלמדות עד עצם היום הזה.
להבדיל אלף אלפי הבדלות, נבחרת איטליה הגיעה ליורו 2020 כנבחרת חזקה, אך משום מה לא נאמרה באותה נשימה עם צרפת, בלגיה ופורטוגל כאחת הפייבוריטיות לזכות בטורניר.

נבחרת איטליה - תרצה להמשיך לחגוג

יש להזכיר כי איטליה זכתה באירוויזיון האחרון, וייתכן מאוד שלאחר הזכייה הנבחרת הגיעה לתחרות במנטליות שונה, כזאת שרוצה להחזיר למדינה שלהם את הסיבות לשמוח, מדינה בה הכדורגל הוא בדרגה של דת: להביא את גביע היורו הבייתה ולתת לאיטלקים סיבה אמיתית לחייך, לחגוג ולשכוח, גם אם לרגע, את האובדן שפקד כל כך הרבה איטלקים.
כרגע נראה שהם בהחלט בדרך הנכונה והיו הנבחרת הכי משכנעת בשלב הבתים בהפרש ניכר, עם מאזן מושלם של 3 ניצחונות.


שתו מים

במסיבת עיתונאים לפני משחקה הראשון של נבחרת פורטוגל, התיישב כוכב הקבוצה ואחד השחקנים הכי מוכרים בעולם, כריסטיאנו רונאלדו, עם מאמנו כדי לענות על שאלות העיתונאים.
לצידו היו מונחים שני בקבוקי קולה, אותם הזיז בנונשלנטיות, הרים את בקבוק המים שלו ואמר "מים" כעדות לאתלט והספורטאי המסור שהוא, ומסיבת העיתונאים המשיכה ללא הפרעות נוספות.
בבוקר שאחרי, כל כותרות העיתונים חזרו על אותה הכותרת: הזזת הבקבוקים של רונאלדו עלתה לקוקה קולה בירידת המניה בכ-1.6% שהם 4 מיליארד דולר.

מעבר לצביעות המובנית במחווה של הכוכב הפורטוגלי, שכן לפני כמה שנים לא הייתה לו שום בעיה לפרסם את קוקה קולה ולקבל מהם מיליונים, הרעיון כי הזזת בקבוקים יכולה לעלות לתאגיד ענק מיליארדי דולרים נראה מופרך, אפילו בעולם שהופך למופרך מדי יום כמו שלנו.
ואמנם, כך באמת הדבר: לא היה כל קשר בין נפילת המניה להעלמת הבקבוקים של רונאלדו, שכן נפילת המניה כבר הייתה ידועה עם תום המסחר באותו היום, שננעל עוד לפני תחילת מסיבת העיתונאים המדוברת, כך מסביר הגארדיאן הבריטי, שמאז מחק את הכתבה המקורית.

ואם זה מה שהיה לנו עד עכשיו, מה יקרה בשלב הנוק-אאוט?