מי צריך הכנה לעונה? הדר ביטל את אדלשטיין

משחק המעבר של חיפה הועתק. פרנקו על ניצחון מכבי תל אביב

לעיתים מוזרה בעיני הדינמיקה בין המאמן הראשי לעוזריו. רמי הדר, בשלושה ימים, ביטל לחלוטין את "הכדורסל של ארז אדלשטיין", מכאן שמעניינת הדינמיקה בין אדלשטיין לעוזרו הדר, שכנראה לא האמין במאום בדרך בה הוביל אדלשטיין את מכבי תל אביב. את הכדורסל "המורכב" של אדלשטיין החליפו תרגילי התקפה פשוטים ובנאליים, שאותם מכירים השחקנים בצהוב מקבוצות שונות בהן שיחקו בעבר. משחק המעבר של הירוקים מחיפה תחת הדר הועתק לצהוב, ובכך מהפכת הדר ההתקפית הושלמה, לעת עתה.

הדר מצידו מעביר מסר לשחקנים ואומר: "רציתם, קיבלתם, רק קחו אותי איתכם", סביר להניח שאם משחק ההתקפה של הצהובים לא היה בחזקת נעלם עבור גלאטסראיי, בעקבות חילופי המאמנים בצהוב, אזי אפילו גלאטסראיי - קבוצת ההגנה הגרועה במפעל, עם ממוצע ספיגה של 97.3 נקודות למשחק, הייתה עושה עבודה הגנתית טובה יותר. עד למשחק קלעה מכבי ת"א בממוצע 89.5 נקודות למשחק, כך שעם תרגילים "פשוטים" או "מורכבים" למכבי ת"א לא הייתה בעיה להגיע לסקור התקפי מרשים. הבעיה של מכבי ת"א היתה ועודנה במשחק ההגנה של הקבוצה.

אם לא נטפל בפיק אנד רול, נתנפל
השינוי ההגנתי של הדר מסתכם בשלושה פרמטרים מרכזיים.
1. קולטון אייברסון קודם לחמישייה הראשונה ע"ח מייק צירבס שלא תרם עד כה הגנתית ובריבאונד. אייברסון (שהיה טוב השבוע גם במחזור הליגה נגד הפועל חולון) נראה כמי שהגיע לקחת את ההזדמנות שניתנה לו בשתי ידיים והיה לשחקן היעיל והאנרגטי ביותר במכבי ת"א (מדד כללי של 24, ומדד +/- של 15+ הטוב ביותר במדי הצהובים).


2. מכבי ת"א חזרה להגנת הצבע של מכבי חיפה תחת הדר, רוצה לומר שמירה כפולה מקו הבסיס על כל הכנסת כדור ללאו-פוסט. עם אותה שיטת הגנה פתחה מכבי ת"א את העונה וזנחה אותה מפני שחטפה אין ספור סלים קלים מחיתוכים לצבע ושלשות פתוחות. כך גם קרה אמש, ואנחנו עדיין באוקטובר. מעניין אם השיטה הזו תעבוד נגד קבוצות שיגיעו מוכנות ומאומנות יותר.


3. מאחר ומכבי ת"א לא מצאה עדיין את הפתרון ההגנתי שנוח לה למשחק הפיק אנד רול, הועתקה גם שיטת ההגנה על פיק אנד רול של מכבי חיפה לצהוב. דהיינו, אם יש לך שחקן גבוה שמתקשה בתנועת רגליים לטרלית בהגנת הפיק אנד רול (צ'וברביץ'/אייברסון/צירבס), נסה ללכת בהפוך על הפוך. במקום לשמור את הגבוה בצבע, נזרוק אותו שיתנפל על מוביל הכדור, גם 8-9 מטר מהסל, גם במחיר שהגבוה לא יספיק לחזור ולשמור את הצבע בזמן, וגם במחיר הפקרת קשת ה-3 (מפני שהגארדים שאמונים על הגנת הקלעים עסוקים בלעזור על הגנת הצבע, עד שהגבוה חוזר לשחקן שלו).


לא בכל יום תיתקל מכבי ת"א ביריבה שתזנח כבר מהרבע הראשון את תכנית המשחק שלה, ותעיף ללא הבחנה יותר מ60% מזריקות השדה שלה מטווח ה-3.

נורה אדומה עוד לפני ז'לגיריס והדרבי
אקט החלפת מאמן לרוב נותן אותותיו בטווח הקצר בלבד. מכאן שהיה ניתן לצפות שבמשחק נראה מכבי ת"א מתנפלת, טורפת את הפרקט, ראשונה לכל כדור אבוד ולכל ריבאונד שניתז מהטבעת, מפרקת חסימות בהגנה, שכן הסמכות פוטרה והאחריות עברה לפחות אתמול לגזרת השחקנים. ניתן היה לצפות שמכבי ת"א לפחות תפתח את המשחק באגרסיביות, ואף באגרסיביות יתר, שייתכן ואף תדעך מעט בהמשך המשחק. כל הנתונים המקדימים, כולל כבוד השחקנים שהיה מוטל על הכף והיכל מלא שדורש ניצחון, היו אמורים להביא להתפוצצות.


כגודל הציפיות כן גודל האכזבות. במקום התפוצצות על יריבה בהזמנה, חזינו באותה רשלנות וזחיחות הגנתית של חלק מהשחקנים הצהובים. המשחק התחיל בשתי חדירות קלילות באין מפריע לצבע הצהוב, ואם לא די בכך, מכבי ת"א ביצעה עבירה קבוצתית אחת בלבד ברבע הראשון, בו מכבי ת"א ספגה 24 נקודות. גם בהמשך, ההתפוצצות לא הגיעה ומכבי ת"א רשמה מחצית ראשונה מחרידה, בה היא ספגה 47 נקודות, כאשר גלא כמו ריאל מדריד (להבדיל), אף שולטת שוב בכדורים החוזרים בהתקפה, ונראית כמו שהאתגר שממול לא ממש מזיז לה.


שום בשורה לא הגיעה לאף אחת מהקבוצות במחצית השנייה. מכבי הייתה אנרגתית יותר בפתיחת הרבע השלישי בעיקר הודות לארגין עתמאן שלא החמיץ הזדמנות לטעות בהרכבים אותם העמיד על המגרש. (לאן נעלם ההרכב שבנה לו יתרון בראשות גולר-דנטמון-שילב-מיצוב ותומפסון/טיוס?).


עתמאן נתן קרדיט גדול מדי לאוסטין דיי הרך והאנוכי, שבאומנות חירב את המשחק של קבוצתו בעיקר הגנתית. שלושת השחקנים המשמעותיים ביותר של עתמאן במשחק - סינן גולר, אלכס טיוס ודיון תומפסון (שלושה שגם שומרים וגם שמים את הקבוצה לפניהם) הופקרו על-ידו עם בעיית עבירות ובכך עתמאן הגיע לדקות המכריעות עם הרכבי ייאוש רעים ואלתורים חסרי תועלת אל מול ווימס (בעתיד נדע איזו עקביות ומנהיגות הוא יכול להביא לקבוצה הזו), גאודלוק וסמית' שכבר רק רצו לעבור את הערב בשלום.

שאראס והבן של... מעבר לפינה
אם מכבי ת"א קיבלה אפילו מעט ביטחון מהניצחון הזה, דיינו. כבר מחר מכבי ת"א תיתקל ביריבה ביתית שלא מכוונת ליעדים של הצהובים, וברקע סרט בדרייב-אין וגם המטוס של הקטלונים המקרטעים מחמם מנועים. ניצחונות הם הכרח על מנת להרוויח זמן למקצה שיפורים (וקידום צבר אחד או שניים...), שכן תמיד נוח ונעים יותר להשתפר כל עוד מנצחים. סוף כסלו תחילת נובמבר אמרו הגששים, וכבר מעניין כמו באביב.