הטוב משבע: סיכום השבוע האחרון ב-NBA

לאב משאיר אבק, הווארד לא פוגע ובנט מביך את מי שבחר בו

1. לא לברון ג'יימס, לא קווין דוראנט וגם לא טוני פארקר, בלייק גריפין או כריס פול. רשמו לפניכם - השחקן המרשים ביותר מאז פתיחת העונה, הוא קווין לאב. הפורוורד של מינסוטה לוקח השנה את המשחק שלו לרמות אחרות, ולמרבה הפלא - הפציעה שעבר בעונה שעברה גרמה לו לחזור כשחקן טוב יותר ושלם יותר. לאב תמיד היה שחקן יעיל ומכונת דאבל דאבלים ידועה, אבל השנה הוא שידרג את משחקו באופן ניכר, אחרי שהשיל כמה קילוגרמים עודפים בפגרה והפך לנייד יותר ואתלטי יותר, וזאת מבלי לאבד את היכולת המדהימה שלו בריבאונד.

אבל יש עוד סיבה לשיפור, שנמצאת מעל לכל היתר. הסיבה המרכזית לכך שמדד היעילות של לאב מרקיע לשחקים, ושכרגע גם כוכבי הענק של ה-NBA נמצאים מאחוריו בטבלאות הפנטזי - היא שהפורוורד שיפר באופן משמעותי גם את יכולת המסירה, ובינתיים הוא ממוצע של יותר מ-5 אסיסטים למשחק, וזאת לאחר שבכל הקריירה הוא לא מסר יותר מ-2 אסיסטים בממוצע למשחק. אם לאב ימשיך בקצב הזה, אין ספק שמינסוטה תשבור את הרצף הנוראי ותחזור לפלייאוף אחרי תשע עונות שחונות.

2. הפתיחה של דוויט הווארד ויוסטון לעונה הייתה נראית מבטיחה, עד שהקבוצות היריבות פשוט הבינו מחדש שכדאי לשלוח אותו לקו, כי משם הוא משליך לבנים - ומאז הרוקטס מגמגמים. בטקסס אומרים שזה רק עניין של ביטחון וטוענים שבאימונים הכוכב קולע ב-80 אחוז, אבל מה לעשות שבינתיים איפה שחשוב - במשחקים עצמם - הוא מדייק ב-49 אחוז בלבד.


אז כן, השיטה הזאת מכוערת ומוציאה את החשק לראות את המשחק, אבל היא יעילה ומוציאה את הסנטר מדעתו, ולכן גם הביטחון שלו נפגע וכתוצאה מכך - גם היכולת שלו ושל הקבוצה כולה. יש פרשנים בארה"ב שכבר דוחפים לאסור את השיטה הנוראית, אבל עד שזה יקרה, להווארד ישנה דרך אחת בלבד לעקוף את המכשול הזה - לקלוע. ואם לא? בואו נאמר בעדינות שזה משהו יכול לפגוע בו עד סוף הקריירה.


3. צמרת המערב אמורה להיות צפופה במיוחד גם השנה, אבל למרות שמדובר רק בפתיחה, אף אחד לא ממש ציפה לראות את פורטלנד במקום כל כך גבוה. החבורה של טרי סטוטס ניצחה בכל חמשת משחקיה האחרונים ומדורגת במקום השני באיזור המערבי, עם מאזן של שבעה ניצחונות מתשעה משחקים. אחרי עונת רוקי חלומית, דמיאן לילארד חזר אפילו טוב יותר לעונתו השנייה בליגה, למרקוס אלדרידג' בשיאו וכך גם ניקולה באטום, שהפך לאחד השחקנים הכי מגוונים בליגה. הטרייל בלייזרס מסוגלים להיות עוד יותר טובים ועמוקים אחרי שהרוקי המבטיח, סי ג'יי מקולום, יחלים מהפציעה שלו, וכעת השאלה היא האם הם יוכלו לשמור על היכולת הזאת לאורך זמן, כשבעורף נושפות אריות המערב.

4. מהקבוצה המפתיעה של פתיחת העונה, לאכזבה הגדולה שלה - הנטס. אחרי צירופם של קווין גארנט ופול פירס, ברוקלין דיברה בקיץ על שאיפות אליפות, אבל לאחר שפתחה את העונה עם חמישה הפסדים משמונה משחקים, היא נראית יותר כמו עוד פרוייקט של 'עגלקטיקוס', ולא כמו קבוצה שיכולה להתמודד על תואר. ג'ייסון קיד לא תיאר לעצמו שככה תיראה תחילת הדרך שלו כמאמן ושגארנט ייראה כל כך רע אחרי המעבר מבוסטון, אבל כנראה שעניין הגיל מתחיל להשפיע. גם דרון וויליאמס לא הסתגל לשינויים שעברה הקבוצה הקיץ, ונראה שלקיד יש הרבה עבודה ומעט מאוד זמן - הבעלים הרוסי, מיכאיל פרוחרוב, הוא לא בן אדם שידוע בסבלנותו, כך שאם בברוקלין לא יתעוררו בקרוב, צפו לבלאגן.


5. ואם הגענו לאכזבות, אי אפשר בלי השחקן המאכזב עד כה. ההימור של קליבלנד על אנטוני בנט כבחירה הראשונה בדראפט האחרון אולי עוד יתברר בהמשך כמוצלח, אך בינתיים הפורוורד הקנדי מביך את עצמו ובעיקר את מי שהחליט לבחור בו. אומרים שכל ההתחלות קשות? במקרה של בנט זה מעבר למוגזם, כי  עד כה הוא פשוט קורס תחת הלחץ, כאשר החטיא את כל 15 ניסיונות הזריקה הראשונים שלו מהשדה וב-8 משחקים העמיד ממוצעים מחרידים של קצת יותר מנקודה למשחק, ב-12 אחוז מהשדה, 8 אחוז מהשלוש ו-50 אחוז מהקו - התחלה טראומתית לקריירת ה-NBA שלו.

6. אם בנט מחפש ללמוד ממישהו על מנת לצאת מהמצב הלא נעים אליו נקלע, אז כדאי לו לעקוב אחר מעלליו של בחירת הדראפט הראשונה מ-2006 - אנדריאה ברניאני. הפורוורד האיטלקי עבר הקיץ לניו יורק, אך בארבעת המשחקים הראשונים של העונה נראה רע מאוד ואף ספג קריאות בוז מאוהדי הניקס בגארדן.


יש הרבה שחקנים טובים שהיו מאבדים את הביטחון אחרי פתיחה כזאת וקבלת פנים כל כך קרה מהאוהדים האכזריים בניו יורק, אלא שברניאני לא הוריד את הראש. פציעתו של טייסון צ'נדלר הפכה אותו לשחקן הכי חשוב שיש לניקס מתחת לסלים והאחריות עשתה לו רק טוב, כשבארבעת המשחקים האחרונים הוא רשם ממוצעים של 21 נקודות, 6 ריבאונדים  וכמעט 2 חסימות למשחק, עם אחוזי קליעה מצוינים מכל הטווחים.

7. בליגה הטובה בעולם כולם כבר מזילים ריר על הכישרונות הענקיים שצפויים להיבחר בדראפט 2014. בשבוע החולף נפגשו במהלך פתיחת עונת המכללות שניים מהכישרונות המדוברים ביותר בארה"ב ובעולם כיום: אנדרו וויגינס מקנזס - שנחשב כבר עכשיו על ידי רבים כקונצנזוס למקום הראשון, וג'בארי פארקר מדיוק - שלפי תחזיות המומחים, אמור להיבחר מיד אחריו במקרה הטוב ביותר, או במקום החמישי במקרה הרע ביותר.


למרות העובדה שהם שני ילדים בני 18 שרק סיימו תיכון ושיחקו בסה"כ את משחקם השני במכללות, שניהם לא התרגשו מהמעמד ונראו כמו שני מקצוענים שמוכנים כבר עכשיו לרמה של ה-NBA. בסופו של דבר, וויגינס (22 נק' ו-9 ריב') הראה למה הוא צפוי להיבחר ראשון, כשהוביל את קנזס לניצחון על דיוק ופארקר (27 נק' ו-9 ריב'), אבל נראה שהשניים הללו עוד יפגשו אחד את השני הרבה פעמים בעתיד הקרוב והרחוק. לנו נותר רק לחכות בציפייה עד לרגע שבו זה יקרה ב-NBA על הבמה הגדולה מכולן.