הסוף לזובור? ב-NBA לחוצים מהיחס לרוקיס

הליגה לא תסבול יותר יחס משפיל של הוותיקים לשחקני שנה 1

אין זה סוד שכמעט כל שחקן שמגיע ל-NBA נאלץ לעבור בשנתו הראשונה "טירונות", הכוללת סדרה של משימות מבזות אשר נקבעות ע"י השחקנים הוותיקים בקבוצה, כמו למשל לאלץ את הרוקי לסחוב לשחקנים הוותיקים את התיקים האישיים וכו'. אך כעת, בעקבות פרשת ההתעללות שנחשפה לאחרונה במיאמי דולפינס ומסעירה את ה-NFL, הנהלת ה-NBA החליטה לצאת נגד התופעה ומזהירה את הקבוצות והשחקנים מפני השלכותיה.


לטובת מי שלא עוקב אחר הפוטבול אמריקאי, נזכיר כי אחד משחקניה הצעירים של מיאמי עזב את הקבוצה לאחרונה מכיוון שסבל מהטרדות חוזרות ונשנות של הוותיקים, שבין היתר איימו עליו והשמיעו כלפיו הערות גזעניות פוגעניות במיוחד. ב-NBA נבהלו מחומרת הפרשה והחליטו לשלוח מכתב רשמי לכל 30 הקבוצות בליגה, בו נמסר כי שום התנהגות אלימה, משפילה או מבזה בין שחקן לרעהו לא תתקבל בסלחנות. עוד נכתב במכתב כי הליגה רואה בחומרה כל אירוע שבו שחקן מכריח שחקן אחר לבצע מעשה כלשהו בניגוד לרצונו ו/או תחת איומים.


בקרב אנשי ה-NBA, אשר לרוב מתגאים ביחס שמקבלים השחקנים הצעירים בליגה, התופעה נתפסת כמשעשעת ולא מזיקה, אבל הפרשה שמסעירה את האמריקאים הפכה את הקבוצות לזהירות: המקרה הראשון הוא במינסוטה, שם ההנהלה אסרה על שחקניה להמשיך ב''מסורת'' הזובור. הרוקי של הטימברוולבס, שבאז מוחמד, קיבל מחבריו הוותיקים לקבוצה תיק של להקת הבנים "האחים ג'ונאס", אבל נשיא הוולבס, כריס רייט, אסר על מוחמד להסתובב איתו. "הורו לי לא להסתובב עם התיקים האלה ובתחשב במה שקורה בפוטבול, אני יכול להבין את זה", אמר מוחמד בתגובה והוסיף: "הם רוצים להבדיל את עצמם מתופעת ה"זובור" וההקנטות, ואני חושב שהיא תיעלם עכשיו".      
 
בכל מקרה, בארה"ב מודעים לכך שיש הבדלים מהותיים בין המקרה הקשה במיאמי לבין השטויות היומיומיות ב-NBA, ולאחר התפוצצות הפרשה בדולפינס יצא ג'ראט ג'ק מקליבלנד להגנת ההליגה כשאמר ל-USA TODAY: "אני חושב שאנחנו נותנים לרוקיס יחס טוב מאוד. כולם גברים מקצוענים וזה כזה פוגעני אם אנחנו מבקשים מהם לקנות לנו סופגניות מדי פעם. אני לא חושב שמה שקורה ב-NBA הוא בגדר "זובור" ואני לא אוהב להשתמש במושג הזה, בגלל הקונוטציות שליליות. זה בסה"כ מנהג שגורם לחדשים להבין שכל מי שהגיע לליגה לפניהם עבר דרך מסויימת כדי להיות פה ,ולא מדובר בבקשות מוגזמות או התנהגות לא ראויה".