הטרור מתגבר: פצוע קל בפיגוע ירי בשומרון

שני כלי רכב ישראליים נורו על-ידי מחבלים שנסעו ברכב חולף ליד חווארה שבשומרון. אחד הישראלים נפצע קל מרסיסים ופונה לביה"ח בילינסון בפתח תקווה. במקום נמצאו תשעה תרמילי ירי בשתי נקודות שונות

ארכיון
ארכיון | צילום: דובר צה"ל

פיגוע ירי בשומרון: מחבלים ירו הלילה (שישי) מתוך רכב חולף לעבר שני כלי רכב ישראליים סמוך לחווארה. ישראלי אחד נפצע קל מרסיסים ופונה לבית החולים בילינסון. נמצאו תשעה תרמילי ירי בשתי נקודות שונות באזור. ומערכת הביטחון מזהירים כי המצב נפיץ בשל החשש כי התגברות הטרור ביהודה ושומרון תביא להסלמה כללית. עמדת צה"ל ושב"כ הובאה אתמול בהערכת המצב הביטחונית שקיים ראש הממשלה לפיד.

בתוך כך, בסיכול הפיגוע בתל אביב אמש נתפס מוחמד מינאווי, תושב שכם בן 20 שהגיע ליפו עם תת-מקלע ומטעני צינור, ונעצר בזכות הערנות של שני שוטרי יס"מ. המחבל הורשע בעבר בעבירות טרור וסיפר על כוונתו להוציא לפועל פיגוע ולמרות דבריו, הוא לא היה במעקב אחרי שחרורו. המחבל שנתפס בכיכר השעון אמר לשוטרים: "באתי לתל אביב להיות שהיד". באתי לעשות פיגוע גדול באחד ממוקדי הבילוי בתל אביב". ערנותם של שני לוחמי יס"מ מנעה את הפיגוע הזה, לאחר שהחשוד עורר את חשדם והם עצרו אותו.

זמן קצר קודם לכן עצרו כוחות של סיירת גבעתי בהכוונת שב"כ את אחיו של המחבל בצומת תפוח, כשהחשד הוא כי האח סייע למחבל גם בהשגת הנשק והמטענים וגם בהסעה לקו התפר. המחבל נכנס לתחומי הקו הירוק ככל הנראה דרך אחת הפרצות בגדר ההפרדה בקו התפר, ומשם לקח מונית ליפו. לשב"כ לא הייתה התראה על הפיגוע הזה, ולמחבל אין שיוך ארגוני. בעבר היו התראות לגבי החשוד, מוחמד רינאוי בן ה-19 מרפידייה שבשכם, שנתפס עם סכין בהר הבית בחודש מאי האחרון, ונשפט לארבעה חודשי מאסר, עד ששוחרר לאחרונה.

המפכ''ל קובי שבתאי עם לוחמי היס''מ שסיכלו את הפיגוע בכיכר השעון ביפו
המפכ''ל קובי שבתאי עם לוחמי היס''מ שסיכלו את הפיגוע בכיכר השעון ביפו

שריף חסון ומנגיסטו מוהאבאו, לוחמי היס"מ שלכדו את המחבל, התראיינו הערב במהדורה המרכזית, וסיפרו על התגלגלות האירועים. "במהלך פעילות יזומה ושגרתית ביפו, זיהיתי בחור חשוד שההתנהגות שלו העלתה את החשד שלנו", אמר חסון, "קראתי לו אליי לבדיקה, ובמהלך התשאול התברר לי שהוא שוהה בלתי חוקי ואין לו תעודת זהות עליו. ניתקנו ממנו את התיק, ומנגיסטו החל לבדוק אותו, וראה בתוכו נשק".

הנשק שנתפס אצל המחבל ביפו
הנשק שנתפס אצל המחבל ביפו | צילום: דוברות המשטרה

"עצרנו אותו, הזמנו את כל הגורמים והמשכנו את הטיפול איתו", הוסיף חסון, שסיפר כי הצליח לזהות את התנהגותו החשודה של המחבל, מאחר ובמסגרת תפקידו הוא מסתובב הרבה באזור, והוא מכיר את "ההתנהגות והתנועות החשודות שישר קופצות לנו לעין. אנחנו חיים את זה יום יום". לדבריו של חסון, "הוא (המחבל) התנהג כרגיל, ענה על כל השאלות וסיפר על כך שהוא מהשטחים ואין לו אישור ותעודת זהות. הכל ברוגע". מנגיסטו הוסיף: "כשאזקנו אותו הוא לא דיבר. לא הוציא מילה. הוא לא אמר כלום".

ראש הממשלה יאיר לפיד אמר מוקדם יותר הערב בעקבות סיכול הפיגוע: "מדינת ישראל תפעל ביד קשה ובלי פשרות כנגד מי שמנסה לפגוע בנו. אני מברך את כוחות הביטחון על תפיסת המחבלים בתל אביב-יפו, בכך הם מנעו פיגוע משמעותי. אנו נדרשים להמשיך לפעול בכלל הכלים על מנת להחזיר את היציבות הביטחונית לאזור".

בקריה התקיימה היום התייעצות ביטחונית דחופה בהשתתפות רה"מ לפיד, וגורם מדיני מסר לכתבים המדיניים כי "המנגנונים הפלסטינים חייבים להגביר את הפעילות שלהם והאפקטיביות שלהם על מנת למנוע הסלמה רבתי.
המשתתפים, כולם, דיברו על כך שהמצב נפיץ מאוד. הקו התקיף במלחמה בטרור יימשך - ישראל תעשה הכל למנוע מהטרור לפגוע באזרחי ישראל. נדרשת מנהיגות מצד הרשות הפלסטינית".

השר לביטחון הפנים עמר בר-לב מסר: "לכידת השוהה הבלתי חוקי שהחזיק ברשותו רובה ומטעני צינור, היום ביפו, על ידי לוחמי יס"מ ממחוז תל אביב, מנעה פיגוע גדול ומעידה על נחישות, ניסיון מבצעי, עירנות וחתירה למגע של השוטרים, והם ראויים לכל שבח על כך. שוב הוכח כי שוטרי ושוטרות משטרת ישראל ניצבים בחזית המאבק בטרור הפלסטיני, וחוצצים בגופם בין המחבלים לבין אזרחי ישראל".

מפכ"ל המשטרה קובי שבתאי הגיע אל זירת האירוע ואמר: "היום נמנע פיגוע במדינת ישראל. סמוך לשעה ארבע הגיע מחבל מצויד ברובה מסוג קרלגוסטב תקני, עם מחסנית, ושני מטעני השלכה מלאים במסמרים על מנת לבצע פיגוע בתל אביב".

"המחבל בן 19 תושב שכם מודה שהיה בדרך לבצע פיגוע", הוסיף המפכ"ל, "חיפש אזור הומה קהל על מנת לבצע ירי וטבח המוני. העירנות של שני שוטרי היס"מ מנעו פה פיגוע בסדר גודל מאוד גדול של הרוגים. זו ההזדמנות להגיד תודה לכל השוטרים שפועלים פה עם ההגברה של הפעילות שלנו לאור המתיחות".