מה כדאי לראות בפסטיבל הג'אז באילת?

הפרקשניסט פדריטו מרטינז, הזמרת ליז רייט, נגן המפוחית גרגואר מארה ועוד אמנים שאסור לכם לפספס בפסטיבל "ג'אז בים האדום"

מרטין כהן
מרטין כהן | צילום: פדריטו מרטינז

בג'אז אין כוכבים, לפחות לא כמו בעולם הפופ וברוק בו האמנים המובילים הופכים לתאגידים מסחריים. מאז ענקי הג'אז של שנות החמישים כמעט ואי אפשר למצוא כוכבים בלעדיים שלוקחים את מרכז הבמה. יש כמובן שמות מוכרים יותר ופחות, אך נותר מקום רב לקשת גדולה ורחבה של אמנים מוכשרים ומגוונים. אפשר לומר שג'אז הוא הסוגה הדמוקרטית והפלורליסטית ביותר - מעמד הולם למוזיקה שצמחה משילוב של מוזיקה מהיבשת הישנה והלבנה ומקצבים שחורים.

 

פסטיבל "ג'אז בים האדום" באילת, שנפתח הערב (ראשון) ויתקיים עד יום רביעי (24.8) נתן תמיד מקום לאמנים מגוונים ומעניינים. השנה הוא יפתח בצל פעולות הטרור שאירעו בסמוך לעיר בשבוע שעבר, שהובילו למספר ביטולים. את האמנים שלא יגיעו מחליפים תותחים מקומיים: אסף אבידן וה'צלנית קרני פוסטל ואבישי כהן, מנהל הפסטיבל בשנים האחרונות ואמן ג'אז בקנה מידה בינלאומי בפני עצמו.

 

לטובת מי שמתכנן להגיע לפסטיבל, אבל מתבלבל משפע המופיעים, הכנו רשימת הופעות שיאפשרו לכם לשמוע ולהתנסות בסגנונות שונים של אמני ג'אז ותיקים וגם של כמה פחות מוכרים:

פדריטו מרטינז ולהקתו

הפסטיבל באילת מתחיל לאחר החשיכה, לא רק בגלל ההפוגה מהחום, אלא כי אין שעה טובה יותר להאזין למוזיקה. ההופעה של להקתו של הזמר ונגן כלי ההקשה הקובני, פדריטו מרטינז, תתחיל ביום ראשון באחת בלילה, שעה אידאלית להאזין למקצבים אפריקניים קובניים. הלהקה הצעירה שהתגבשה בניו יורק מנגנת מוזיקה אפרו קובנית קצבית אנרגטית ועדכנית. מי שמתקשה להזיז את האגן בתנועות לטיניות אחרי חצות, יוכל להנות מהופעה נוספת ביום שני ב-23:30.

 

גרגואר מארה

דמיינו סרט פילם נואר, אשה נכנסת לחדרו אפוף העשן של בלש פרטי. גרגואר והמפוחית שלו יכולים להרכיב את מוזיקת הרקע. כן, קראתם נכון, מפוחית. מאר ליווה בהרמוניקה שלו שמות רבים וגדולים, מפט מתיני ועד הרבי הנקוק. באילת  הוא יופיע עם הרכב משלו, עם מפוחית שיצרו לכבודו ועם מוזיקה מהפנטת, מרגשת ותמימה. הופעה מושלמת לסגירת הלילה.

 

בורלסק + Organic Sound Unit

זו השנה השלישית בה אבישי כהן מנהל את פסטיבל הג'אז וזו גם השנה השלישית בה הוא מקפיד לתת הזדמנות ללהקות חדשות ומבטיחות ולא מוכרות. נסיון השנים הקודמות מלמד שכדאי לשמוע מה יש לדור הצעיר להגיד. השנה שתי להקות מסקרנות יחלקו במה אחת:

 

בורלסק - שלישיה בסיסית של גיטרה בס ותופים שמושפעת פחות או יותר מכל ז'אנר מוזיקלי קיים. עושה רושם שעושר הסגנונות לא מונע מתוך  התפזרות של צעירים חסרי נסיון אלא מתוך  התמקדות במה שבאמת מעניין אותם לעשות: התנסות איכותית.

 

Organic sound Unit - ההרכב זב החוטם, במובן הטוב של המילה, מורכב משבעה צעירים בגילאי 17-21,  שיוצרים ג'אז אקספרינמנטלי מקורי ומלא חיות.  אם האנרגיות שעולות מן ההקלטות שלהם יתפרצו על הבמה, יהיה זה מופע בלתי נשכח.

 

דניאל זמיר

דניאל זמיר הוא קול ותיק וייחודי בסצנה המקומית. נגן הסקסופון שהצליח בניו יורק, הפך שם  לחסיד  ושמשלב ג'אז עם אלמנטים כלייזמריים, יופיע עם הפסנתרן ניתאי הרשקוביץ ביום א' בשמונה. המוזיקה שלו מפתיעה לא פחות מהביוגרפיה שלו ואפילו תזזיתית יותר.  זוהי ההופעה היחידה של זמיר באילת  ומומלץ לכל חסידי הג'אז לפתוח איתו את הפסטיבל.

 

יש כמובן עוד אמנים מסקרנים וטובים שיופיעו בפסטיבל כמו יעל דקלבאום סטיב סמית', יוני רכטר ושי מאסטרו, אם למנות כמה. את הפרטים המלאים על הופעותיהם אפשר למצוא באתר הפסטיבל.