"השם עזר לי להשמין"

האיש מאחורי ההרכב ההונגרי "אריק סומו" עונה על כמה שאלות דחופות לקראת ההופעה בארץ. ראיון

טוביאשי אמברוס הוא מוסיקאי ודיג'יי הונגרי, שזכה להצלחה מפתיעה למדי עם אלבום סולו ששחרר תחת השם "אריק סומו". בינתיים, "אריק סומו" הפך מפרויקט ללהקה, שמתכננת לשחרר שני אלבומים השנה, הראשון הוא גרסה בהופעה חיה של האלבום הראשון "מיי רוקי מאונטין" ובהמשך השנה אלבום חדש של הלהקה. בעקבות הצלחת ההרכב בארץ, אנחנו זוכים להופעה בשישי הקרוב בבארבי תל אביב של הרכב המוסיקה המגניב הזה, שיהיה מסקרן מאוד לשמוע איך השירים המקפיצים והסאונד האקלקטי שלו נשמעים לייב.

מה שלומך מר אמברוס?
האמת היא שהרגע קמתי, בשעה מאוד מוקדמת. יש לי המון מה לארגן לפני הטיסה לישראל, ככה שאני קצת ישנוני לפני התה של 6:30 שלי, למרות שבדרך כלל אני אוהב לקום מוקדם. תודה שאתה שואל.

בבקשה. אתה נרגש לקראת ההגעה לישראל?
בוודאי. כולנו מאוד נרגשים, גם משום שמעולם לא הופענו במקום שיותר רחוק מבודפשט מאשר תל אביב. אנחנו מגיעים גם כי בשלוש שנים האחרונות קיבלנו עשרות מכתבים נחמדים ממעריצים מישראל שאהבו את האלבום שלנו.

מה משמעות השם "אריק סומו"?
בשנות ה-20 לחיי הייתי מאוד-מאוד רזה, אז חשבתי שאבחר שם שיעזור לי להשמין קצת, מה שעבד בסופו של דבר. ואריק זה פשוט שם שאני אוהב.

עבדת בהיי-טק לפני המוסיקה. איך נראית חלוקת הזמן שלך היום?
מ-2004 אני מסוגל להתפרנס אך ורק מעשיית מוסיקה. מבחינת קריירה, היה קשה לעבור מהיי-טק למוסיקה. אני עדיין מפיק ואמשיך להפיק מוסיקה "מסחרית" - אין לי שום דבר נגד מוזיקה לפסי-קול, פרסומות וכו'. אני נהנה מזה מאוד.

איך אתם מעבירים את הצליל העשיר, המגוון והחם שלכם להופעה, למה אנחנו יכולים צפות?
עיבדנו מחדש את כל השירים כך שיתאימו ללהקה של שבעה נגנים: שתי זמרות, מתופף, כלי הקשה, באס וגיטרה. אני מנגן בקלידים. אנחנו מכניסים לשירים אווירה אחרת מזו של הגרסאות המוקלטות. מי שבא להופעה שלנו ומכיר את הגרסאות מהאלבום לרוב אוהב יותר את הביצועים מההופעה. אנחנו רוצים לשמר איזו אווירה פסיכדלית ואנחנו משתמשים בלא-מעט סימפולים מהאלבום עצמו.

אתה עדיין מתקלט? יש סיכוי שתתקלט גם בארץ?
אני עוד לא יודע. אני עדיין מתקלט, אבל לא הרבה - כמה פעמים בשנה. בדיוק נתתי סט באיסטנבול והיה כיף. כשאני מתקלט, אני שם מה שבא לי; מדבנדרה בנהארט ועד ג'ורג' מייקל.

תוכל לספר לנו על כמה מההשפעות שלך, על פי המוסיקה שלך נראה שיש הרבה
האזנתי למוזיקת פולק הונגרית כבר בגיל חמש, כשההורים שלי קנו לי ולאחותי תקליט של מוסיקת ריקודים הונגרית-מסורתית, מה שהיה מאוד פופולרי בבודפשט בשנות ה-70 וה-80. זה היה דבר מאוד חדשני אז, שאנשים גילו מחדש מוזיקת פולק של ממש, לא את זו המשעממת שהייתה ברדיו, אלא כזו אנרגטית, של ריקודים.

למדת מוסיקה בצורה מסודרת?
כן, למדתי כינור ופסנתר. אני מנגן גם קצת גיטרה, אבל לא בהופעה. אני קצת שר אבל בהופעות.

יש לך שירים בשפות שונות, למה?
יש לנו כמה שירים באנגלית וכן בשפה לא-ידועה בה משתמשת הזמרת שמשתפת איתנו כבר הרבה זמן פעולה, קיס ארצזי. הזמרת שלנו, הרקסה ורוניקה, התחילה לכתוב מילים מאוד יפות באנגלית ונשתמש בהן לאלבום הבא, בו יהיו יותר קטעים עם שירה.

עם מי הייתה רוצה לשתף פעולה?
אני לא נוטה לפנטז על דברים לא-ריאליים באופן כללי, אבל בכל זאת: הגיבור שלי (ושל הגיטריסט שלנו) הוא טום וייטס. אני לא מסתכל עליו כמשת"פ פוטנציאלי, אלא כמעין אור-מנחה. כל פעם שאני נתקל בבעיה, אני חושב לעצמי "מה מר וייטס היה עושה?" ולעתים זה מאוד עוזר.

יש לך אתר יפיפה. אתה יכול לספר לנו על הקונספט מאחוריו?
כששואלים אותנו לגבי הסגנון שלנו, אנחנו קוראים לו ג'אז-סול-רוק-מקלחת. הסיבה לכך היא שמאוד אהבתי מוזיקה כילד קטן והייתי שומע הרבה מוסיקה בזמן האמבטיה, קלטות הפופ והרוק של אבא שלי משנות ה-60 וה-70 היו ההשפעות הראשונות עלי והן עדיין משפיעות על הכתיבה שלי.

על מה אתה עובד עכשיו?
יש לנו להקה שהיא ממש פופולרית בהונגריה, "Peterfy Bori & Love Band", עם זמרת שהיא גם שחקנית מפורסמת בהונגריה. עושה רושם שזה ממש מצליח בהונגריה. כרגע אני עובד גם על שני פסי-קול לקולנוע. זה מאוד מעניין ואני עדיין לומד איך לעשות את זה. יצירת סרט זה תהליך מאוד מסובך שדורש המון יכולת טכנית והמון כוח-פנימי, וכנ"ל לגבי פסי-קול עצמם. זה דבר מאוד קשה שלוקח הרבה אנרגיה מהיצירה לעצמי, אבל עדיין שווה את זה.

אריק סומו יופיעו במועדון ה"בארבי" ב-11/1