מנהל פסטיבל קואצ'לה חושף מה הרגע שהפך את הפסטיבל למפורסם

אליוט לפקו, ממנהלי פסטיבל קואצ'לה ביקר בישראל ותפסנו אותו לשיחה קצרה על מוזיקה ופסטיבלים. וגם: איך לוח ההופעות של קיץ 2019 בישראל? • נכנס לקצב

טומורולנד 2017
טומורולנד 2017 | צילום: אינסטגרם טומורולנד

בסוף השבוע האחרון התקיים בתל-אביב פסטיבל "Tune In Tel-Aviv". הפסטיבל שזו השנה השביעית, שלו התקיים לראשונה בחסות לייב ניישן ישראל. מטרת הפסטיבל היא להפגיש בין בכירי תעשיית המוזיקה העולמית לבין אמנים ישראלים במטרה ליצור שיתופי פעולה וכן לחשוף אנשי מפתח בתעשיית המוזיקה לאמנים המקומיים.

 

אחד מאורחי הפסטיבל היה אליוט לפקו, סגן נשיא גולדן וויס וממנהלי פסטיבל קואצ'לה, שנחשב לאחד הפסטיבלים הגדולים והחשובים בעולם. אליוט, שהתחיל את הקריירה שלו באייטיז כמנהל בתחום הופעות הרוק האלטרנטיביות במונטריאול, מספר כי התחום השתנה לגמרי מאז ימיו הראשונים.

 

"כל תחום ההופעות גדול בהרבה כיום. זה הפך למשהו עולמי ויש תחרות גדולה יותר כיום. כשהתחלנו עם קואצ'לה לא היו הרבה פסטיבלים בארה"ב ועכשיו יש מאות".

 

אליוט לפקו (משמאל)
אליוט לפקו (משמאל) | צילום: צילום: אריאל פסטנוק

אנחנו שומעים כבר שנים שכל תחום ההופעות והפסטיבלים נמצא על סף התרסקות אבל עדיין רואים פסטיבלים עצומים כמו קואצ'לה שמוכרים את כל הכרטיסים מהר מאוד. איך אתה רואה את תעשיית ההופעות כיום?

"יש היום הרבה ז'אנרים ותעשיות שונות בתוך התחום. יש את תעשיית הראפ, תעשיית ה-EDM וכמובן תעשיית הרוק. אני מאמין שכל עוד התעשיות האלה ימשיכו לייצר אמנים חדשים אנשים ימשיכו לבוא להופעות. אנשים אוהבים פסטיבלים כמו קואצ'לה כי הם יכולים לבוא ולבלות עם אנשים בגילם ואני מאמין שהנוסחה הזו תמשיך להצליח".

 

כיום קואצ'לה נחשב לאחד הפסטיבלים הגדולים בעולם אם לא לגדול ביותר. איך הפסטיבל התפתח לאורך השנים?

"כשהתחלנו עם קואצ'לה זה היה פסטיבל של יום אחד, לאחר מכן הוא הפך לפסטיבל שנערך כמה ימים וכיום הוא כבר נמשך שני סופי שבוע. מה שעושה את קואצ'לה למיוחד היא העובדה שהוא מאוד מזמין בגישה שלו. יש שם את האמנים הגדולים בעולם אבל גם המון אמנים קטנים שאפשר לגלות. בנוסף לזה יש בפסטיבל אוכל טוב והוא נקי מאוד וזה לדעתי מה שהופך אותו לכל-כך אהוב".

 

האם לדעתך יש רגע ששינה את הפסטיבל? רגע שאתה יכול להצביע שהפך את הפסטיבל לכל-כך מפורסם?

"אני חושב שההופעה של דאפט פאנק עם הפירמידה הייתה ללא ספק רגע ענק שחשף את הפסטיבל לקהל חדש והעובדה שהם לא הופיעו הרבה מאז הפכה אותו למיוחד עוד יותר. זה רגע שבעיניי עזר המון לפסטיבל אבל גם תרם המון לדאפט פאנק שקיבלו את הבמה הזו. גם ההופעה של רדיוהד יחד עם הפיקסיז היא רגע חשוב".

 

יש לפסטיבל חיבור חזק עם סצנת ה-EDM. מה לדעתך מייחד את מעריצי ה-EDM שמגיעים לפסטיבל לעומת הקהלים האחרים?

"אני חושב שאנשי ה-EDM יכולים לשמוע את המוזיקה הזו כל היום ולא לעזוב את הבמה. אנשי הרוק למשל מגיעים ומנסים לשמוע גם מוזיקה אחרת וחלק גדול מאנשי ה-EDM היו ממש שמחים שכל הפסטיבל יהיה רק EDM. הם פחות פתוחים למוזיקה אחרת אבל בעיניי הגיוון בפסטיבל חשוב מאוד".

 

באותו נושא, צפית בהתפתחות הז'אנר מהזמנים של דאפט פאנק ועד אמנים כמו מרשמלו כיום. איך לדעתך המוזיקה הזו התפתחה?

"אני חושב שהאמנים הפכו למתוחכמים יותר במה שהם מנסים להביא וההופעות הפכו לענקיות. אמני הדאנס שמנגנים אצלנו יכול לבוא עם מעט מאוד ציוד עליהם אבל ההפקה עצמה עצומה. הסאונד, האורות וכל האווירה שהם יוצרים משמעותית בהרבה מזאת שאנחנו מקבלים בהופעת רוק".

 

אתה מבקר בכל העולם כדי למצוא כישרונות חדשים. האם יש איזשהי תכונה שאתה חושב שצריכה להיות לאמן שרוצה להפוך לכוכב בינלאומי?

"האמת שקשה להצביע על אמת מסוימת או חוקים כאלה ואחרים. אני מאמין שהדבר הכי חשוב הוא להישאר נאמן לעצמך ולנסות להיות כמה שיותר יצירתיים".

 

יש לך איזה מסר לישראלים שמגיעים השנה לפסטיבל?

"אני כמובן לא יכול למסור שמות עדיין אבל אני יכול להגיד שהשנה יהיה לנו באמת כמה מהאמנים העולים הטובים בעולם. אני ממליץ לכל מי שמגיע לפסטיבל לנסות ולצאת מאזור הנוחות ולהיפתח לאמנים וז'אנרים חדשים".

 

View this post on Instagram

Irreplaceable ?: @imagineimagery

A post shared by Coachella (@coachella) on

 

יש לא מעט אנשים שחושבים שקואצ'לה מנצלים את הכוח שלהם כדי ליצור סביבה אנטי-תחרותית. לא מזמן קיבלתם תביעה על סעיף חמשת המדינות (סעיף האוסר על חלק מאמני הפסטיבל להופיע ברדיוס של חמש מדינות במשך שנה). האם לדעתך יש אמת בטענות האלה?

"אין תגובה".

 

כל הכרטיסים שהוצעו לקואצ'לה כבר נמכרו. למעריצי ה-EDM שמחפשים בכל זאת פסטיבל, יש אחד שאתה ממליץ עליו?

"האמת שהפסטיבלים באירופה פשוט אדירים. אני ממליץ למי שרוצה לטוס לחשוב לא רק על הפסטיבל עצמו אלא על המדינה שהוא רוצה לבקר בה".

 

ולסיום, הנחתת בקואצ'לה כמה מהשמות הגדולים בהיסטוריה של המוזיקה. האם יש איזשהו אמן שלא הופיע בפסטיבל עדיין שאתה חולם להביא?

"דיוויד בואי אבל לצערי הוא לא יוכל לבוא יותר. כולם גדלו עליו ואהבו אותו מאוד".

 

במהלך האירוע עצמו הצלחנו לתפוס את גיא בסר, מבעלי לייב ניישן ישראל, שלא הסתיר את ההתרגשות מהאירוע:

"זו השנה הראשונה שלנו בפסטיבל ואנחנו מאוד שמחים על כך. אנחנו תומכים בקידום היצירה המקומית ורוצים להוציא אותה החוצה. שמנו לעצמנו מטרה לעזור ולקדם את היצירה המקומית ולכן אנחנו כאן. המטרה היא לחשוף את השוק הישראלי לשוק הבינלאומי ואנחנו נתמוך בעוד מיזמים כאלה".

 

יש כבר תוצאות? שיתופי פעולה של אמנים ישראלים עם אמנים מחו"ל?

"אנחנו עובדים על כמה דברים שאני לא יכול לחשוף אבל בהחלט יש שיתופי פעולה".

 

אחד מהאמנים הישראלים המצליחים בעולם הוא דניס לויד. בשבוע הבא הוא יופיע בישראל לראשונה והכרטיסים להופעות שנקבעו נמכרו תוך דקות. האם אנחנו נראה אותו בקרוב שוב?

"זה תלוי בו. אנחנו ניגשנו למנהלים שלו ואמרנו להם שזה הזמן לפתוח את דניס לשוק ההופעות הגדולות בישראל. אני יכול להגיד לכם שדניס לויד יפרוץ השנה לעוד שווקים בעולם יחד עם לייב ניישן. אני מאחל לו בהצלחה, הוא אמן מדהים והלוואי שיהיו לנו עוד כאלה".

 

לסיום, מה מחכה לנו מלייב ניישן בתחום ההופעות בזמן הקרוב?

"סיימנו את הקיץ ואנחנו עובדים קשה כדי לגבש את לוח ההופעות של הקיץה בא. אני מאמין שנפגש כבר בדצמבר ושתשמעו דברים מעניינים. אני יכול להגיד שלמרות ה-BDS והשיח השלילי על ישראל יהיה לנו קיץ מעניין, יפה ואפילו גדול".

 

צילום: צילום: רויטרס