עושה צבא: כך הפך כוכב "ארמי אוף לאברס" לישראלי גאה

ז'אן פייר ברדה היה חלק מלהקת פופ שבדית מצליחה בשנות ה-90, עד שהחליט שחשוב לו יותר להבליט את זהותו כיהודי והומוסקסואל. כיום הוא כבר מתפרנס ממספרה במרכז ת"א

ארמי אוף לאברס
ארמי אוף לאברס | צילום: צילום מסך

מצעד הגאווה בתל אביב, 2017, להקת "ארמי אוף לאברס" מתקבלת בתשואות (סוערות) כאילו לא חלפו 30 שנה מאז תחילת דרכה.

מהרכב מועדונים מחתרתי-חובבני הפכה להקת הפופ השבדית כמעט בין לילה לסיפור הצלחה בינלאומי, וחבריה לכוכבים. עם שורת להיטי דאנס קלילים כמו קרוסיפייד ואובסשיין הם כבשו את המצעדים באירופה של שנות ה-90. "היינו מופיעים 3 פעמים ביום, והיום 3 פעמים בשנה", אומר ז'אן פייר ברדה, שלא מתגעגע לתהילה. "עכשיו זה זמן לחיים אחרים".

חיים אחרים בישראל היו, מסתבר, חלום כמוס של ז'אן פייר במשך שנים. העיסוק בזהותו כיהודי גאה/הומוסקסואל תפס מקום מרכזי בחייו הפרטיים וגם בחייו המקצועיים. התלבושות התיאטרליות והקליפים הפרובוקטיביים בסגנון אסתטי מוחצן ומוקצן, מסימני ההיכר הבולטים של הלהקה - תרמו לפופולאריות הרבה שלה, אך גם גררו לא אחת ביקורת. כך למשל קליפ השיר "ישראליזם", שזכה לאהדה רבה בארץ, עורר סערה ציבורית ובסופו של דבר נאסר לשידור, למרות ההסברים של חברי הלהקה.

אחרי כ-9 שנים, 20 קליפים וחמישה אלבומים, הלהקה שהיתה לביתו של ז'אן פייר ברדה וסומנה לרגע קצר בתור ה"אבבא" הבאה - התפרקה. אמנם בהמשך הגיעו לא מעט גלגולים ואחודים של ההרכב - אבל חבריו מצאו עיסוקים עיקריים אחרים וז'אן פייר, יצא שוב לחיפושים אחר משפחה חדשה ומקום שבו ירגיש בבית.

סרט דוקומנטרי חדש, שעלה השבוע בפסטיבל חיפה וישודר בהוט 8, מלווה את תהליך ה"עלייה" של ז'אן פייר, מסגירת המספרה שבבעלותו ועזיבת הדירה המרווחת בשטוקהולם, דרך הנחיתה בישראל ועד ההתאקלמות המורכבת והממושכת בביתו החדש.

מי שהורגל בראיונות, תמונות וחתימות - מתפרנס היום ממשרה חלקית במספרה במרכז ת"א, מתמקד בלימודי עברית ובחיזוק הקשר עם ישראל. היום, התהילה הפכה לזיכרון וההופעות חזרו להיות תחביב מהנה עבור כוכב העבר השבדי, בדיוק כפי שהיו לפני "הפריצה הגדולה"; חלום הבמה של ברדה הומר בחלום להיות ישראלי אמיתי. ובכל זאת, כשמגיעים לנושאים מסויימים, כמו למשל אירוויזיון - נראה שיש חלום אחד ישן ולא כל כך קטן שכנראה ימשיך לקנן בלבו, בין אם יגור בשבדיה, בארץ הקודש או בכל מקום בעולם: לזכות בתחרות השירה האירופית.