"ייתכן שנוותר על האירוח": סכנה לביטול האירוויזיון בישראל

אירוויזיון 2019 בישראל בסכנת ביטול. במכתב בהול שנשלח לרה"מ, מזהירים ראשי תאגיד השידור הציבורי כי אין בידיהם את הערבות הנדרשת לתשלום לאיגוד השידור האירופאי

נטע ברזילי בהופעת הניצחון עם TOY בגמר אירוויזיון 2018
נטע ברזילי בהופעת הניצחון עם Toy בגמר אירוויזיון 2018 | צילום: רויטרס

אחרי המחלוקת על אירוח האירוויזיון בירושלים, החשש ממבצע צבאי, חרם ה-BDS והחיפוש אחר מתחם מתאים שיכיל מספר רב של מקומות, כעת עולה בעיה חדשה - וקריטית ביותר - המעמידה בסיכון מיידי את קיום אירוויזיון 2019 בישראל. מועצת תאגיד השידור הישראלי הגישה היום מכתב דחוף לראש הממשלה בנימין נתניהו, שכותרתו :סכנת ביטול אירוויזיון 2019 בישראל.

 

יו"ר המועצה גיל עומר מזהיר במכתב מפני ביטול האירוח בישראל מאחר ואין באפשרות התאגיד לממן את עלות הערבות הנדרשת לתשלום לאיגוד השידור האירופאי (EBU) בסך 12 מיליון אירו, הנדרשת להבטחת קיומה של התחרות בישראל. "מזה כשבועיים אני עושה מאמצים מרובים על מנת ליידע את מקבלי ההחלטות בדבר המכשולים שעומדים בפנינו על מנת לעשות כל מאמץ לפותרם", כותב עומר. "לצערי, בקשתנו החוזרות ונשנות לעבודה אינטנסיבית שתפתור את הבעיות המהותיות הניצבות כמכשול בפני קיום התחרות בישראל לא נענו".

 

ביום חמישי האחרון שלח מנכ"ל משרד האוצר מכתב להנהלת התאגיד, לפיו הערבות הזו תחולט בנסיבות של כוח עליון בלבד, ורק במידה והמשרד ישתכנע כי החילוט יעמיד את התאגיד בקשיים כספיים. במידה והמדינה לא תסכים לממן את התחרות, או תחליט על מימון חלקי, ייאלץ תאגיד השידור הציבורי להתמודד עם הפסדים רבים וחשש לגירעון.

 

הכיתוב TOY על בניין עיריית תל אביב לאחר הזכייה באירוויזיון (רויטרס )
הכיתוב TOY על בניין עיריית תל אביב לאחר הזכייה באירוויזיון (רויטרס ) | צילום: רויטרס

בנוסף לכך, מלינים בתאגיד על כך שהמדינה טרם הודיעה על התקציב אותו היא מוכנה להעמיד לטובת ההפקה, מה שאומר שאין באפשרות התאגיד לאשר את העמדת הערבות לאיגוד השידור האירופאי. "העמדת ערבות בלא שתהיה הסכמה כזו על התקציב היא בבחינת לשים כספי ציבור על קרן הצבי", כותב גיל עומר, ומוסיף: "אין באפשרות התאגיד לממן את הפקת התחרות מתקציבו השוטף והשקוף, המכסה עשייה נרחבת הרבה יותר מימי רשות השידור ובסכומים נמוכים באופן משמעותי.

 

"לצערי, במידה ולא יפתרו הסוגיות המצוינות לעיל, ניאלץ להודיע בצער ובכאב רב לאיגוד השידור האירופי ביום שלישי 14.8.2018 כי אנו נאלצים לוותר על הזכות לארח את התחרות בישראל", מסכם גיל עומר בשם הנהלת התאגיד. האם המדינה תתעשת עד יום שלישי ותעמיד את הסכום הדרוש לערבות, או שניאלץ לראות את הזכות לארח את התחרות נלקחת מידינו בשל חלמאות טיפוסית? יומיים יגידו.