כך נולד "הבה נגילה", השיר היהודי המושמע ביותר בעולם

השבוע לפני מאה שנים בדיוק נכנס הגנרל אדמונד אלנבי בשערי העיר ירושלים, ומהארוע הזה נולד השיר היהודי המושמע ביותר בעולם. יצאנו בעקבותיו של הבה נגילה

חסידים רוקדים בירושלים בחגיגות פורים 2011
חסידים רוקדים בירושלים בחגיגות פורים 2011 | צילום: רויטרס

יותר מבייגל עם לקס, יותר מסיינפלד או וודי אלן - השיר "הבה נגילה" הוא הסממן המזוהה ביותר עם פולקלור יהודי מודרני.


מבוב דילן ועד ריי צ'רלס, "הבה נגילה" זכה לאינספור גרסאות ברחבי העולם. אבל את דרכו לתרבות הפופ האמריקנית החל השיר בשטעטל באוקראינה כלחן חסידי, שהפך לשיר עברי-ציוני ככל הנראה על ידי אבי המוזיקולוגיה העברית, אברהם צבי אידלסון, שכתב אותו לכבוד הצהרת בלפור, אחרי פלישת הגנרל הבריטי אלנבי לירושלים.


לכתבות נוספות במדור מוזיקה

לאחר מותה: שיר חדש ומרגש לאהובה עוזרי ז"ל

כך תעזרו לישראל יצחקי, מכוכבי שנות ה-50

מירי מסיקה העלתה פוסט מההפגנה, והרשת זועמת

 

"השיר הזה, באופן מיוחד", אומר המוזיקולוג מהאוניברסיטה העברית אדווין סרוסי, "זכה לתפוצה עצומה, רק בגלל שהוא חובר בזמן ובמקום הנכון - סיום האימפריה העותמנית, ראשית השלטון הבריטי לאחר הצהרת בלפור, כשהיתה רוח של תקווה והתחדשות. השיר הזה, שיכול היה להיעלם, זכה לערגה עד היום".

 

ירדנה ארזי, שזכתה גם היא לבצע את השיר, מסביר: "זהו שיר פשוט מאוד, לא מתוחכם מבחינת המילים, אבל הקצב והשמחה מאוד מצליחה לחבר את היהודים והישראלים באשר הם על הגלובוס".

 

גם בימים שבהם מערכת היחסים בין יהדות ארה"ב לישראל עוברת טלטלה, כשהבה נגילה מתנגן, לאורחים בבר מצווה או בחתונה אין ברירה אלא להיפרד לרגע מהבופה, ולהצטרף למעגל.