זובין מהטה פורש, ויש לו מסר למי ש"בודדו את המדינה וגאים בכך"

אחרי כמעט 50 שנים כמנהל התזמורת הפילהרמונית, המנהל המיתולוגי הודיע על פרישה: "ביליתי איתם רבע מחיי". את הביקורת שלו הוא מנסח בזהירות, אבל זה לא שאין כזו

המנצח זובין מהטה בראיון לחדשות 10
המנצח זובין מהטה בראיון לחדשות 10 | צילום: רויטרס

חגיגות יום הולדתה ה-80 של התזמורת הפילהרמונית, החלו אמש את מסע הפרידה מהמאסטרו זובין מהטה, גם הוא בן 80, שהודיע שעות ספורות קודם לכן על פרישה - וזכה לתשואות גם מהנשיא ראובן ריבלין.

 

מהטה, יליד בומביי, יניח סופית את מקלות המנצח רק ב-2019, אז יגיע לשיא עולמי של 50 שנים בתפקיד המנהל המוזיקלי של התזמורת - 50 שנים שבהן בחן את החברה הישראלית גם מבפנים וגם מבחוץ. "מובן שזו היתה ישראל אחרת - אבל כל מדינה מתפתחת. אני אוהב את המדינה הזו, והיא צריכה מוזיקה".

 

>> לכתבות נוספות במדור

כך הפך ג'ורג' מייקל לאגדת פופ

אלה השירים שהושמעו הכי הרבה ברדיו ב-2016

כך זכה השיר הכי ישראלי שיש - לגרסה אלבנית

מהטה נזהר במילותיו כדי לא לקלקל את חגיגות הפרישה כבר עכשיו, כך שבביקורת שכן יש לו - הוא מקפיד להפריד בין מדינת ישראל, לבין ההנהגה הנוכחית. "כמובן שבודדו את המדינה - ואני לא זה שצריך לנתח את המצב. אבל האנשים שאחראים לבידודה של המדינה ומתגאים בכך, צריכים לחשוב על מעשיהם".

 

המנצח זובין מהטה בראיון לחדשות 10
המנצח זובין מהטה בראיון לחדשות 10 | צילום: רויטרס

למרות החרם הבינלאומי, התזמורת הפילהרמונית מחזיקה במעמדה כאחת הטובות בעולם, ולכריזמה של מהטה, שקיבל כוכב משלו בהוליווד, והביא את המוזיקה הקלאסית לפריים טיים, היה חלק גדול בכך.

 

להחלטה לפרוש אין לו הסבר מיוחד; גם בסימפוניות הארוכות ביותר מגיע לבסוף, אקורד הסיום. "במשך 50 שנה, ביליתי עם התזמורת הזו לפחות שלושה חודשים מדי שנה", הוא מסביר, "זה רבע מהחיים שלי. מספיק".