שנה למירי רגב במשרד התרבות

התנצחויות פומביות ועצבים הדדיים, מחירי ספרים ושירים ים תיכוניים, דרישות לנאמנות וחלוקה מחודשת של כספים • מירי רגב סוגרת שנה מאז הבחירות. חלק מהאמנים מחכים בקוצר רוח להמשך המהפכה, לאחרים זה מרגיש כמו נצח

שרת התרבות, מירי רגב
שרת התרבות, מירי רגב | צילום: חדשות 10

את כהונתה במשרד התרבות לפני כשנה מירי רגב התחילה הכי חזק שלה- ולאט לאט הגבירה

 


אין ספק שההצגה הכי טובה בעולם התרבות הישראלי הפכה להיות זו ששרת התרבות מככבת בה, אבל בין הצעקות וקריאות הבוז מצד הקהל היו גם הרבה הבטחות לרפורמות בתחום:

1. חוק "נאמנות בתרבות", לשלילת תקציבים ממוסדות שחותרים תחת מדינת ישראל.
2. שינוי הקריטריונים לחלוקת תקציבי תרבות והפניית תקציבים גדולים יותר לפריפיירה
3. שינוי הפלייליסט בגלגלצ
4. ביטול חוק הספרים

רגב נכנסה לעולם התרבות בסערה עם רטוריקה של רובין הוד שלוקחת את הכסף מטייקוני התרבות ומעבירה אותו לאלה שאין להם, אבל מה באמת יצא מכל ההבטחות האלה?

1. חוק הנאמנות בתרבות שהוצג כיוזמה חדשה הוא למעשה אוסף תקנות שכבר קיימות אך נמצאות תחת סמכותו של משרד האוצר, ורגב רוצה להעבירן לידיה. שר האוצר משה כחלון לא יסכים לוותר על סמכויותיו ולכן מפלגת כולנו תפיל את החוק.

2. שינוי הפלייליסט בגלגל"צ- שר הביטחון משה יעלון הבהיר לרגב כי אינה יכולה להתערב בתכני התחנה שממומנת על ידי משרדו, אבל הסערה הציבורית עשתה את שלה ובגלגלצ מיהרו לגייס לשורות העורכים המוזיקליים את אבי שושן, מבקר מוזיקה מזרחית כדי להרגיע את הרוחות.

3. ביטול חוק הספרים- החוק שנכנס לתוקפו לפני כשנה וחצי תוכנן לתקופת ניסיון של שלוש שנים כדי למדוד את השלכותיו לאורך זמן. לשרה אין סמכות לבטל את החוק על דעת עצמה לפני תום הוראת השעה, והיא תצטרך להביא את ההצעה לועדות הכנסת.

4. שינוי הקריטריונים לחלוקת תקציבים והפניית כספים לפריפריה:
במועצת התרבות שמייעצת לשרה מתעקשים כי העברת הכספים חייבת להתבצע לפי מדדים מקצועיים. השחקן דביר בנדק התפטר אתמול מתפקידו כיושב ראש מדור הפרינג' במחאה על התעלמות השרה מההמלצות, ואם המועצה לא תתמוך במהלכי השרה, המוסדות המקוצצים יוכלו לעתור לבגץ. (גרפיקה: צפויה התנגדות בבג"צ)

מבלי להיכנס לויכוח האם יש או אין צורך ברפורמות של רגב- המסקנה העיקרית היא שבינתיים הן לא יוצאות אל הפועל, כך שהנאומים, הכותרות והסערות של השנה האחרונה סיפקו אמנם הרבה בידור, אבל לא תרבות.

ח
ח"כ מירי רגב, הליכוד ביתנו | צילום: יח"צ