אחינועם ניני: "רבין שילם את המחיר הגבוה ביותר שבן אדם יכול לתת אז גם אני אשלם מחיר"

רגע לפני ההופעה האחרונה של אחינועם ניני בישראל לפני סיבוב הופעות באירופה, חזרנו איתה לחמש התחנות המשמעותיות בחייה: מהמפגש עם בעלה בגיל 16, שיתוף הפעולה עם גיל דור שנמשך עשרות שנים, ההופעה המדוברת מול האפיפיור, רצח רבין ועד השיר "החיים יפים" שמגלם את המהות של אחת הזמרות הישראליות המצליחות ביותר בעולם

אחינועם ניני
אחינועם ניני | צילום: רונן אקרמן

הפגישה עם מי שהפך לבעלי

"פגשתי את אשר ברק, מי שהפך לבעלי, כשהייתי בת 16 בטיול של החברה להגנת הטבע במערות הכרמל. באותו הזמן גרתי בארצות הברית עם הורי ואחי. עזבנו את הארץ לארצות הברית כשהייתי בת שנה והגענו לישראל לחופשת הקיץ. באותה שנה נרשמתי לטיול ושם עלה לאוטובוס חייל שבא ללוות אותנו, קצין שהיה ברגילה. אני  הסתכלתי עליו ואהבתי את מה שראיתי. במהלך הטיול הוא היה המאסף אז גם  אני הלכתי לאט ודיברתי איתו כל היום. עד סוף הטיול הייתי מאוהבת בו לגמרי והחלטתי שאני רוצה להיות איתו. כל השנה שלאחר מכן כל מה שעניין אותי היה לתכנן את חזרתי ארצה, לבד. ההורים עדיין גרו בארצות הברית ותכננו לחזור אבל בער לי להגיע לכאן כמה שיותר מהר. בסוף השנה באמת חזרתי לארץ וגרתי בירושלים, בבית ספר 'בויאר'.

 

עוד במדור המוזיקה:

ירמי קפלן: "אני רואה בשיר הזה את הסיבה העיקרית לפירוק הלהקה"

האומנים החדשים שאתם חייבים להכיר

איה כורם: "לא היה לי ספק שחלק מהאנשים יחשבו שזו שחיטה של פרה קדושה"

 

"ההורים שלי היו די בשוק ממני, אני לא חושבת שהם הבינו עד כמה הקשר היה המניע העיקרי שלי לחזור. גדלנו בבית ציוני, למדנו בחינוך דתי מהגן ועד סוף התיכון. בוא נגיד שרבים מחבריי לספסל הלימודים גרים היום בהתנחלויות, זו היתה הפילוסופיה. חייתי בפנימייה ודודה שלי שגרה בארץ הסכימה להיות האפוטרופוסית שלי. לאורך השנה, בין הטיול ועד שבאתי לגור פה, אשר ואני הייני בקשר הדוק, החלפנו מכתבים. זה היה הרבה לפני שמישהו חשב על מחשבים אישיים או אינטרנט. אנחנו נמצאים ביחד עם היום עם שלושה ילדים ומערכת יחסים עמוקה ואוהבת מאוד".

המפגש עם גיל דור

"המפגש השני הכי משמעותי בחיי אחרי המפגש עם בעלי. גיל דור היה המורה שלי בבית הספר למוזיקה 'רימון' ואחד מהמייסדים שלו. הוא היה מורה נערץ ומוזיקאי נערץ ואני הגעתי לשם מיד אחרי השירות הצבאי, בסוף שנת 1989. הקשר ההדוק בין גילי וביני נוצר בתחילת השנה, כש'רימון' הוזמן להציג בפסטיבל חדש שהוקם בסינמטק תל אביב שנקרא 'ג'אז, סרטים ווידאו טייפ'. בגלל שזו היתה תחילת השנה, בית הספר לא היה מוכן עם אנסמבל או הרכב בשביל ההופעה. מנהלת בית הספר ביקשה מגילי שיעשה משהו, שייקח מורים או תלמידים ויעלה הופעה ראויה בזמן הקצר שיש. התמזל מזלי וגילי פנה אלי לעשות את שיתוף הפעולה הזה וזה בעצם הבסיס לאלבום הראשון שלנו שהוקלט בהופעה חיה. האלבום לא הוקלט בהופעה הספציפית הזו אבל אלה אותם שירים. כמה חודשים אחרי ההופעה ואחרי שמלחמת המפרץ הסתיימה הופענו בצוותא ושם הקלטנו אותה.".
אני מניח שגיל דור שיתף פעולה עם הרבה תלמידים לפנייך. מה יש בקשר ביניכם שמחזיק מעמד הרבה שנים?
"יש כימיה מדהימה בינינו, השלמנו אחד את השנייה בצורה מטורפת. זה כמו כל מערכת יחסים חזקה, שילוב של דברים שאתה מסכים אליהם ודברים שמשלימים אחד את השני כשיש ענין שלייצר משהו משותף. הרבה מהתכונות שיש לי, לגיל יש פחות והרבה מהתכונות המדהימות שיש לו, יש בי פחות. איכשהו השלם שלנו גדול מסך חלקיו. גם עם בעלי וגם עם גילי אני נמצאת עשרות שנים ביחד, יש משהו באופי שלי  שמושך לכיוון הזה".

אחינועם ניני
אחינועם ניני | צילום: Michel Braunstein

ההופעה מול האפיפיור

"הדבר הזה מתקשר למפגש עם המפיק המוזיקלי האגדי פאת מת'יני (Pat Metheny) שהיה דרמטי ופתח את הדלת לקריירה הבינלאומית. הגענו להופיע מול האפיפיור בזכות האלבום שפאת הפיק עבורנו. מהר מאוד אחרי ההופעה בסינמטק נוצר הקשר עם פאת המדהים, שהוא אחד המוזיקאים הגדולים בעולם עד עצם היום הזה. באופן פלאי הוא לקח על עצמו להפיק לנו את האלבום הבינלאומי הראשון שיצא בשנת 1994 שבעצם שינה את חיינו ובו הופיע השיר 'אווה מריה'. הביצוע שלנו היה מאוד מיוחד בזכות העיבוד של גילי והמילים שכתבתי. מי שבחר בנו להופיע מול האפיפיור היה מעריץ איטלקי של פאת שבמקרה היה היועץ האומנותי של הוותיקן לאירוע. בזכות השם של פאת מת'יני שהופיע על האלבום של זמרת לא מוכרת הוא הסתכל עליו, הקשיב לביצוע שלנו לשיר 'אווה מריה',  וקרא לנו להופיע, ככה זה קרה. המעמד עצמו של יהודים מישראל ששרים בוותיקן מול האפיפיור עם שיר שהוא תפילה לשלום היה שבירת סטיגמות וחומות והפך לבניית גשרים בין הדתות. האירוע הזה שינה את חיי. מבחינתי, חיזקתי את הקשר בין הדתות בעידוד הוותיקן, אני מאמינה שהדתות צריכות לשתף פעולה כדי למצוא את מה שמשותף ביניהן למען האנושות כולה".
אני זוכר את התגובות הנזעמות שקיבלת בארץ בעקבות אותה הופעה.
"תגובות נזעמות זה שמי השני. הייתי בטוחה שאני עושה את הדבר הנכון ועד היום אני עומדת מאחוריו. היו אנשים שהיה להם קשה עם זה ואני חושבת שהם פשוט לא הבינו באמת את המעמד והכבוד העצום שניתנו לישראל וליהדות. זה כמו שזמר נוצרי יוזמן על ידי הרבנות הראשית לבית הכנסת הראשי בירושלים לשיר את 'אבינו מלכנו' עם מילים שהוא כתב. אם מסתכלים על זה ככה רואים איזה צעד מדהים עשה הוותיקן בלהזמין אותנו בדיוק כמו שאנחנו".

רצח רבין

"רצח ראש הממשלה, יצחק רבין, עיצב את חיי. היינו מהאומנים המצליחים ביותר באותה תקופה והגענו להופיע בעצרת השלום בזמן שכל האומנים הגדולים האחרים הדירו רגליים מהאירוע. עצם ההופעה באירוע היה רגע מכונן והבנה של איפה אנחנו נמצאים. זה היה אחד האירועים הכי משמחים שחווינו ומאות אלפים הגיעו לתמוך בשלום וברבין, סיכוי אמיתי לשינוי במדינת ישראל. ירדנו במדרגות אחרי ההופעה וכמה דקות אחרינו ירד רבין באותן המדרגות ושם הוא נרצח. עד עצם היום הזה, האנרגיה המדהימה והנוראית מהכמה שעות האלה מניעה את חיי. העשייה שלי, הנחישות שלי, האמונות שלי והדאגות שלי מגיעות מהערב הזה. הערב הזה השפיע על שיתופי הפעולה שלי עם אומנים ערבים, כמו סיפור האהבה שלי עם מירה עווד שנמשך יותר מעשור וכלל הופעה באירוויזיון בשנת 2009. דקה אחרי הרצח כבר הבנתי שאם רבין נתן את חייו בשביל הדבר הזה גם אני יכולה לתת משהו מעצמי. אם רבין שילם את המחיר הגבוה שבן אדם יכול לתת אז גם אני אשלם מחיר וראוי שכך. איך אפשר להסתכל על בן אדם שנתן את חייו למען השלום ולהגיד 'אני לא מוכן לשלם שום מחיר'? אני לא יכולתי לחשוב אחרת וכך נסללה דרכי בעולם".

"החיים יפים"

"הפנייה אלינו מניקולא פיובאני ורוברטו בניני היה מדהימה. פיובאני הלחין את המוזיקה לסרט 'החיים יפים' ובניני שיחק וביים את הסרט המופלא הזה שזכה באוסקר לפסקול הטוב יותר ולסרט הזר הטוב ביותר. אחרי מסיבות האוסקר הם רצו להוציא את הסרט בפורמט בייתי, נראה לי שזה היה קלטות וידאו, והבינו שאין להם שיר נושא וככה הם הגיעו אלינו. כבר הייתי מפורסמת מאוד באיטליה ופיובאני סיפר לנו שהאלבום שלנו, 'Calling', ליווה אותו בתקופה קשה בחייו כשהוא היה מאושפז כמה חודשים. גילי כתב את המילים בעברית לשיר ואני את המילים באנגלית והפקנו את השיר בארץ. יצא מה שיצא ואפשר להגיד שזה השיר הכי חשוב בקריירה לנו. אף שיר אחר שלנו לא הגיע לכל כך הרבה בתים ולבבות. בתקופת הקורונה שרו אותו בכל המרפסות בעולם, קיבלנו סרטונים מפריז ורומא ועד ארגנטינה. השיר ליווה אנשים ברגעים החשובים בחייהם, רגעים של צער וקושי אל מול אהבה ושמחה. יש בשיר הזה פשטות כמעט נאיבית ואסור לשכוח שיש סרט מדהים שעומד מאחוריו. המסר מאחורי האהבה העזה של אבא לבן שלו שזהרה ובאה לידי ביטוי ביצירתיות, הומור ושמחה בתוך כל הקושי והכאב שהאנושות ידעה. האהבה בעצם ניצחה, היא הצילה את החיים של הילד הזה. השילוב בין הסרט, השיר והמסר המדהים יצר כוח אנרגטי עצום".

אחינועם ניני תופיע ביום שישי הקרוב, 27.5, באולם צוקר בהיכל התרבות בתל אביב בשעה 14:00. המופע יכלול שירים מכל הזמנים והתקופות של ניני, החל מהשירים הישראליים, דרך השירים באנגלית, מוזיקה קלאסית, ג'אז ובקשות מהקהל. את ניני ילוו על הבמה גיל דור, אור לוביאניקר וגדי סרי. כרטיסים למופע אפשר להשיג כאן.

 

אחינועם ניני וגיל דור
אחינועם ניני וגיל דור | צילום: רונן אקרמן