חנן יובל: "גם אני לא ממש הבנתי על מה השיר 'ליל חניה' מדבר"

חנן יובל אחראי לשירים הגדולים שמלווים את הפסקול של מדינת ישראל, החל מ-"ליל חניה", "ואם השיר הזה נשמע לכם מוכר" ועד "אני וסימון ומואיז הקטן". לכבוד יום הולדתו ה-75, חזרנו איתו לסיפורים שאתם לא מכירים מאחורי השירים שגדלתם עליהם

חנן יובל
חנן יובל | צילום: טליה ספיבק

"ואם השיר הזה נשמע לכם מוכר"

מילים: אהוד מנור. לחן: חנן יובל
"בשנת 1982 התחלתי להופיע עם אהוד מנור לראשונה בחיי עם המופע 'ימי בנימינה'. הימים היו ימים די דפוקים, אפשר לומר. מצב הרוח הלאומי היה למטה, מלחמת לבנון הראשונה התחוללה. הבן של בן דוד שלי היה החלל הראשון של המלחמה הזו. נסענו בדרכים והיינו מגיבים לכל מיני דברים ששמענו בחדשות. פה ושם היו דברים מצחיקים אבל היו יותר דברים עצובים ועוד יותר מכאיבים. לאט לאט התחלתי לכתוב שירים עם אהוד כתגובה לדברים האלה. רוב השירים היו, איך נאמר זאת בעדינות, לא שמחים. לאט לאט נאסף חומר של אלבום שלם שרציתי לקרוא לו 'דור', על שם הבן שלי. אהוד אמר שהשירים עצובים מדי וצריך לאזן אותם אז הוא קרא לי לבוא אליו כדי שנכתוב שירים שמחים יותר ואני זוכר שהגעתי אליו למחרת. ישבנו במטבח שלו כמה שעות טובות ויצאו עוד כמה שירי דכאון, אבל פה ושם בניסיונות שלנו יצאו שירים שמחים".

חנן יובל ואהוד מנור
חנן יובל ואהוד מנור | צילום: משה שי

"השיר 'ואם השיר הזה נשמע לכם מוכר' הוא האופטימי ביותר שיצא לנו כי הקדשנו אותו להורינו שעלו לארץ בתחילת שנות ה-30 של המאה הקודמת. אני זוכר ששאלתי את אמא שלי 'למה באת הנה? טוב שבאת אבל למה? עזבת בית עם משפחה בגיל 17 וחצי, הגעת לפה לבד בלי שאף אחד יחכה לך מלבד הצרות'. היא ענתה לי שהם היו אופטימיים והיתה ציונות. לכבודה נכתב השיר שהפך לשיר המושמע ביותר ברדיו בשנת 1985. כשהשיר יצא בדיוק הייתי בהופעות באמריקה לכבוד יום העצמאות. צלצלו אלי ואמרו לי 'תחזור מהר, אתה לא יודע מה אתה מפסיד פה. מנגנים את השיר ברדיו כל דקה'. ההצלחות שלי תמיד מפתיעות אותי עד עצם היום הזה. אני אתן חידה לקוראים – השיר הזה הוא תרגיל מוזיקלי במינור על משהו מז'ורי אמריקאי. זה הכל, אני אמרתי את שלי".

 

עוד במדור המוזיקה:

אוהד חיטמן: "נמנעתי מלשיר שירים של עוזי חיטמן כי רציתי להצליח בזכות עצמי"

הזרקור: האומנים החדשים שאתם חייבים להכיר

השיר "Space Man" מהאירוויזיון ממשיך לשבור שיאים בבריטניה

 

"אני וסימון ומואיז הקטן"

מילים: יוסי בנאי. לחן: חנן יובל
"נתחיל מכך שיוסי בנאי היה הבמאי שלי בלהקת הנח"ל וכשהוא פנה אלי דרך דודו אלהרר כדי שאלחין לו שיר, רעדתי מפחד. בזמנו במאי בלהקת הנח"ל נחשב לסגן של אלוהים. אני זוכר שהוא צלצל כל כמה ימים ושאל 'נו, אפשר לבוא לשמוע משהו?' כל הזמן אמרתי לו שייתן לי זמן לשפץ את השיר ואני בכלל עוד לא נגעתי בו. כך היה ריטואל של כמה פעמים עד שיום אחד הוא אמר את המשפט 'מחר אני בא, מה שיש יש'. מהפאניקה נולד השיר בחצי שעה. השיר התבשל בראש שלי כמה שבועות אבל כשהתיישבתי להלחין אותו הוא הגיע בחצי שעה. היתה לי התלבטות איך לגשת לשיר הזה. היתה לי יראת כבוד ליוסי, אנחנו גדלנו אחרת. בשבילי, אנשים שהיו בצמתים חשובים שלי בחיים, עד עצם היום הזה אני נותן להם הדרת כבוד.

דודו דותן, חנן יובל ויוסי בנאי
דודו דותן, חנן יובל ויוסי בנאי | צילום: ישראל מלובני

"כשהתחלתי להופיע עם השיר הזה בסוף שנות השמונים סיפרתי לקהל את הסיפור על איך שהשיר נולד. באחת ההופעות קם איש קטן מהקהל ואמר 'שלום, אני מואיז' ומאז הוא לא עוזב אותי. לכל הופעה שהוא יכול להגיע, הוא מגיע. סימון ומואיז הם שני אחים מירושלים, עורכי דין, שגדלו עם יוסי. מואיז הוא משה יאיר והוא אפילו פרסם ספר בשם 'אני הוא מואיז הקטן'. אחרי ההופעה דיברנו ונשארנו בקשר".

"בטרם"

מילים: יהודה עמיחי. לחן: חנן יובל
"השיר הראשון שאי פעם הלחנתי. היום אני לא יכול להכחיש את זה, אבל אז לא החזקתי מעצמי מלחין. המילה מלחין היתה מילה כבדה וגדולה. מלחין זה מנדלסון או באך מהמוזיקה הקלאסית או סשה ארגוב ושלום חנוך במוזיקה הישראלית. שלום חנוך היה זה שאמר לי להלחין שירים כדי שיהיה לי עם מה להופיע. הוא ביקש שאגדיר את המגבלות שלי, שאדע אותן, ובמסגרתן שאעשה את המיטב. הוא אמר לי 'אל תצא מהגבולות כי שם הולכים לאיבוד'. בעקבות השיחה לקחתי טקסט של יהודה עמיחי וראיתי שיש לו 12 שורות. זה לא שיר להלחנה וכל שלוש שורות יש נקודה. בשנת 1972 רק התחלתי את הקריירה שלי כסולן אחרי כל הלהקות שהייתי בהן, כמו השלושרים, כף התקווה הטובה ושובבי ציון. אספתי לי כל מיני שירים וביניהם היה 'The Night They Drove Old Dixie Down' של להקת Band, אבל אני הכרתי אותו מהביצוע של ג'ואן באאז. עכשיו לכו להקשיב שוב לשיר 'בטרם'.

"בזמנו לא היו תקליטי שדרים או סינגלים שנשלחו לרדיו. מי שהקליט אותי בשיר הזה, ואני חייב לו את הקריירה, הוא חנוך חסון, המפיק הראשי של ערוץ 1 המיתולוגי. הוא הכיר אותי מלהקת הנח"ל ואישתו שירתה איתי. הוא לקח אותי לבית המורה בתל אביב שם היה אולפן של קול ישראל והבאתי חברים שישירו את הקטע של המקהלה. אחרי זה ההקלטה נשלחה לגלי צה"ל וקול ישראל וזהו. השיר נתפס כמו אש בשדה קוצים, תודה לאל, וזה היה ספתח נאה לקריירת הסולו שלי.

שובבי ציון (חנן יובל, קובי אשרת וקובי רכט)
שובבי ציון (חנן יובל, קובי אשרת וקובי רכט) | צילום: סטודיו סימן טוב

"מכיוון שלא ראיתי את עצמי כמלחין אלא כמישהו שלקח מילים שאיתן הוא יוכל להופיע, אמרתי לעצמי 'אל תפריע למילים, תעשה אותן פשוטות. אתה משרתן של המילים'. עד עצם היום הזה זה המוטו שלי, אני משרת את המילים. הן יותר חשובות בתחילת התהליך מהפזמון".

קובי אפללו דיבר לאחרונה על המילים הרדודות בשירים שיוצאים היום. מה דעתך בנושא?
"אני לא רוצה להכליל. תשמע, מבחינה טכנולוגית היום האומנים עולים עלינו פי עשר אבל אני חושב שהטכנולוגיה מסרסת את היצירה. מכשיר כיוון אלקטרוני לגיטרה מסרס את השמיעה. פעם שברנו את הראש למצוא פתרונות טכניים, היינו יצירתיים וזה הביא לדברים יפים. תקשיב לביטלס, היו להם ארבעה ערוצים וזה הכל. מבחינת טקסטים... מה אני אגיד לך, אני מהדור הישן. זה לא מדבר אלי טקסטים על הצרות בין איש לאישה, היא אמרה לו והוא אמר לה. זה לא כל כך מעניין אותי כי אין בזה כתיבה טובה. תוך דקה הדברים נשכחים ומסננת הזמן היא המבחן הכי גדול".

"ליל חניה"

מילים: נתן אלתרמן. לחן: יאיר רוזנבלום
"לא אני כתבתי את השיר הזה אבל הוא נדבק אלי ואני נושא בגאווה את ההידבקות הזאת. בשנת 1973 פנה אלי יאיר רוזנבלום או מישהו מקול ישראל וביקשו ממני להשתתף בפסטיבל הזמר. חשבתי שזה כיף כי מכירים בכישרון שלי, הרי רק התחלתי את הדרך כסולן. כשבאתי לחדר החזרות אמרו לי 'תכיר, זאת ירדנה ארזי. תכיר, זה אפרים שמיר והם ישירו איתך'. הכרתי אותם מרחוק ולא אישית ורציתי ללכת משם. לא רציתי לחזור לשיר בשלישייה, אבל מישהו חכם שיכנע אותי להישאר. מה שקרה עם השיר לאורך השנים זה בלתי נתפס. החזרות עברו בסדר גמור, הייתי אלוף השלישיות. עד היום אני טוען שיש לי שיא גינס בשיתופי פעולה בישראל.

כשהכירו לכם את השיר בפעם הראשונה, אתם הבנתם על מה הוא מדבר?
"לא, האמת היא שלא ממש הבנתי על מה השיר מדבר. זה כמו מוזיקה קלאסית ולקח לי הרבה זמן לפצח כל הברה בשיר. הסיפור שהתגלה לי שנים אחרי זה היה שיצחק שדה (מפקד הפלמ"ח הראשון ואלוף בצה"ל – ג.י) הלך ברחוב דיזינגוף וליד בית קפה 'כסית' ראה את נתן אלתרמן יושב שם עם אומנים שונים ואמר לו 'אתה בימים כאלה יושב פה? תתגייס כבר'. אלתרמן נעלם מהשטח ואחרי כמה שבועות יצחק שדה עשה סיור בקווים וראה את אלתרמן עוזר למפעיל של מרגמה. היה שם קרב איום ונורא ושדה אמר לו 'תיכף הורגים לי פה את המשורר הלאומי, לך הביתה'. השבועות האלה שאלתרמן היה שם הביאו אותו לכתוב את 'ליל חניה'. קשה לי להבין את ההצלחה של השיר הזה. אני לא בטוח שאנשים מבינים את השיר אבל הם מרגישים אותו.

"לפני ארבע שנים הופעתי בנופשון של קציני גבעתי במלון דן בתל אביב, יום שישי בצהריים. אני בא לאולם ומקימים את הציוד ואז ניגש בחור על אזרחי ואמר שהוא המפקד. הוא סיפר לי ששנתיים קודם לכן הוא עמד להיכנס עם הצוות שלו לעזה במבצע 'צוק איתן' והוא סיפר שהוא ידע שהם ייכנסו למקום של תופת והוא ידע שחלקם ייפגעו. הוא ביקש מכל חיילי היחידה שיפרשו לפינה שקטה, כל אחד בנפרד, ויגיד תפילה קטנה, מה שבא לו. המפקד סיפר שהוא פרש הצידה ודקלם את 'ליל חניה' מהתחלה ועד הסוף וביקש שאשיר אותו באותו אירוע. הסיפור הזה מרגש אותי כל פעם מחדש".

"כשצלצלת רעד קולך"

מילים: נתן זך. לחן: חנן יובל
"קיבלתי את הטקסט של השיר מחוה אלברשטיין. לפני שחוה התחילה לכתוב בעצמה את השירים שלה, הגדולה שלה היתה בלמצוא את הטקסטים הכי טובים, כאילו היא שותפה בהם. היא נתנה לי את 'לכל איש יש שם' ועוד שירים שעשיתי לה, אבל את השיר הזה היא נתנה לי שאשיר אותו. זה היה מתישהו בסוף שנות השבעים אם אני מדייק. הלכתי וחקרתי על השיר והגעתי לשמועה שהתגלגלה בתל אביב. שאלתי את נתן זך עליה אבל הוא לא אישר ולא הכחיש. השמועה אמרה שיום אחד הוא קיבל טלפון מבחורה אחת ולאחר שיחת הטלפון היא התאבדה. פתאום השורות 'ואני כבר ידעתי שאת כבר אינך ואני אבל בגללך, כשצלצלת רעד קולך' מקבלות טוויסט מסוים.

"הקלטתי את השיר הזה במסגרת חוזה עם חברת התקליטים CBS. הייתי זמר צעיר בתחילת דרכו ובגלל השיר הזה פיטרו אותי מחברת התקליטים. אמרו לי שהם לא רוצים שירים כאלה. את העיבוד לשיר הזה עשה משה לוי האגדי, העיבוד הראשון שהוא עשה בחייו. הוא עוד היה חייל בתזמורת חיל האוויר. זה היה עיבוד עדין ומי שעשתה קולות רקע בהקלטה היתה נורית גלרון. השיר בגרסה שלי לא יצא אבל אז נורית עשתה תקליט שלם משירי נתן זך והיא ביקשה רשות להקליט את השיר וכמובן ששמחתי. היא הקליטה את השיר ואני עשיתי לה קולות רקע בהקלטות שלה, תראה איזה סיבוב השיר הזה עבר. הוא הצליח בצורה בלתי רגילה בזכות נורית, בזכותה לגמרי. היא פתחה את הקונצרטים שלה עם השיר הזה באותה תקופה. לימים עשיתי תקליט שנקרא 'כשהיונים חוזרות', שירים שנתתי לאחרים והחזרתי אותם לשובך, הביתה. כל זמר שקיבל ממני שיר תרם משהו לביצוע ויש ביצוע שלי כשנורית עושה איתי שיתוף פעולה".

חנן יובל שחרר לאחרונה את האלבום "תמונה מאלבום ישן", אוסף של שבעה שירים שיובל הקליט בשנים האחרונות. זהו אלבום אקוסטי שמבוסס על שירתו של יובל ונגינת פסנתר וגיטרה.
בימים אלה חוגג חנן יובל 75 שנים להולדתו ויוצא בסיבוב הופעות עם מיטב שיריו:
ג'יפסי שילת, 25.5
זאפה הרצליה, 28.5
אלמא, זיכרון יעקב, 15.6
ברל'ה, עזריאלי חולון, 29.6

חנן יובל
חנן יובל | צילום: מושיק ברין