"אני לא רוצה לקחת חלק בסיפור המלוכלך הזה": נציגת אוקראינה לאירוויזיון פרשה מהתחרות

זוכת קדם האירוויזיון של אוקראינה, אלינה פאש, מצאה את עצמה באמצע סערה אחרי שביקרה בחצי האי קרים שסופח לרוסיה ועברה על חוקי המדינה. לפני סיום החקירה הודיעה הזמרת שהיא פורשת מהאירוויזיון

אלינה פאש
אלינה פאש | צילום: באדיבות EBU

זוכת קדם האירוויזיון האוקראיני, אלינה פאש, לא תייצג את ארצה בתחרות האירוויזיון הקרובה בגלל ביקורה בחצי האי קרים בשנת 2015, ובכך עברה על חוקי התחרות המקומית. כזכור, במרץ 2014 סיפחה רוסיה את חצי האי מאוקראינה במהלך חד צדדי וזכה לגינוי מצד העולם. אחד החוקים ב"Vidbir", קדם האירוויזיון האוקראיני, אומר שלזמר שייצג את המדינה באירוויזיון אסור לבקר בחצי האי קרים דרך רוסיה מאז הסיפוח. כבר לפני קדם האירוויזיון צף ריאיון של פאש מלפני כמה שנים בו היא אמרה שהיא טסה לחצי האי ממוסקבה בשנת 2015, אבל הסיבה היתה חתונה של חברה טובה ולא לצורך הופעה. פאש טענה שהדברים הוצאו מהקשרם והיא עברה את הגבול דרך אוקראינה באוטובוס וסיפקה מסמכים המאמתים את טענתה. בחקירה הועלה שהמסמכים זוייפו על ידי איש צוות של הזמרת ולפני שהתקבלה החלטה רשמית בנושא,  פאש הודיעה שהיא מוותרת על השתתפותה באירוויזיון השנה.

עוד במדור המוזיקה:

קלי קלרקסון וסנופ דוג ינחו את הגרסה האמריקאית לאירוויזיון בחודש הבא

"איזה מזל שיש לי את בן הזוג שתומך בי". מיכאל בן דוד הגיע לאולפן "לילה טוב אירופה"

עודד פז: "הצופים הרגישו שהם חלק מהחבורה שלנו וזה הקסם האמיתי של 'הפיג'מות'"

 

 

בהודעה ארוכה שפרסמה פאש באינסטגרם היא כתבה: "אני לא רוצה לקחת חלק בסיפור המלוכלך הזה. אני אזרחית אוקראינית. אני מצייתת לחוקי אוקראינה. אני מנסה להביא את המסרות והערכים של אוקראינה לעולם. מה שנוצר מהסיפור הזה לא מייצג את השיר שלי. אני אומנית, לא פוליטיקאית. אין לי צבא של יחצ"נים, מנהלים או עורכי דין שיהדפו את ההתקפות, הלחצים והאיומים שמופנים כלפי. אני לא רוצה לקחת חלק במלחמה הוירטואלית הזאת ובכל השנאה. המלחמה הראשית היא חיצונית והגיעה למולדתי בשנת 2014. אני לא רוצה לקחת חלק בסיפור המלוכלך הזה יותר. בלב כבד אני מודיעה שאני מורידה את מועמדותי לייצג את אוקראינה באירוויזיון. אני באמת מצטערת".

אלינה פאש, נציגת אוקראינה לאירוויזיון 2022
אלינה פאש, נציגת אוקראינה לאירוויזיון 2022 | צילום: באדיבות EBU

זו לא הפעם הראשונה שאוקראינה נתקלת בקשיים מול הזוכים בקדם האירוויזיון. בשנת 2019 נבחרה הזמרת מארוב בקדם האירוויזיון עם השיר "Siren Song" ואחרי שהתברר שהיא אמורה להופיע ברוסיה לפני האירוויזיון, החלה מחאה נגד שליחתה לאירוויזיון. מארוב סיפרה שהיא היתה מוכנה לדחות את ההופעות אבל החוזה שהוצע לה כלל "סיבוב הופעות לקידום הפוליטיקה האוקראינית" והיא בחרה לא לנסוע לאירוויזיון. גם שאר משתתפי הקדם באותה שנה סירבו לחתום על החוזה שהוצע להם והמדינה פרשה מהתחרות באותה שנה. גם בשנת 2017, כשאוקראינה אירחה את האירוויזיון, רוסיה בחרה לשלוח לתחרות זמרת שהופיעה בחצי האי קרים וכניסתה לאוקראינה נאסרה. הרוסים בחרו לא להשתתף בתחרות באותה שנה במקום להחליף נציגה, מהלך שבעיניי רבים היתה המטרה ראשונה שלהם, לפרוש מהתחרות עם האשמות של חוסר צדק כלפי אוקראינה.

 

אוקראינה החלה להשתתף באירוויזיון בשנת 2003 עם השיר "Hasta La Vista" שכתבו מירית שם אור וצביקה פיק (מקום 14). שנה לאחר מכן אוקראינה זכתה באירוויזין עם השיר "Wild Dances" שביצעה רוסלנה. אוקראינה היא המדינה היחידה שהצליחה להעפיל לגמר האירוויזיון מדי שנה. אחרי 16 שירים שהמדינה שלחה לתחרות היא הצליחה להגיע לשלישייה הראשונה בגמר חמש פעמים (כולל שתי זכיות).

תחרות האירוויזיון תשודר בכאן 11 בתאריך 14 במאי.