האם רוסיה צריכה להשתתף באירוויזיון 2022? טור דעה

לאור המצב הפוליטי באירופה וההשלכות רחבות ההיקף שלו, עולים קולות רבים הקוראים למנוע מרוסיה להשתתף בתחרות האירוויזיון הקרובה. האם הם צודקים?

לוגו אירוויזיון 2022
לוגו אירוויזיון 2022 | צילום: באדיבות EBU

איגוד השידור האירופאי (EBU) מוצא את עצמו עומד בפני דילמה חשובה לקראת תחרות האירוויזיון שתתקיים בעוד חודשיים וחצי באיטליה. המצב הפוליטי בין רוסיה לאוקראינה ושאר העולם מציב את תחרות האירוויזיון הקרובה בעמדה השנואה ביותר על ראשי האיגוד - התעסקות בבעיות פוליטיות.

 

עוד במדור המוזיקה

עושים שישי עם דני רובס

של מי השורה הזו בכלל: חושבים שתוכלו לזהות את השירים לפי המילים?

שישה שירים חדשים נבחרו לאירוויזיון 2022. האם לאחד מהם יש סיכוי לזכות?

 

תחרות האירוויזיון הוקמה בשנת 1956 כדי לאחד את אירופה לערב מוזיקלי אחד, בו אפשר להשאיר את חילוקי הדעות מאחור. אני חושב שאפשר להסכים שהגישה הזו נשמעת נאיבית ומנותקת בעשור הנוכחי. לאורך השנים תחרות האירוויזיון ספגה לא מעט שערוריות פוליטיות, החל משירים שלא הורשו להשתתף בה ועד החרקתה של בלארוס מהאירוויזיון לשלוש שנים.

ביום חמישי האחרון רשות השידור האוקראינית (UA:PBC) שלחה מכתב לאיגוד השידור האירופאי (EBU) בבקשה לבטל את השתתפותה של רוסיה בתחרות האירוויזיון הקרובה בגלל הפרות התקנון של התחרות. במכתב נטען שכל רשות שידור ציבורית המשתתפת בתחרות (המקבילה המקומית של כאן 11) חייבת לקדם את חופש הביטוי, דבר שערוץ הטלוויזיה הרוסי, הכפוף למשטר הרוסי, כבר לא עומד בו. קולות רבים קוראים לשקול את המשך השתתפותה של רוסיה בתחרות, ביניהם להקת סיטי זאני מלטביה. חברי הלהקה פרסמו הודעה בה נאמר שהם עומדים לצד העם האוקראיני וקוראים לאיגוד השידור האירופאי לנקוט מהלכים מול רוסיה. גם מוניקה ליו, הזמרת שתייצג את ליטא באירוויזיון, פרסמה את תמיכתה בעם האוקראיני ברשתות החברתיות. שתי המדינות היו חברות בעבר בגוש הסובייטי שבשליטת רוסיה.

להקת סיטי זאני מלטביה
להקת סיטי זאני מלטביה | צילום: באדיבות LTC

איגוד השידור האירופאי פרסם תגובה בה נאמר: "תחרות האירוויזיון היא תחרות לא פוליטית. לעת עתה, אנחנו מתכננים לארח את המשלחות מאוקראינה ורוסיה בתחרות". ראשי המשלחות של שבדיה ודנמרק כבר יצאו נגד תגובת איגוד השידור האירופאי וביקשו מהם לשקול את המשך דרכה של רוסיה בתחרות השנה.

זו לא הפעם הראשונה שה-EBU נאלץ להתמודד עם שערוריות פוליטיות באירוויזיון. בשנה שעברה דחה האירגון את שני השירים שבלארוס הציעה לשלוח לתחרות בטענה שהם פוליטיים ותומכים בדיקטטור שמנהל את המדינה. בהמשך בלארוס הודחה מהתחרות לשלוש שנים בגלל הטענות שהערוץ הציבורי הפך לכלי משחק בידי השלטון (אותן טענות שאוקראינה מעלה השנה נגד רוסיה). בשנת 2017, כשהאירוויזיון נערך בקייב, שלוש שנים אחרי סיפוח חצי האי קרים מאוקראינה על ידי רוסיה, בחרה רוסיה לשלוח לתחרות זמרת שהפרה את חוקי אוקראינה ונכנסה לחצי האי קרים דרך הגבול הרוסי. בסופו של דבר רוסיה בחרה לא להשתתף בתחרות. בשנת 2009 גיאורגיה ביקשה לשלוח את השיר "We Don't Wanna Put In" לאירוויזיון אבל הוא נפסל מהסיבות הברורות. המדינה בחרה לא לשלוח שיר אחר ונפסלה מהתחרות. האירוויזיון באותה שנה נערך ברוסיה.

אם קוראים את הודעת ה-EBU בעיון, מגלים שהם השתמשו במינוח "לעת עתה" בהקשר לאירוח אוקראינה ורוסיה בתחרות. האנשים שעומדים בראש האירגון יודעים שאם שתי המדינות ייקחו חלק בתחרות השנה, הרוב הגדול של כיסוי התחרות בתקשורת יהפוך לזירת קרב בין שתי המדינות ויהפוך את הסיקור המוזיקלי לזניח. אוקראינה ורוסיה הוגרלו להשתתף בחצי הגמר הראשון של האירוויזיון השנה והפוקוס על התחרות יהפוך לדבר ממנו חוששים ביותר - פוליטי. נציגי רוסיה לאורך השנים ספגו קריאות בוז רבות בגלל יחס המדינה לזכויות הקהילה הגאה, ומי שסבלו יותר מכולן היו התאומות טולמצ'בי בשנת 2014, שקיבלו גם חיצים נגד סיפוח חצי האי קרים לרוסיה באותה השנה.

הדילמה של ה-EBU נראית כמו מילכוד 22: אם הם לא ינקטו עמדה פוליטית ויאפשרו לרוסיה ואוקראינה להתחרות אחת לצד השנייה באירוויזיון - הסיקור יהפוך לפוליטי וזה נוגד את רוח התחרות. מצד שני, נקיטת עמדה פוליטית ומניעה מרוסיה להשתתף בתחרות נוגדת גם היא את העקרון הבסיסי שלה. אני מניח שהבחירה היא בין שתי אופציות גרועות, אבל הגרועה יותר היא להפוך את התחרות עצמה, את ארבע השעות החשובות ביותר, לפוליטיות. אם המצב הפוליטי ימשיך כפי שהוא או יסלים, לא תהיה ל-EBU ברירה אלא לפסול את השתתפותה של רוסיה מהתחרות כדי לשמור עליה לטווח הארוך. דילמה נוספת שעומדת בפני ראשי ה-EBU היא שהתחרות לא תשודר ברוסיה וכך ילכו לאיבוד כ-15 מיליון צופים, מה שקרה בשנת 2017 כשרוסיה נשארה בבית.

אוקראינה כבר בחרה את השיר שלה לאירוויזיון, וגם התהליך הזה לא היה חף משיקולים פוליטיים. אלינה פאש ניצחה את תחרות קדם האירוויזיון אבל פרשה מהאירוויזיון ארבעה ימים מאוחר יותר כשהתברר שהיא נכנסה לחצי האי קרים דרך הגבול הרוסי בשנת 2015 ועברה על חוקי המדינה. הלהקה שזכתה במקום השני, Kalush Orchestra, תייצג את המדינה באירוויזיון עם השיר "Stefania". למרות שרוסיה אישרה אתהשתתפותה בתחרות האירוויזיון הקרובה, עדיין לא שוחררו פרטים לגבי זהות הזמר שייצג את רוסיה בתחרות. בדרך כלל רוסיה שולחת את זמרים הפופולארים ביותר לאירוויזיון אבל קשה להאמין שזמר גדול ירצה לשאת את הדגל הרוסי לאירוויזיון השנה ולספוג את זעם הקהל באופן אישי. אחרי הכל, האישי הפך לפוליטי ומזה תחרות האירוויזיון לא תצליח להתחמק לעולם.

 

אין ספק שהרבה קולות יטענו שהאירוויזיון זהוא הדבר האחרון שחשוב כרגע ואני מסכים שזה לא הדבר הכי חשוב בעולם, אבל התחרות מסמלת משהו גדול יותר. אני רוצה להזכיר שבשנת 1993, בלב המצור על סרייבו (בוסניה-הרצגובינה) בתקופת המלחמה של פירוק יוגוסלביה, הנציגים של המדינה נמלטו ממנה והסתכנו במוות כשהם רצו על מסלול ההמראה לכיוון הגבול על מנת להגיע לתחרות שנערכה אירלנד. מנצח התזמורת לא הצליח לעבור את הגבול והמנצח מאירלנד תפס את מקומו בערב הגדול. החשיבות שהלהקה מבוסניה-הרצגובינה ייחסה לאירוויזיון, להשמיע את קול התרבות שעדיין חיה ושעליה נלחמים, היתה חשובה מאוד להם ולעולם. עד כמה שהאירוויזיון ינסה להתחמק מהתדמית הפוליטית שלו, קשה לא להסכים שהתרומה של התחרות, גם תרבותית וגם פוליטית, גדולות יותר ממה שנוטים לייחס לה.

תחרות האירוויזיון תשודר בכאן 11 בתאריך 14 במאי.