שישה שירים חדשים נבחרו לאירוויזיון 2022. האם לאחד מהם יש סיכוי לזכות?

עונת האירוויזיון נמצאת בשיאה ואתמול (שבת) נבחרו לתחרות שישה שירים ממקרואטיה, סלובניה, נורבגיה, פולין, מלטה וסן מרינו. האם לאחד מהם יש סיכוי לזכות באירוויזיון? ענו על הסקר

subwoolfer נציגי נורבגיה לאירוויזיון 2022
subwoolfer נציגי נורבגיה לאירוויזיון 2022 | צילום: Julia Marie Naglestad באדיבות NRK

עונת האירוויזיון נמצאת בשיאה והחובבים ברחבי העולם עוקבים באדיקות אחרי קדמי האירוויזיון השונים. אתמול (שבת) נערכו שישה קדמים ברחבי אירופה ושישה שירים חדשים נבחרו להתמודד בתחרות שתערך בחודש מאי בטורינו שבאיטליה.

 

עוד במדור המוזיקה:

נציגת אוקראינה לאירוויזיון פרשה מהתחרות

דרך המלך: 20 שירים מהאירוויזיון שיעזרו לכם ללכת בדרך שלכם

לילה טוב אירופה, פרק 3 | התוכנית המלאה

 

סלובניה

קדם האירוויזיון הסלובני (EMA) נערך כמיטב המסורת גם השנה ו-12 אומנים עלו לבמה בזה אחר זה להציג את השיר שלהם לאירוויזיון. להקת LPS (קיצור של Last Pizza Slice) זכתה במקום הראשון אחרי שהקהל נתן להם את מירב הקולות. LPS היא להקה חדשה שהגיעה לקדם האירוויזיון דרך סיבוב מקדים לאומנים חדשים. השיר "Disko" הוא כל מה שרציתם לשמוע מלהקת הדורבנים אבל בשפה הסלובנית. מדובר בשיר מקסים וחביב אבל קשה לראות איך השיר הזה מתרומם ומגיע לגמר. סלובניה תשתתף בחצי הגמר הראשון של האירוויזיון בתאריך 10 במאי.

סלובניה השתתפה לראשונה באירוויזיון בשנת 1993 ובמקור היא היתה אחת משבע מדינות שהרכיבו את יוגוסלביה (שהתפרקה בשנת 1992). ההישג הטוב ביותר של המדינה באירוויזיון הגיע בשנת 1995 עם השיר "Prisluhni mi" כשדרייה שבייגר סיימה במקום השביעי. גם בשנת 200 סיימה סלובניה במקום השביעי עם השיר "Energy" ששרה נושה דרנדה. סלובניה הצליחה להעפיל לגמר רק שש פעמים מתוך 17 ניסיונות.

 

נורבגיה

גמר קדם האירוויזיון של נורבגיה הגיע אחרי שבועות ארוכים של סיבובים מקדימים עם שירים משמימים שלא נראה שיש להם בכלל סיכוי להצליח באירוויזיון, אבל שיר אחד תפס את תשומת הלב של הקהל והצליח לנצח את התחרות. להקת Subwoolfer זכתה במקום הראשון עם השיר "Give That Wolf a Banana", שיר אלקטרו פופ שמספר על הזאב הרע שאכל את הסבתא של כיפה אדומה. השיר הזה איום ונורא מצד אחד אבל שונה ומיוחד מספיק ליצור רעש תקשורתי סביבו באיטליה. האם הוא יצליח להתעלות מעל שאר השירים ולזכות באירוויזיון?. נורבגיה תשתתף בחצי הגמר הראשון באירוויזיון.

נורבגיה החלה הלשתתף באירוויזיון בשנת 1960 וזכתה עד היום שלוש פעמים (1985, 1995, 2009). המדינה הצפונית מחזיקה בשיא שלילי של 11 מקומות אחרונים לאורך השנים, יותר מכל מדינה אחרת. נורבגיה כשלה לעלות לגמר האירוויזיון רק שלוש פעמים ב-17 השנים האחרונות ובאירוויזיון שנערך בתל אביב בשנת 2019 להקת Keiino הנורבגית זכתה במקום הראשון בקולות הצופים וסיימה במקום השישי לאחר שכלול כל הקולות.

 

קרואטיה

קדם האירוויזיון של קרואטיה ("ora") נערך השנה עם 14 זמרים שהתמודדו על המקום הראשון. מיה דימשיץ' הופיעה אחרונה עם השיר "Guilty Pleasure", שיר מיד טמפו חביב שלא מגיע ליכולות האמיתיות שלו מבחינה הפקתית. דימשיץ' נחשבת לאחת הזמרות המצליחות בקרואטיה בעשור האחרון כששישה משיריה הגיעו למקום הראשון במצעד המקומי. שלושת האלבומים שלה כבשו את המקום הראשון במצעד המכירות במדינה גם כן. כשצופים בהופעה שלה מקדם האירוויזיון לא רואים איכות קולית יוצאת דופן, אבל ייתכן ועד האירוויזיון השיר יעבור שינוי ויתהדק. קרואטיה תשתתף בחצי הגמר הראשון של האירוויזיון.

קרואטיה השתתפה באירוויזיון בפעם הראשונה בשנת 1993, אחרי קריסת יוגוסלביה שנה קודם לכן. קוראטיה סיימה פעמיים במקום הרביעי, ההישג הכי טוב שלה עד היום. הפעם הראשונה היתה בשנת 1996 כשמיה בלגדן שרה את "Sveta ljubav" ("אהבה קדושה") ובשנת 1999 דוריס דרגוביץ' סיימה במקום הרביעי בירושלים עם השיר "Maria Magdalena". קרואטיה לא עלתה לגמר בשלוש השנים האחרונות, ולמעשה עלתה לגמר רק שבע פעמים מתוך 15 ניסיונות.

 

פולין

בשנתיים האחרונות הרבה פולנים קראו לכריסטיאן אוכמן, זוכה "דה וייס פולין" לשנת 2020, לייצג את המדינה באירוויזיון, ואתמול בערב (שבת) אוכמן זכה בקדם האירוויזיון המקומי עם השיר "River". עשרה זמרים השתתפו בתחרות בעלת השם הקליט "הלב של אירופה פועם פה: בוחרים את הלהיט לאירוויזיון", ושלושה העפילו לסופר גמר. אוכמן סיים עם 51% מסך הקולות ונבחר לייצג את המדינה עם הבלדה האלקטרונית שמזכירה מעט את הסגנון של אלי חולי מה"אקס פקטור לאירוויזיון". הקול של אוכמן חזק ויציב ואפשר להבין את הפופולריות שהוא זוכה לה במדינתו. פולין תשתתף בחצי הגמר השני של האירוויזיון עם ישראל.

פולין השתתפה באירוויזיון בפעם הראשונה בשנת 1994 עם השיר "!To Nie Ja" ("זו לא אני!") בביצוע אדיטה גורניאק. השיר סיים במקום השני ונחשב להישג הטוב ביותר של פולין בתחרות. פולין הצליחה להעפיל לגמר האירוויזיון שש פעמים בלבד מתוך 15 ניסיונות ובשלוש השנים האחרונות היא נשארה בחושך ובקור של חצי גמר האירוויזיון.

 

סן מרינו

המדינה הזעירה שנמצאת בתוך גבולות איטליה קיימה תהליך כל כך ארוך לבחירת הזמר שייצג אותה בתחרות שקשה אפילו להסביר איך כל תהליך הבחירה התקיים. נספר שאקילה לאורו (Achille Lauro), זמר היפ הופ וראפ איטלקי, נבחר לייצג את המדינה בתחרות עם השיר "Stripper". לאורו בן ה-31 זוכה להצלחה גדולה באיטליה עם אלבום שהגיע למקום הראשון במצעד האיטלקי ולא מעט שירים שחרכו את הרדיו. בשלוש השנים האחרונות לאורו התמודד בפסטיבל סן רמו האיטלקי על הכבוד לייצג את איטליה באירוויזיון, אבל השנה הוא יגשים את החלום עבור מדינה אחרת. "Stripper" הוא שיר פאנק רוק עם ניחוח חדש, לדברי הזמר. סן מרינו תשתתף בחצי הגמר השני של האירוויזיון עם ישראל.

סן מרינו היא אחת המדינות האחרונות שהצטרפו לאירוויזיון, כשהפעם הראשונה שלה בתחרות היתה בשנת 2008 בה היא סיימה במקום האחרון בחצי הגמר. סן מרינו נחשבת לאחת המדינות הכושלות בתחרות כשרק שלוש פעמים מתוך 11 ניסיונות היא הצליחה להעפיל לגמר, וגם אז המקום הכי גבוה שלה בגמר הוא המקום ה-19.

 

מלטה

אחרי שנתיים שמלטה בחרה את הנציג שלה לאירוויזיון דרך "אקס פקטור מלטה", השנה מדינת האי הקטנה חזרה להשתמש בשיטת קדם האירוויזיון לבחירת הנציג הבא. 17 שירים הגיעו לגמר ואמה מוסקט זכתה במקום הראשון עם השיר "Out Of Sight". מוסקט, המתגוררת בימים אלה באיטליה בניסיון לפתח קריירה מוזיקלית, זכתה במקום הראשון גם אצל השופטים וגם אצל הקהל. מלטה תשתתף בחצי הגמר השני של האירוויזיון עם ישראל.

מלטה השתתפה לראשונה באירוויזיון שלוש פעמים בתחילת שנות השבעים ופרשה אחרי ששננים מתוך השירים סיימו במקום האחרון. בשנת 1991 חזרה מלטה לאירוויזיון ומאז היא משתתפת בו על בסיס קבוע. בשנת 2002 אירה לוסקו הגיעה עד למקום השני עם השיר "7th Wonder" ובשנת 2005 קיארה חזרה על ההישג עם השיר "Angel". מלטה לא הצליחה להגיע לגמר האירוויזיון שבע פעמים מתוך 17 ניסיונות.

גמר האירוויזיון ישודר בכאן 11 בתאריך 14 במאי.